217 706 läst · 1 863 svar
218k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Det jag beskrev i mitt inlägg var ett vanligt enkelaxlat obromsat släp, med en maxvikt på 750kg.B Bjober skrev:Det finnas både tekniska och säkerhetsmässiga orsaker till att fordonet inte skall vara tungt lastat.
Nu gäller det väl främst tunga lastfordon, men skall man lyfta axel eller ram så uppstår punktbelastningar som kan skada fordonet och personal. Tex däck och luftfjädringsbälgar som är i dåligt skick smäller gärna i samband med lyft. Jag har bevittnat ett antal bälgsmällar på verkstaden under åren. Det är runt 10bar tryck, dvs runt 1000-2000kg tryck som slår undan huvudet på mekanikern som ligger direkt mot en sån luftbälg! Detta ska man ha respekt för.
Jag förstår fullständigt att det måste gälla regler för tunga lastfordon med luftfjädring etc.
Släpet var i det fall jag beskriver inte alls fullastat, utan hade kanske 100 kg i last.
Jo jag förstår det men även på en liten lätt vagn ska hjulen lyftas för att snurra hjulen.GoForIt skrev:
Den lilla lätta vagnen är också vekare i ramen.
Jag fick uppfattningen att någon undrade varför man inte får ha last på fordonet och ville förklara det. En ständigt återkommande fråga på verkstaden. Man går inte under lastat fordon om det kan undvikas.
Någon här som brukar släpa runt på minigrävare och har koll på hur lång(eller kort) släpen bör vara för att kunna få någorlunda rätt kultryck? Maskinen i fråga är en 1,8t. Duger det med cirka 3 meter flakyta eller behövs mer?
Sålänge du får plats med ca 55-60% av banden bakom axeln och bommen hopfälld framåt så går det fint.P Prodigys skrev:
Jag har kört en 2tonare på en sån liten maskinkära med kanske 2m lastyta, var inte något problem, det handlar om någon decimeter hit/dit för att hitta rätt kulltryck.
Låter bra. Är nämligen i köptankar på ett lite maffigare släp än vad jag har idag och vill hitta något som funkar till "allt", inklusive grävartransport, utan att det blir för tungt att dra med nuvarande bil.C corre skrev:
Min XC70 får dra 2100kg, så med en rimlig släp grejar den kombin max en 1.5tonnare.
Mitt nya släp har totalvikt 2500 och lastvikt 2049kg utan kapellet, en 310 lång flaktrailer med 10".
Där har jag en Landcruiser att dra med, den grejar 2800 så det finns lite marginal.
Mitt nya släp har totalvikt 2500 och lastvikt 2049kg utan kapellet, en 310 lång flaktrailer med 10".
Där har jag en Landcruiser att dra med, den grejar 2800 så det finns lite marginal.
Fler frågor om större släp, ni som äger släp i klassen 2,5ton och uppåt, vad kostar försäkringen er? Hel eller halv?
Försäkringsbolagen verkar inte vara intresserade av att ge prisuppgifter direkt på nätet.
Släpet jag har idag kostar mig lätt överkomliga 233kr per år i helförsäkring så även en ökning på 200% är ju görbart.
Försäkringsbolagen verkar inte vara intresserade av att ge prisuppgifter direkt på nätet.
Släpet jag har idag kostar mig lätt överkomliga 233kr per år i helförsäkring så även en ökning på 200% är ju görbart.
3000kg, har haft det hos Moderna Försäkringar i 14 år nu och under den tiden har de smyghöjt linjärt från 450kr till 800kr för en helförsäkring. En del bolag försäkrar inte dessa stora släp hos privatpersoner.