221 496 läst · 1 863 svar
221k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Verkat svårt att hitta nytt, dom flesta 1300kg+ ligger på typ 25k och uppåt i standardutförande.Karrock skrev:Mitt älskade släp klarade inte besiktningen. Stabilt bygge från 85, men tydligen har axeln efter historiska överlass och svetsning slutligen stumnat till helt dämpningslös, vilket den tydligen inte får vara. Ny axel verkar ligga kring 9000kr.
Någon som har tips på liknande släp; lågbyggt, enaxligt 1300-1500kg totalvikt, manuellt tippbart, flak ca 140*270cm? Som håller och inte kostar en arm och ett ben. Är det fortfarande en grej att åka och köpa öl och släp söder om Östersjön?
Jag satte en Sverigeaxeln på min vagn när den gamla rostat sönder.Karrock skrev:Mitt älskade släp klarade inte besiktningen. Stabilt bygge från 85, men tydligen har axeln efter historiska överlass och svetsning slutligen stumnat till helt dämpningslös, vilket den tydligen inte får vara. Ny axel verkar ligga kring 9000kr.
Någon som har tips på liknande släp; lågbyggt, enaxligt 1300-1500kg totalvikt, manuellt tippbart, flak ca 140*270cm? Som håller och inte kostar en arm och ett ben. Är det fortfarande en grej att åka och köpa öl och släp söder om Östersjön?
Har du provat att bara lasta hyffsat tungt och letat upp en grusväg med mycket hålor? Eller någon annan guppig väg? Låter mer som det kärvar än är trasigt? Trasigt borde väl vara att släpet åker i backen? Eller tänker jag fel?
Glöm att byta gummin. För att få in axelpaketet med nya gummin behöver du en press som klarar ett antal ton där du kan få in hela axeln. Dessutom kommer du inte få ut den gamla, rostiga axeln utan att såga sönder ytterröret.
Jag tänker nog på en sverigeaxeln. Där finns skruv att lossa på så kan man få ut axelröret och gummin gansla lätt. Enda gummitorsionsaxel som jag skruvat med. Var nog mer än 20 år sedan.
Mitt eget släp har ståltorsion, det är ganska enkelt att skruva isär och plocka ut.
Tack för upplysningen! Man lär hela tiden
Mitt eget släp har ståltorsion, det är ganska enkelt att skruva isär och plocka ut.
Tack för upplysningen! Man lär hela tiden
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 616 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 616 inlägg
Jag ska köra några sista tunga lass innan körförbudet får verkan, kanske vaknar den. Det är gott om farthinder så man behöver inte ens leta dåliga vägar.K kristofo skrev:
Jag är rätt säker på att det har suttit dämpare innan, men nu är det bara gummikorvar i hörnen av balken (vilka förstås brinner lite när man svetsar). Men jag ska som sagt göra lite nödtransporter mellan hemmet och stugan, kanske vaknar det till liv.useless skrev:
Ser mycket intressant ut! Den ska jag kolla närmare på! Inget behov av någon registreringbesiktning med den då?useless skrev:
Budgeten på att laga detta släp är under nypris för en axel, annars får den bli ett gårdsplanssläp och jag köper ett fabriksnytt.
Nej, man flyttar över pendelarmarna med bromsar och allt till den nya axeln (kräver lite svetsning...). Registreringsbesiktning behövs bara om du byter någon del av bromsarna till en modell som inte har exakt samma TSV-nummer (Antingen vid hjulen eller påskjuten)Karrock skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 616 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 616 inlägg
Mr Sverigeaxeln var inte dålig!useless skrev:
Lade en order vid 16 i fredags, lunch lördag var den klar och vid lunch idag hade jag den hemma.
Jag ser ju på grejerna att det kan förberedas så att endast kapning av axel i rätt längd måste göras efter order. Men jag är imponerad ändå.
Kan man använda befintlig "axeltapp" om den är rätt dimension?
Min pappa bytte till en sverigeaxeln för många år sedan. Den rostade sönder (efter ganska många år förvisso). Fundera på om du inte ska spreja på underredsskydd eller kallgalv eller något bra när du har allt lättillgängligt.
Jag har tyvärr inget svar om axeltappen, är den rätt dimension och frisk hade jag nog använt den.
Prova att fråga sverigeaxeln.
Jag har tyvärr inget svar om axeltappen, är den rätt dimension och frisk hade jag nog använt den.
Prova att fråga sverigeaxeln.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 616 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 616 inlägg
Tack för tips!K kristofo skrev:Min pappa bytte till en sverigeaxeln för många år sedan. Den rostade sönder (efter ganska många år förvisso). Fundera på om du inte ska spreja på underredsskydd eller kallgalv eller något bra när du har allt lättillgängligt.
Jag har tyvärr inget svar om axeltappen, är den rätt dimension och frisk hade jag nog använt den.
Prova att fråga sverigeaxeln.
Har redan kallgalvat, inte bestämt om jag även ska måla. Fick svar från honom att det går bra om det är samma som och den ser frisk ut.