Tänkte återrapportera kring mitt inköp av häcksaxen OPT1845 nu när den är använd.

Inköpt tillsammans med 2st 5Ah-batterier och har nu använts till att klippa drygt 160m tujahäck (samt 10m annan häck av nåt slag med blad). Generellt har det mycket väldigt bra. Batterierna har hållit längre än vad jag räknat med och det är snarare så att tiden tagit slut innan båda batterierna gjort det. Klippning utspridd över två dagar där ett batteri laddats medan det andra använts. Inte befunnit mig i situationen att båda tagit slut, utan klockan har istället blivit för mycket eller andra orsaker som avbrutit arbetet.

Ergonomin är väl… ok. Knapparna för att köra igång den på handtaget sitter inte optimalt till alla gånger, även om det överlag fungerar bra. Har saknat att kunna låsa den i körande läge, men finns kanske säkerhetsskäl till att det inte går.

Klippningen i sig har fungerat bra, utom vid de allra tjockaste stammarna på ovansidan. Men där gick det inte bättre för men Stihl med sladd heller. I efterhand önskar jag att OPT1845 hade längre svärd för att effektivisera arbetet något, men det hade antagligen minskat komforten i form av mer ojämn vikt.

Hedge sweeper-funktionen upplever jag som bra och dålig. Bra när det är enklare klippning och allt kan följa med. Dålig när det varit grövre stammar/grenar som snarare samlat sig för mycket vid saxen och föses med. Säkert en annorlunda upplevelse nästa år då häcken var eftersatt och inte klippt på ett par år den här gången.

Överlag en helt okej häcksax, och att slippa gå runt med en sladd är fantastiskt jämfört med den gamla.

Gjorde dock misstaget att köpa till deras sele med. Och den kan jag absolut inte rekommendera. Plastig, dålig ”kopp” för att stödja den vid magen och remmarna håller sig sällan på plats över tid. Skönt med avlastning att spänna fast på selen och luta saxen mot kroppen, men det slutade med att jag gjorde det direkt mot magen utan koppen.

Överlag 7/10 med potential för förbättring. Men bra köp sett till pris och prestanda. Hade jag varit mer nöjd med en dyrare maskin? Kanske. För mina behov är den dock nog bra och jag hoppas kunna expandera med fler verktyg från Ryobi som deras grästrimmer framöver.

Bilden tagen under en del av arbetet med visst kvarstående arbete vid tillfället.

• Lång rak häck klippt med grönska kvar på marken, landsbygd med betande ko, hus och skog i bakgrunden, kvällshimmel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.