102 629 läst · 300 svar
103k läst
300 svar
Den stora RYOBI-Tråden
Kantskärare One+ RY18EGA-0
Länk (finns på andra ställen än jula också såklart): https://www.jula.se/catalog/tradgar...atteridrivna-plattrensare/kantskarare-014275/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk (finns på andra ställen än jula också såklart): https://www.jula.se/catalog/tradgar...atteridrivna-plattrensare/kantskarare-014275/
Paketet / väskan vi köpte fanns på rea hos Jula när vi shoppade (verkar finnas olika varianter av paket, på andra kedjor också). Bifogar länk till paketet nedan om någon undrade vilka saker som ingick (finns mer info där än jag gav ovan)
Bild lånad från Julas hemsida
Länk till innehållet: https://www.jula.se/catalog/verktyg...teridrivna-skruvdragare/verktygspaket-007443/
Maken påpekade också att vi (han) visst provat vinkelslipen.. han skar av nätet till en odlingskrage han gjorde i trädgården (vi har sork, så vi lägger nät under). Han sa att det hade funkat klockrent
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild lånad från Julas hemsida
Länk till innehållet: https://www.jula.se/catalog/verktyg...teridrivna-skruvdragare/verktygspaket-007443/
Maken påpekade också att vi (han) visst provat vinkelslipen.. han skar av nätet till en odlingskrage han gjorde i trädgården (vi har sork, så vi lägger nät under). Han sa att det hade funkat klockrent
Någon som har en RYOBI häcksax One+ OPT1845 ?
Funkar den bra?
Såg att det kommit en ny häcksax också.. som inte verkade ha ”långt skaft” men tog lite grövre grenar… men då blir det lite svårt att nå på sina håll..
Funkar den bra?
Såg att det kommit en ny häcksax också.. som inte verkade ha ”långt skaft” men tog lite grövre grenar… men då blir det lite svårt att nå på sina håll..
Jag har en, den är lite otymplig pga sin längd, och det blev inte bättre av att jag förstörde den när jag skulle montera den, bröt av något (minns inte riktigt, var ett år sedan) som gjorde att jag inte kan rotera eller vinkla den längre, var mest glad över att jag fick ihop den igen efter att ha monterat ner den i molekyler, men kanske ska ge mig på att ta isär den igen....Snigla skrev:
Jag har den. Har höga tujor som jag behöver klippa sidorna på (inte gjort än dock) men tog en annan häck som var svår att nå och den fungerade bra. Inte riktigt kommit på hur selet sitter bäst för avlastning på kroppen. Men än är jag nöjdSnigla skrev:
köpte den för jag inte nådde med den gamla jag hade (någon no-name med sladd).
Molekylmekningen.. var det för att försöka rätta till det som gick sönder? Eller var det något annat skäl (fel) som gjorde att du togbisär?Joco_ skrev:Jag har en, den är lite otymplig pga sin längd, och det blev inte bättre av att jag förstörde den när jag skulle montera den, bröt av något (minns inte riktigt, var ett år sedan) som gjorde att jag inte kan rotera eller vinkla den längre, var mest glad över att jag fick ihop den igen efter att ha monterat ner den i molekyler, men kanske ska ge mig på att ta isär den igen....
Det var just det där med att komma åt.. (kort i rocken här.. )TheGrayLady skrev:Jag har den. Har höga tujor som jag behöver klippa sidorna på (inte gjort än dock) men tog en annan häck som var svår att nå och den fungerade bra. Inte riktigt kommit på hur selet sitter bäst för avlastning på kroppen. Men än är jag nöjd
köpte den för jag inte nådde med den gamla jag hade (någon no-name med sladd).
Dock hittade jag en grensåg nyss i sortimentet.. den hade också ”långt skaft”. Som en minimotorsåg på skaft.. den lät också intressant..
Har många stora träd med grenar som söker sig inåt, hasselhäck som tar över världen.. har också några buxbomsbuskar (ingen häck, ingen höjd.. klipper idag med mindre grässax/trimmaskin.. med litet svärd.. ).
Kanske grensågen skulle vara ännubättre? (Då det är lite större grenar också)
(grensåg One+ OPP1820)
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Ja, precis. Jag hade sönder något som jag var tvungen att fixa genom att montera isär den. Fick ihop den hjälpligt iaf, men kan inte vinkla den längre.Snigla skrev:
Just nu känns det som man skulle ha bägge (med kort i rocken )Snigla skrev:Det var just det där med att komma åt.. (kort i rocken här.. )
Dock hittade jag en grensåg nyss i sortimentet.. den hade också ”långt skaft”. Som en minimotorsåg på skaft.. den lät också intressant..
Har många stora träd med grenar som söker sig inåt, hasselhäck som tar över världen.. har också några buxbomsbuskar (ingen häck, ingen höjd.. klipper idag med mindre grässax/trimmaskin.. med litet svärd.. ).
Kanske grensågen skulle vara ännubättre? (Då det är lite större grenar också)
(grensåg One+ OPP1820)
Känner inte till Ryobi specifikt men Makita batterier fungerar som då att 3-6ah väger inprincip lika mycket och har samma storlek medan 2ah batteriet är hälften så stort och väger mindre.Johannes Carlsson skrev:
I mina öron låter det vettigt att ha med ett mindre och smidigare batteri samt ett större och kraftigare batterier.
Jag har kompletterat mina 5ah a batterier med ett 2ah batteri precis av den anledningen
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Hallå!
Håller på att flytta till hus (och således tomt som ska klippas) och det lutar åt batteridrivna gräsklippare och grästrimmer från Ryobi. Blir inte riktigt klok på benämningarna dock, se de bifogade bilderna.
Jag GISSAR att RLT1832 är grundmodellen, de efterföljande siffrorna är aH på batteriet som följer med och sista bokstaven, ja fan vet vad den betyder.
Som om inte det varit nog så finns även en OLT1833(?) som jag antar är en annan modell helt och hållet. Var på Bauhaus och där hittade vi även en RLT183115C vilket stärker min tes att siffrorna är batteriet då det medföljer ett 1,5aH-batteri.
Finns det något vettigt sett att tolka siffrorna på? Hur ska man navigera i Ryobi-djungeln?
Håller på att flytta till hus (och således tomt som ska klippas) och det lutar åt batteridrivna gräsklippare och grästrimmer från Ryobi. Blir inte riktigt klok på benämningarna dock, se de bifogade bilderna.
Jag GISSAR att RLT1832 är grundmodellen, de efterföljande siffrorna är aH på batteriet som följer med och sista bokstaven, ja fan vet vad den betyder.
Som om inte det varit nog så finns även en OLT1833(?) som jag antar är en annan modell helt och hållet. Var på Bauhaus och där hittade vi även en RLT183115C vilket stärker min tes att siffrorna är batteriet då det medföljer ett 1,5aH-batteri.
Finns det något vettigt sett att tolka siffrorna på? Hur ska man navigera i Ryobi-djungeln?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 798 inlägg
1832 orna så är det väl bara olika tillbehör i paketen. DVS batteri och laddare eller naken maskin
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 798 inlägg
Finns ju detta kittet med klippare också
https://www.bauhaus.se/grasklippare...lbD6FYJkEtgMEU6wxNO4lh6uvFLZRE-RoCm2UQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/grasklippare...lbD6FYJkEtgMEU6wxNO4lh6uvFLZRE-RoCm2UQAvD_BwE
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Tack för tipset, jag tar mig en titt!Johannes Carlsson skrev:
Hur står sig Ryobis handverktyg mot andra märken?
Det mesta ska inköpas nytt på även den fronten, huset vi köper ska över tid helrenoveras och vi tänker göra det mesta själv.
Vore såklart smidigt att ha allt i samma batterisystem men kan tänka mig att dela upp det i trädgårdsmaskiner / andra maskiner också.