221 341 läst · 1 863 svar
221k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Nej, att springa ut och kolla flera gånger eller ha en medhjälpare är amatörmässigt. Att klara det utan är väldigt duktigt och få förunnat. Extra plus att man visar att bilen endast är ett verktyg för att frakta släpet, det tyder på att man inte bryr sig om repor vilket jag uppskattar. Å andra sidan tvättar jag aldrig bilen heller.F fribygg skrev:
Ja i min värld är det amatörmässigt att krocka med saker när man kör, även om det går snabbare. Och, jag vill ha ordning på mina prylar, även saker som inte är i nyskick.V Ville_Vessla skrev:
Att du har ett dubbelaxlat släp som väger 800kg är ingen ursäkt, mitt väger förvisso bara 500kg tomt men jag om jag är själv så drar jag det rätt även när det väger 3000kg med last. Puller Piccolo är vad du behöver.
Å andra sidan, du ska ju förstås göra precis som du vill, det är helt och hållet din ensak. Både hur du kör och hur du tar hand om dina prylar - inte min sak att ha synpynkt på. Men, om du undrar hur andra/jag uppfattar det så är det bara amatörmässigt - jämför med tomtarna i båthamnarna just nu som parkerar båten genom att köra den rakt in i bryggan till det tar stopp.
Med backkamera har det ju blivit väldigt enkelt att backa in dragkroken till släpet. Utan kamera brukar jag se till att vagnens fäste är i nivå med bilens krok. Då tycker jag det är rätt enkelt att vid backning centrera bilen mot vagnen och smyga bakåt tills kroken tar i vagnsfästet, då brukar det sen vara enkelt att koppla även med fullastad släp. Om jag inte skulle lyckas centrera så att jag missar kroken så känns det " i ryggmärgen" att nu missade jag och hinner stanna innan kroken tar i stötfångaren.
Bara jag som hatar att bli skitig av verktygen innan man ens börjat jobba? Det är amatömässigt att inte hålla rent punktV Ville_Vessla skrev:
När du nu för saken på tal.Tokslut skrev:
Gjorde ett undantag från min policy när jag tidigare i veckan var på Bauhaus i Sickla för att hämta gipsksivor. Bilen som åkte ut samtidigt hade ett rejält lass med trallvirke som hängde ut 70cm framåt och cirka 2-2,5M bakåt. Kunde inte låta bli att trycka lite på brädhögen och det kändes som att jag kunde ha lyft bilen i kroken om jag lagt lite vikt på....
....så jag gjorde ett undantag och öppnade kakhålet med ett förslag om att det är en jätte jätte jätte dålig ide att åka ut på vägen med något som är lastat på detta vis. Polisen blir sur och otrevliga saker händer om du behöver bromsa hårt. Damen i bilen insåg att det blivit tokigt, mannen i bilen fattade kanske men kunde inte svälja stoltheten och lasta om (vilket nog ändå varit omöjligt pga det korta släpet) så de åkte ut och redan vid första ojämnheten gungade det så mycket att damen nog hade velat kliva av......
Nej, det är ju exakt det jag skriver, den som klarar det utan hjälpmedel och inte behöver backa in I släpet är duktig. Jag som inte är det ser den enklaste och bästa lösningen med mina förutsättningar och krav är att backa in i släpet. Sen föreslog nån att jag skulle skaffa nån vajer för att vinscha in släpet, sätta en sopkvast vid draget eller sätta frun bakom ratten. Oklart varför eftersom jag inte har nåt problem, dock kommer jag inte se ner på den som håller på med dylikt, men amatör kommer jag tänka.F fribygg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 338 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 338 inlägg
En person som måste ut och in ur bilen konstant anser jag också vara en amatör. Själv är jag en sådan amatör och har inget problem med det.V Ville_Vessla skrev:
En person som backade tills det tog emot hade jag ansett var en klåpare, sämre än en amatör, men det kan man såklart ha olika uppfattningar om. Jag hade inte gärna parkerat nära en person som backar till det tar emot.