T tunellm skrev:
Hur står sig Ryobis handverktyg mot andra märken?

Det mesta ska inköpas nytt på även den fronten, huset vi köper ska över tid helrenoveras och vi tänker göra det mesta själv.

Vore såklart smidigt att ha allt i samma batterisystem men kan tänka mig att dela upp det i trädgårdsmaskiner / andra maskiner också.
Bläddra till första sidan i denna tråd börja läsa.
Min bild är att de inte är så prisvärda. Billiga modeller dåliga, de bättre är dyrare och då blir det inte ”en bra deal” jmf med märken inriktade mot proffs. Att mängden verktyg på plattformen är överlägsen förefaller vara en myt, flera verkar vara så användbara att man kunde tro att det står B&D på loggan.
Vad du än väljer kommer det fungera, få jobbet gjort, men tänk efter noga innan du väljer batterisystem för det kommer avgöra framöver och några år in vill du inte ”behöva” byta.

Redigerat:
T
nanowire nanowire skrev:
Bläddra till första sidan i denna tråd börja läsa.
Min bild är att de inte är så prisvärda. Billiga modeller dåliga, de bättre är dyrare och då blir det inte ”en bra deal” jmf med märken inriktade mot proffs. Att mängden verktyg på plattformen är överlägsen förefaller vara en myt, flera verkar vara så användbara att man kunde tro att det står B&D på loggan.
Vad du än väljer kommer det fungera, få jobbet gjort, men tänk efter noga innan du väljer batterisystem för det kommer avgöra framöver och några år in vill du inte ”behöva” byta.
Tack för input, är lite det som du skriver som jag också känner, vill gärna skaffa ett märke (högst 2) och köra på det i många år framöver.

Om man ska titta på ett snäpp ovanför Ryobi då, vilka har vi då? Märkena jag vet om är i princip Makita och DeWalt men jag har ingen aning om hur de står sig heller. Min erfarenhet av verktyg är milt sagt låg även jag renoverat en hel del, det kommer dock att bli väldigt mycket renovering de kommande åren.

Tyvärr täcker inte något märke allt bäst.
Hikoki är också bra, saknar skensågar dock men det finns ju på annat håll, bra trädgårdsortiment. Ganska likt Makita. Bosch har några riktigt bra 12-voltare. Metabo har har också en del guldkorn och framförallt batterier kompatibla med Mafell. Och därav har jag tre batterisystem jag använder mest. För sladdverktyg går det lättare att plocka godbitarna ur olika sortiment, tex Festool, Bosch, Flex, Fein osv. Om jag börjat om hade det nog sett ungefär lika ut. Men det jag gjort annorlunda vore att ha skaffat rätt verktyg tidigare, inte efter halva jobben redan var gjorda :)

• Gilla
hafre
  • Laddar…
T
nanowire nanowire skrev:
Tyvärr täcker inte något märke allt bäst.
Hikoki är också bra, saknar skensågar dock men det finns ju på annat håll, bra trädgårdsortiment. Ganska likt Makita. Bosch har några riktigt bra 12-voltare. Metabo har har också en del guldkorn och framförallt batterier kompatibla med Mafell. Och därav har jag tre batterisystem jag använder mest. För sladdverktyg går det lättare att plocka godbitarna ur olika sortiment, tex Festool, Bosch, Flex, Fein osv. Om jag börjat om hade det nog sett ungefär lika ut. Men det jag gjort annorlunda vore att ha skaffat rätt verktyg tidigare, inte efter halva jobben redan var gjorda :)
Tack för svaret, din sista mening där, menar du att du använt fel verktyg för det utförda arbetet eller köpt för dålig kvalitet och fått köpa bättre? :)

Ryobi precis, vissa modeller är billiga och känns ibland lite väl plastiga.
Jag gillar Makita generellt bäst. Smidiga verktyg och trevligast skruvdragare.

Mest komplett och minst luckor i sortimentet är DeWalt. Dom har bra stomspikare, skruvautomat etc. Som Makita saknar lite av. När jag jämförde så var också DeWalt det som såldes på flest affärer men nu säljer Hornbach Makita också.

AEG, Metabo, Bosch, Hikoki har inte så stora system. Dock är Hikoki även en favorit, det dom har är bra. Bosch professionell går inte att kombinera med deras hemmafixarsystem. Synd för annars hade dom haft ett bra system!

Miluwakee är också okej.

Föreslår:
Budget: Jula/biltema/lidl
Mellan: Ryobi, Skil
Bättre: DeWalt, Makita, Miluwakee

Vissa maskiner funkar ju med sladd också, typiskt sågar, borrhammare, vinkelslip, dammsugare

• Gilla
TheGrayLady och 1 till
  • Laddar…
T
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:

Mest komplett och minst luckor i sortimentet är DeWalt. Dom har bra stomspikare, skruvautomat etc. Som Makita saknar lite av. När jag jämförde så var också DeWalt det som såldes på flest affärer men nu säljer Hornbach Makita också.

AEG, Metabo, Bosch, Hikoki har inte så stora system. Dock är Hikoki även en favorit, det dom har är bra. Bosch professionell går inte att kombinera med deras hemmafixarsystem. Synd för annars hade dom haft ett bra system!

Miluwakee är också okej.

Föreslår:

Vissa maskiner funkar ju med sladd också, typiskt sågar, borrhammare, vinkelslip, dammsugare
Stort tack för ditt utförliga svar!

T tunellm skrev:
Tack för svaret, din sista mening där, menar du att du använt fel verktyg för det utförda arbetet eller köpt för dålig kvalitet och fått köpa bättre? :)
Nej, köpa dåligt har jag aldrig trott på. Däremot har jag väntat för länge många gånger med att köpa verktyg som förenklar eller möjliggör bättre sätt att göra saker på.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…

Miluwakee är också okej.

Föreslår:

Nyfiken, vad har Dewalt som Hikoki inte har? Bortsett en mystisk avsaknad av skensågar.

Jag är mer än nöjd med alla mina grejer. Har samlat på mig en rejäl hög med både verktyg o batterier. Använder Makita-grejer på jobbet men kör ändå alltid Ryobi-grejerna när något ska göras hemma.
När jag bestämde mig för att välja märke (många många år sedan) så va ryobi betydligt mer prisvärt. Sen att de aldrig ändrat/kommer ändra batteriplatform var avgörande. Sen va lite min tanke att det skulle svida lite mindre om man eldar upp en tigersåg för 500:- kontrat en för det fyrdubbla. Samvetet mår liksom lite bättre när man misshandlar dom rejält. Och det faktum att min tigersåg fortfarande levererar lika bra nu efter alla år är bara beundransvärt.
Ang. trimmern så har jag en (ingen aning om beteckning) som funkar kanon år efter år. Rekommenderar lite större batteri till dock. Så man slipper springa o byta. Sen är det inte alltid säkert att ett paketpris är billigare än att köpa maskin/batteri var för sig. Kan tom va på olika företag

Mvh// Mashen

• Gilla
tunellm
  • Laddar…
Observera att alla märkena har många modeller och alla är inte bra oavsett märke.. och ofta skiljer det vilket ”år” du köper maskinerna .. vissa blir uppköpta, görs om.. blir sämre (blir bättre). Att navigera i märkesvärlden (oavsett batteri el sladd) är eg ganska tröstlöst .. det förändras hela tiden!

Ena perent är Makita det bästa man hittar, nästa är de långt ner på listan och blå Bosch är bäst typ.. för de har börjat göra vissa komponenter på ett nytt sätt!

Som om det inte var nog.. är alla märken olika duktiga på olika saker.. ena märket har de bästa bordssågarna, det andra märket har de bästa skruvdragarna osv

Som andra nämnt innan, omöjligt att hitta ett märke som täcker in allt! Oavsett prisklass.. :thinking:

Man måste se över sitt egna behov och sedan välja att köpa antingen enskilda saker el.. köpa ett helt paket med grejer.

Här har vi gått igenom allt från billigt till dyrt .. började billigt med det mesta utom skruvdragare.. och vartefter vi såg att vi hade behov av ”den” maskinen.. så bytte vi ut den (när den gick sönder..) mot ett bättre.. mer hållbart märke!

Vissa saker anv man mer än andra.. :cool:

• Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nyfiken, vad har Dewalt som Hikoki inte har? Bortsett en mystisk avsaknad av skensågar.
Hmm, nu när jag kollar kommer jag inte ihåg vad det va som saknades. Kanske får backa på mitt påstående

Hmm, nu när jag kollar kommer jag inte ihåg vad det va som saknades. Kanske får backa på mitt påstående
Jag kom på ett; batteridriven takpappsspikpistol. DW saknar å andra sida batteridriven bockmaskin :)

TIPS:

Jula har just nu rea på

Batteridriven slytrimmer och sele för trädgårdsarbete från Ryobi One+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1499 kr för ”julaclub-medlemmar” (utan batteri)

https://www.jula.se/catalog/tradgar...ers-rojsagar/batteridriven-slytrimmer-000823/

Blir lite klen mot grövre sly.. i jämförelse med bensinvarianten.. men fungerar bra ändå! Ja, vi köpte en.. billigaste alternativet till röjsåg med el-start (vi har en annan ”bensinare” som driver oss till vansinne, svårstartad o tjuvstannar dessutom). Har inte provat tråden än!

Men små grässtrån viker sig med röjsågen (funkar troligen utmärkt med tråden..) .. lite tjockare strån, små kvista.. styva nässlor osv.. svochar av helt ok..

Ska se över om andra ”klingor” finns och om det kan skilja nått..(bättre el sämre).

Battetiet glömde jag tajma.. men vi höll väl på en 25-30 min innan det var dags o ladda.

• Gilla
Lars-Fredrik78 och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet Ryobis färkod här? (Den citrongröna) håller på med ett lite "projekt"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.