227 467 läst · 1 886 svar
227k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
3500kg med ramper, grindar och hydraulisk 3vägstipp.276:- om året på Länsförsäkringar. Halvförsäkring då.P Prodigys skrev:Fler frågor om större släp, ni som äger släp i klassen 2,5ton och uppåt, vad kostar försäkringen er? Hel eller halv?
Försäkringsbolagen verkar inte vara intresserade av att ge prisuppgifter direkt på nätet.
Släpet jag har idag kostar mig lätt överkomliga 233kr per år i helförsäkring så även en ökning på 200% är ju görbart.
När det skulle försäkras ringde jag runt lite innan jag hörde med länsförsäkringar (som jag har bilarna hos). En del var lite svåra med hög vikt osv och kunde inte ge pris på rak arm. Nått bolag ville ha ett par tusen. Sist hörde jag med LF och då var det ju inga diskusisoner
Trodde det skulle hamna på någon tusenlapp eller två så därför jag ringde runt. Så om du får ett skambud, ring vidare. Några hundringar ska det gå på.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 680 inlägg
Äsch, den är ju inte full så kanske bara 800 kg eller så...M mackan_kal skrev:
Och visst är det väl bättre att vattnet kan röra sig fram och tillbaks?
Jag kan iofs erkänna att jag tänkt tanken på att göra något liknande på mitt släp som får lasta 550 kg. Tanken var då bara att få hem vattnet, väldigt lugnt, inga 80 km/h direkt...

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 644 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 644 inlägg
Haha, jag var en gång md mitt släp och köpte jord och bad om att inte få full skopa riktigt (lastar 720kg och de skrev på skylten att full skopa var ca 900kg) de två framförvarande ekipagen med 750kg-total-släp från macken hade då fått två skopor var. Jag följde på behörigt avstånd någon kilometer. det var ett brunt streck av avblåst jord efter dem.M mackan_kal skrev:
Den dagen lärde jag mig följande: Köp aldrig släp begagnat efter hyrverksamhet!
Alla släp på macken närmast mig är nedtypade till 1000 kg totalvikt (förutom biltransporten) för att alla ska få dra dom. Jag gissar att det 3.6 meter långa och 2,7 meter höga skåpet egentligen är byggt för en betydligt högre totalvikt, så jag tror inte man knäcker det med lite överlast.Karrock skrev:
Och lastfördelningen...useless skrev:
Tittar man på bilden så ser det ut att vara baktungt så det blir negativt kultryck.
Kan bli spännande färd när ekipaget börjar slingra sig fram i 80 km/h och vätskan börjar skvalpa.
Han har missat pressäningen. Den är viktig när man kör sådana där lass... har jag hört.T Testarn skrev:
När jag tog BE-kort för ett antal år sedan var släpet från körskolan lastat med en sån där cipaxtank fylld med vatten. Den var fixerad på flaket med brädor framåt bakåt och åt sidorna och i och med det behövdes inga spännband.Daniel_N skrev:
Men körskolan och transportstyrelsen kan ju ha haft fel...
Vad tänker du själv? Ett gupp så att tanken studsar till och sen trillar framåt? Verkar det rimligt att brädor nere vid golvet håller emot då?useless skrev: