Vad pratar ni om? Lägger du en bräda på flaket framför en ibc (förstängning) och bromsar kommer det gå åt helvete, klart du måste ha hjälp mot tippning...

Illustration av last säkrad på flak med förstängning och surrning för att förhindra tippning.
 
Q
Kan surrning behövas för att förhindra tipprisk
 
Q
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Q quattro1 skrev:
[bild]
Var får du tabellen ifrån ? Tycker det verkar udda siffror. Höjden genom längden som du skriver ger hur många g man kan bromsa med innan det tippar. Och framåt har det väl varit 100%. Men din tabell verkar snarare använda någonstans mellan 70-80%?
 
Q quattro1 skrev:
[video]
I tråden diskuteras det väl dessutom en fylld IBC? Med tyngpunkt i princip i centrum av behållaren som är förskjuten en dryg dm upp från golvet, så snarare runt 68cm upp istället för 59. Vilket betyder att tabellen inte kan användas då den hanterar last som är uniform och har tyngdpunkten i mitten. Ska man använda den får man väl snarare använda höjden som två gånger tyngdpunktens höjd, så snarare närmre 1,4 meter?
 
Q
TYA:s lathund för lastsäkring
 
Q
Illustration av lastbil med riktlinjer för lastens viktfördelning vid säkring mot glidning och tippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Q
Du har alldeles rätt, 80%
 
Q quattro1 skrev:
TYA:s lathund för lastsäkring
Ah, ok, då får jag pudla på den uppgiften.

Dock kvarstår att tyngdpunkten inte är centrerad i en fylld IBC och då kan inte tabellen användas rakt av utan man måste räkna. (eller ja, den är centrerad i själva baljan)

I ditt exempel borde man först och främst ställa den på andra hållet så man får 118/120cm. Och om man då antar att basen väger mkt mindre än själva vätskan och säger att lasten börjar 18cm från golvet och går 1 meter upp så är centrum på 68cm ovan golv. Det ger att förhållandet mellan tyngdpunkt och halva längden (60cm) måste vara mindre än 1,25. Så DÅ klarar sig en IBC med 1,13.

Ställer man den däremot på andra hållet så den i färdriktningen är 100cm lång blir kvoten 1,36 och det tippar vid 0,8g inbromsning.
 
Q
Grym uträkning. Jag håller med dig på den, hur blir siffrorna om man räknar att lasten börjar 15 cm ovanför lastytan (höjden på en lastpall är 144 mm) frågan är av genuint intresse
 
Om en IBC är 118 och pallen 15 så blir tyngdpunkten ( om man räknar pallen som viktlös) på 66,5 cm.
Hävarmen blir halva måttet i längdriktningen. Så om du ställer den så den är 120 lån blir kvoten 66,5/60=1,1 ungefär. Ställer du den på tvären blir det 66,5/50=1,33 = ej ok.

förr var gränsen 1 då man hade 100% av vikten framåt.
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.

Jag har B96-behörighet. Säg att jag har en bil med en totalvikt på 2500kg. Mitt släp har en totalvikt på 1300kg. Bilen har en max släpvagnsvikt på 1000kg. Får jag då dra detta släp om släpets tjänstevikt plus lastens vikt inte överstigen 1000kg? Eller behöver BE för detta?

Jag lyckas inte hitta något som säger att jag inte får det, men är osäker. Tvärsäkra svar får gärna ges i kombination med länkar där det står svart på vitt (om någon sådan länk finns).

B96 räcker då bilens totalvikt 2500kg plus släpets totalvikt 1300kg tillsammans blir 3800kg alltså under 4250kg. Här gäller bruttovikt på släpet i ditt fall 1000kg.
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
D Daniel.hedman skrev:
B96 räcker då bilens totalvikt 2500kg plus släpets totalvikt 1300kg tillsammans blir 3800kg alltså under 4250kg. Här gäller bruttovikt på släpet i ditt fall 1000kg.
Ska tilläggas att vid en kontroll är det bra att dels förstås verkligen HA mindre än 1000kg häktat på bilen men även att vara säker på sin sak och gärna ha vikter och hur du beräknat och/eller mätt klart för dig.

Polisens frågor är ofta korta och ledande så frågor som "det ser lite tungt ut idag?" svaras gärna med "nja, bara lite grann över kanske" och vips så har man erkänt överlast i deras anteckningar. Är man däremot helt säker och klar så måste de väga för att komma vidare och det har de varken tid eller ork till :)
 
Har vi haft någon diskussion om elbilars relativa tyngd och behovet av BE här? Min ID4 väger drygt 2.600 kg och får förvisso bara dra ett ton, men tågvikten blir ju ändå över 3.500 kg då.

Så tänkte att det är lika bra att skaffa sig ett BE-kort bara för att göra rätt.

Övernitiskt?
 
Det är ett relativt grovt brott att köra utan rätt behörighet (jämfört med lite överlast) så det är inte alls nitiskt att se till att ha rätt kort.
 
  • Gilla
Beskow93 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.