V VLJ skrev:
Min stannar med väldigt snabbt när klingan klämmer så måste ha bra stöd till arbetsstycket, i synnerhet stora skivmaterial. Fördelen med detta är dock att ja aldrig fått kickback som bör klingan klämmer på en nätdriven
Japp det känner jag till men batterier av denna typ har nån form av säkerhet också om dom blir urladdade eller varma för snabbt så stänger dom av.
Hållt på och lekt med radiostyrda bilar förr och det var liknande när man körde med lithium batterier :)
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Ni som har ryobi, hur ofta (om ens alls?) kommer det reor på batterier?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J Julistormen skrev:
Ni som har ryobi, hur ofta (om ens alls?) kommer det reor på batterier?
Jula rear ut tvåpack 4ah någon gång per år (var nog för någon månad sedan tyvärr).

Men rean nu är ju samma pris som ordinarie innan inflationsskiten och räntehöjningarna :p
 
Vet inte var du bor, men Gekås är ett bra tips att köpa både Ryobi och batterier på. Oftast billigare än reorna på andra ställen.
 
J Julistormen skrev:
Ni som har ryobi, hur ofta (om ens alls?) kommer det reor på batterier?
hela tiden på amazon
 
M maria01 skrev:
hela tiden på amazon
Reor eller lågt pris? 😁
 
J Julistormen skrev:
Reor eller lågt pris? 😁
är ju nästan sama sak idag det är som butikerna höjer priset först för att sen kalla det rea veckan efter

grannen han köpte pirat batterier
 
Grannen och vi har en 36V gräsklippare ihop. Till denna säsong har två 36V/4Ah-batterier (BPL3640B) blivit djupurladdade och tar inte laddning. Jag har provat "reset-tricket" men de blinkar rött i laddaren (BCL3620S), grönt fast efter en stund men fortfarande inte laddade. Nån som har ett trick för att få igång dom?

/Höghus
 
RoTe
Djupurladdade får du fula igång, finns guider på internetet. Det är inte riskfritt och man behöver ett bra nätagg/labbagg.
 
M maria01 skrev:
är ju nästan sama sak idag det är som butikerna höjer priset först för att sen kalla det rea veckan efter

grannen han köpte pirat batterier
Såg att det fanns batterier av andra märken som passar ryobi, 2 st 5,5ah för 60p på amazon, men funkar dessa lika bra? 😁
 
Vad är DJUPurladdade? *nyfiken*
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Någon som testat "Ryobi OLP1832BX stångsekatör" ? :)

Elektrisk sekatör på 85 cm skaft.. (dvs inte den långa modellen, eller den "lilla"..) den verkar var lite ovanlig :)
 
Snigla Snigla skrev:
Vad är DJUPurladdade? *nyfiken*
Så lite laddning kvar i batteriet att den smarta laddaren inte tycker det någon idé att trycka på. På ett bilbatteri kan man ansluta en gammal dum laddare som bara matar på. På liion-batterier vill man inte gärna göra så, då blir det brandrisk.

Jag lyckades väcka ett Milwaukee 28V batteri för ett tag sedan genom att det låg i laddaren typ en vecka och felblinkade. Tydligen mikroladdade den litegrann och till slut kom vanliga laddningscykeln igång.
Ryobiladdaren försöker en kort stund, sedan slutar den. Ska prova att ansluta den genom en dygnstimer 15min på/ 15min av.

/Höghus


/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Så lite laddning kvar i batteriet att den smarta laddaren inte tycker det någon idé att trycka på. På ett bilbatteri kan man ansluta en gammal dum laddare som bara matar på. På liion-batterier vill man inte gärna göra så, då blir det brandrisk.

Jag lyckades väcka ett Milwaukee 28V batteri för ett tag sedan genom att det låg i laddaren typ en vecka och felblinkade. Tydligen mikroladdade den litegrann och till slut kom vanliga laddningscykeln igång.
Ryobiladdaren försöker en kort stund, sedan slutar den. Ska prova att ansluta den genom en dygnstimer 15min på/ 15min av.

/Höghus


/Höghus
Hur lyckas man få det "djupurladdat" då? 🤔
 
Snigla Snigla skrev:
Hur lyckas man få det "djupurladdat" då? 🤔
Alla batterier tappar laddning med tiden, sk självurladdning. Liion i liten grad, mer vid högre temperatur, gamla Nicad var hopplösa. Sedan blir det säkert sämre när batteriet åldras och allmänt tappar kapacitet.

/Höghus
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.