Karrock Karrock skrev:
Mitt älskade släp klarade inte besiktningen. Stabilt bygge från 85, men tydligen har axeln efter historiska överlass och svetsning slutligen stumnat till helt dämpningslös, vilket den tydligen inte får vara. Ny axel verkar ligga kring 9000kr.

Någon som har tips på liknande släp; lågbyggt, enaxligt 1300-1500kg totalvikt, manuellt tippbart, flak ca 140*270cm? Som håller och inte kostar en arm och ett ben. Är det fortfarande en grej att åka och köpa öl och släp söder om Östersjön?
Verkat svårt att hitta nytt, dom flesta 1300kg+ ligger på typ 25k och uppåt i standardutförande.
 
Karrock Karrock skrev:
Mitt älskade släp klarade inte besiktningen. Stabilt bygge från 85, men tydligen har axeln efter historiska överlass och svetsning slutligen stumnat till helt dämpningslös, vilket den tydligen inte får vara. Ny axel verkar ligga kring 9000kr.

Någon som har tips på liknande släp; lågbyggt, enaxligt 1300-1500kg totalvikt, manuellt tippbart, flak ca 140*270cm? Som håller och inte kostar en arm och ett ben. Är det fortfarande en grej att åka och köpa öl och släp söder om Östersjön?
Jag satte en Sverigeaxeln på min vagn när den gamla rostat sönder.
 
P
För att det ska löna sig idag så måste du upp i storlek och pris.
Registreringskostnaden är ju samma oavsett storlek.
 
Har du provat att bara lasta hyffsat tungt och letat upp en grusväg med mycket hålor? Eller någon annan guppig väg? Låter mer som det kärvar än är trasigt? Trasigt borde väl vara att släpet åker i backen? Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det kan ju vara så enkelt att stötdämparen har kärvat ihop? Men inte helt ovanligt att en 40 år gammal gummitorsionsaxel har gjort sitt...
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Förutsatt att det är gummi så går det väl att byta? Kan vara en utmaning att få loss.
Sitter det stötdämpare så skruva bort dem, man behöver inte ha dem som jag förstått det.
Nu har jag ingen aning om @Karrock vill laga sitt släp, men det beskrivs som "älskade" och verkar vara svetsat förr.
 
Glöm att byta gummin. För att få in axelpaketet med nya gummin behöver du en press som klarar ett antal ton där du kan få in hela axeln. Dessutom kommer du inte få ut den gamla, rostiga axeln utan att såga sönder ytterröret.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Fördelen med t ex Sverigeaxeln är att man stoppar in paketet med axel och gummin utan motstånd och sen pressar man ihop hela paketet med ett gäng skruvar mot ett plattjärn.
 
Jag tänker nog på en sverigeaxeln. Där finns skruv att lossa på så kan man få ut axelröret och gummin gansla lätt. Enda gummitorsionsaxel som jag skruvat med. Var nog mer än 20 år sedan.
Mitt eget släp har ståltorsion, det är ganska enkelt att skruva isär och plocka ut.
Tack för upplysningen! Man lär hela tiden
 
Karrock
K kristofo skrev:
Har du provat att bara lasta hyffsat tungt och letat upp en grusväg med mycket hålor? Eller någon annan guppig väg? Låter mer som det kärvar än är trasigt? Trasigt borde väl vara att släpet åker i backen? Eller tänker jag fel?
Jag ska köra några sista tunga lass innan körförbudet får verkan, kanske vaknar den. Det är gott om farthinder så man behöver inte ens leta dåliga vägar.

useless useless skrev:
Det kan ju vara så enkelt att stötdämparen har kärvat ihop? Men inte helt ovanligt att en 40 år gammal gummitorsionsaxel har gjort sitt...
Jag är rätt säker på att det har suttit dämpare innan, men nu är det bara gummikorvar i hörnen av balken (vilka förstås brinner lite när man svetsar). Men jag ska som sagt göra lite nödtransporter mellan hemmet och stugan, kanske vaknar det till liv.

useless useless skrev:
Jag satte en Sverigeaxeln på min vagn när den gamla rostat sönder.
Ser mycket intressant ut! Den ska jag kolla närmare på! Inget behov av någon registreringbesiktning med den då?

Budgeten på att laga detta släp är under nypris för en axel, annars får den bli ett gårdsplanssläp och jag köper ett fabriksnytt.
 
Karrock Karrock skrev:
Ser mycket intressant ut! Den ska jag kolla närmare på! Inget behov av någon registreringbesiktning med den då?
Nej, man flyttar över pendelarmarna med bromsar och allt till den nya axeln (kräver lite svetsning...). Registreringsbesiktning behövs bara om du byter någon del av bromsarna till en modell som inte har exakt samma TSV-nummer (Antingen vid hjulen eller påskjuten)
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Karrock
useless useless skrev:
Nej, man flyttar över pendelarmarna med bromsar och allt till den nya axeln (kräver lite svetsning...). Registreringsbesiktning behövs bara om du byter någon del av bromsarna till en modell som inte har exakt samma TSV-nummer (Antingen vid hjulen eller påskjuten)
Mr Sverigeaxeln var inte dålig!
Lade en order vid 16 i fredags, lunch lördag var den klar och vid lunch idag hade jag den hemma.

Jag ser ju på grejerna att det kan förberedas så att endast kapning av axel i rätt längd måste göras efter order. Men jag är imponerad ändå.

Kan man använda befintlig "axeltapp" om den är rätt dimension?
 
Min pappa bytte till en sverigeaxeln för många år sedan. Den rostade sönder (efter ganska många år förvisso). Fundera på om du inte ska spreja på underredsskydd eller kallgalv eller något bra när du har allt lättillgängligt.
Jag har tyvärr inget svar om axeltappen, är den rätt dimension och frisk hade jag nog använt den.
Prova att fråga sverigeaxeln.
 
Karrock
K kristofo skrev:
Min pappa bytte till en sverigeaxeln för många år sedan. Den rostade sönder (efter ganska många år förvisso). Fundera på om du inte ska spreja på underredsskydd eller kallgalv eller något bra när du har allt lättillgängligt.
Jag har tyvärr inget svar om axeltappen, är den rätt dimension och frisk hade jag nog använt den.
Prova att fråga sverigeaxeln.
Tack för tips!

Har redan kallgalvat, inte bestämt om jag även ska måla. Fick svar från honom att det går bra om det är samma som och den ser frisk ut.
 
Jag lämnade in min axel på galvning när jag svetsat dit fästjärnen.
 
  • Gilla
saabdea och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.