227 467 läst · 1 886 svar
227k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Inte alls, vill du dra mer än 750 kg så ska du ha B96 eller BE, inte för att jag tror att det blir farligt att inte ha det utan för konsekvenserna om något händer och du inte har det.Nötegårdsgubben skrev:
Vid en poliskontroll räknas det som olovlig körning, vid olycka gäller inte försäkringar.
Har själv en Kia Optima och ett 1300 kg släp och kollade att jag skulle få dra det med nya bilen vilket säljaren sa var okej. Han glömde dock att säga att det inte var ok med B-kort...
Då blir det tågvikt på 3570 kg...
Så gissa vem som har BE-kort nu
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 562 inlägg
Nej, jag ångrar att jag tog B96 i st f BE så det håller jag med om då jag nu har båt+trailer och bil som väger nästan 5 ton i hop.Nötegårdsgubben skrev:
Men 5500 låter dyrt. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag betalade men mycket mindre. En körlektion och sedan lån av färdiglastat släp vid uppkörningen.
5500 låter dyrt ja. Tog inga lektioner alls för varken B96 eller BE, men tog dem i den ordningen faktiskt. Hade bara tillgång till automatare vid tillfället så då fick det bli B96. Något år senare blev det BE också men då kunde jag ju övningsköra med B96 och sen köra upp med samma ekipage. Det är ju en fördel.K Kane skrev:
B96 var väldigt simpelt. En snabb koll och sen köra en runda. Redan då kunde man surfa fram lite tips som hjälpte. Som att alltid parkera så man lätt kommer ut med släpet osv.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 680 inlägg
6500 kr för BE låter inte onormalt dyrt för mig. Har kollat runt lite och inte hittat billigare. Det kryllar av bil skolor i Stockholm, men de som hjälper till med BE är betydligt färre.
Kan man ordna allt i egen regi blir det såklart billigare.
Kan man ordna allt i egen regi blir det såklart billigare.
Många ångrar att de tog B96 istället för BE. Det kan tyckas att 4250 kg är mycket, men den allra största skillnaden är att med B96 är det totalvikten som räknas - oavsett hur mycket eventuell last man har - med BE är det bruttovikten. En liten detalj på pappret kanske, men det har större betydelse än man kan tro.
Kolla med Tullinge Trafikskola om det inte är helt fel geografi. De var väldigt flexibla när jag tog BE för 150 år sedan och det var samma sak i höstas när jag tog MC-kort. De jobbar mer som "trafikkonsulter" (mitt ordval) än att de är tvingade att slaviskt följa en kursplan för att man ska vara välkommen. Väldigt nöjd båda gångerna.Fairlane skrev:
Ja, nu för tiden får inte släpets totalvikt överstiga 3500 kg. Men det är väldigt få släp som faller över den gränsen i praktiken. Många lite större biltransportsläp t ex ligger mellan 2 och 3 ton totalvikt och då blir det problem med en lite större bil och B96, men inte med BE.MathiasS skrev:
Ja jag håller med om att det är ovanligt, jag reagerar mer på principen - det är två faktorer som styr om man får köra eller inte, totalvikten är en av dessa.useless skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 562 inlägg
Jag har inte gjort någon större marknadsundersökning, konstaterade bara som @Fairlane att det inte var så många som höll på med det men hittade en som låg bra till och verkade ha ett genomtänkt upplägg.K Kane skrev:
Den största delkostnaden var att låna bil och släp till uppkörning.
Tog mitt be i höstas och det blev cirka 8,5k. Tog ett paket på körskola med 3 lektioner, lån av bil+släp till uppkörning och teori för 6,5k och sen uppskrivning + uppkörning för totalt 2k.Fairlane skrev: