M
Ny Ryobileksak inköpt.
Tanken är att veva runt utefter planket på altanen där mängder av grannens löv brukar lägga sig. En större plattyta på 80m2 där vi parkerar bilarna och ta löv som blåser in i garaget när porten står öppen.
Har bara testkört den 10min men den fungerar som förväntat, det minsta drar den inte upp men löv, pinnar, såna där näsor från lönn osv. vevar den glatt i sig.
Ryobi 18V sopmaskin, förpackning, golv, tre års garanti, batteridriven, grön och svart design, R18SW3-0 modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som har den kombinerade röj och grästrimmern?Den här: https://www.jula.se/catalog/tradgar...onFsW_om7VMpRtsLngwaAtI4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Funderar på att bli en "ryobikille" och har massa sly och gräs runt tomten jag gärna vill använda i täckodlingar osv så vore smidigt att kunna använda en sån trimmer till detta! Verkar som att alla "bäst i test" osv säger husqvarna och stihl men jag vill gärna hålla nere kostnaden (och tänker att jag köra ryobi på resten av mina verktyg sen också som kommer köpas under åren).
 
L Lanzal skrev:
Är det någon som har den kombinerade röj och grästrimmern?Den här: [länk]

Funderar på att bli en "ryobikille" och har massa sly och gräs runt tomten jag gärna vill använda i täckodlingar osv så vore smidigt att kunna använda en sån trimmer till detta! Verkar som att alla "bäst i test" osv säger husqvarna och stihl men jag vill gärna hålla nere kostnaden (och tänker att jag köra ryobi på resten av mina verktyg sen också som kommer köpas under åren).
Vi har en, vi chansade.. för att den var på rea (då) och vi ville verkligen ha tag på nått i röjsågsväg.. som hade elstart (vi har haft grymma problem med tjuvstanningar o starter.. med vår bensinare). De flesta vi hittade.. med elstart.. när vi letade (oavsett om det var rena el.. eller bara elstart..) var ganska dyra..

Sedan dök ryobin upp.. och kändes heeeelt överkomlig i pris (och de omdömen jag såg, såg ok ut.. och kikade även på en del youtubeklipp). Så för oss vart det värt att testa den.. vi hade redan påbörjat vår "ryobipark" ;) så vi hade flera batterier osv.

Den är inte lika kraftfull som våran bensinare (men den maskinen är också lite större..) men den fyller sin funktion väl här.. vår tomt gränsar mot åkrar.. så det blir mycket småsly.. småträd osv.. (mycket stora brännässlor.. ) som den tar bra.. tunnare saker o gräs.. upplevde vi som lite lurigare.. men gick det med :)

Minns inte hur vi uppfattade batteritiden.. men det kändes ok.. (gillar man göra klart allt.. och har en stor tomt eller tuff terräng.. ja då ska man helt klart ha flera batterier.. men här hann vi med en helt del iaf på ett batteri)
 
  • Gilla
Lanzal
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi har en, vi chansade.. för att den var på rea (då) och vi ville verkligen ha tag på nått i röjsågsväg.. som hade elstart (vi har haft grymma problem med tjuvstanningar o starter.. med vår bensinare). De flesta vi hittade.. med elstart.. när vi letade (oavsett om det var rena el.. eller bara elstart..) var ganska dyra..

Sedan dök ryobin upp.. och kändes heeeelt överkomlig i pris (och de omdömen jag såg, såg ok ut.. och kikade även på en del youtubeklipp). Så för oss vart det värt att testa den.. vi hade redan påbörjat vår "ryobipark" ;) så vi hade flera batterier osv.

Den är inte lika kraftfull som våran bensinare (men den maskinen är också lite större..) men den fyller sin funktion väl här.. vår tomt gränsar mot åkrar.. så det blir mycket småsly.. småträd osv.. (mycket stora brännässlor.. ) som den tar bra.. tunnare saker o gräs.. upplevde vi som lite lurigare.. men gick det med :)

Minns inte hur vi uppfattade batteritiden.. men det kändes ok.. (gillar man göra klart allt.. och har en stor tomt eller tuff terräng.. ja då ska man helt klart ha flera batterier.. men här hann vi med en helt del iaf på ett batteri)
Tack för svar! Tomten är runt tusen kvadrat och gränsar till en skog så har samma behov som er skulle jag säga. Ta ner ormbunkar och sly som växer varje år. Kommer nog försöka ha två batterier minst så batteritiden känns ok då. Har dessutom småbarn så man hinner ju aldrig göra något under en längre period ändå😆
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hej!
Jag tänkte införskaffa mig min första cirkelsåg (köpt radhus). Ska användas till staketbyggande och andra smågrejer.
Jag har idag en borr/slag maskin med 2.5 ah batteri. Kommer det batteriet kunna dra runt en cirkelsåg också?
 
J
A andnel skrev:
Hej!
Jag tänkte införskaffa mig min första cirkelsåg (köpt radhus). Ska användas till staketbyggande och andra smågrejer.
Jag har idag en borr/slag maskin med 2.5 ah batteri. Kommer det batteriet kunna dra runt en cirkelsåg också?
Ja, men kanske inte så länge. Dessutom lär du vilja ha fler batterier på sikt för att inte behöva växla varje gång du byter maskin 😉
(Jag har 6 batterier och typ 10 maskiner)
 
J JBir skrev:
Ja, men kanske inte så länge. Dessutom lär du vilja ha fler batterier på sikt för att inte behöva växla varje gång du byter maskin 😉
(Jag har 6 batterier och typ 10 maskiner)
Jag fattar! Om jag ska ha ett till batteri, vilket och vilken typ?
Går det att säga något om hur lång tid ett 2,5ah skulle räcka?
 
A andnel skrev:
Jag fattar! Om jag ska ha ett till batteri, vilket och vilken typ?
Går det att säga något om hur lång tid ett 2,5ah skulle räcka?
4.0 eller 5.0 till circelsågen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
A andnel skrev:
Jag fattar! Om jag ska ha ett till batteri, vilket och vilken typ?
Går det att säga något om hur lång tid ett 2,5ah skulle räcka?
Nej, det beror på vad du sågar.
 
J
T TheGame skrev:
4.0 eller 5.0 till circelsågen
Gärna high energy om du köper HP-sågen, vilket jag rekommenderar..
Den är starkare och tystare än de borstade versionerna.
 
De nyare 5Ah batterierna är ok. Sen har HP batterierna inte kommit till Sverige ännu. 4Ah och 6Ah finns i USA och ska komma i sensommar/höst i Sverige
 
J JBir skrev:
Gärna high energy om du köper HP-sågen, vilket jag rekommenderar..
Den är starkare och tystare än de borstade versionerna.
Vad gör high energy för skillnad?
Jag tror jag sett sådana batterier iaf annorlunda än vanliga ryobi batterier.
Ibland när jag kör circelsågen så stannar det som om man får batteritorsk, men det har oftast hjälpt att bara vänta några sekunder sen kan man köra på igen.
Tror det är en säkerhets grej för snabb urladdning.
Är det det high energy gör skillnad?
 
J
T TheGame skrev:
Vad gör high energy för skillnad?
Jag tror jag sett sådana batterier iaf annorlunda än vanliga ryobi batterier.
Ibland när jag kör circelsågen så stannar det som om man får batteritorsk, men det har oftast hjälpt att bara vänta några sekunder sen kan man köra på igen.
Tror det är en säkerhets grej för snabb urladdning.
Är det det high energy gör skillnad?
Vad jag förstått så är det modernare celler som genererar mindre värme vid höga effektuttag samt möjlighet till högre strömuttag än de äldre batterinern.
https://se.ryobitools.eu/technologies/one/high-energy-sv/
 
J JBir skrev:
Vad jag förstått så är det modernare celler som genererar mindre värme vid höga effektuttag samt möjlighet till högre strömuttag än de äldre batterinern.
[länk]
Jag har 3 Ah varianten av HP jag köpte för något år sedan, och vad jag minns så har de även några extra kontantstift, och det känns som på en såg jag har som den får mer kraft. Kan kolla stiften senare ikväll
 
T TheGame skrev:
Vad gör high energy för skillnad?
Jag tror jag sett sådana batterier iaf annorlunda än vanliga ryobi batterier.
Ibland när jag kör circelsågen så stannar det som om man får batteritorsk, men det har oftast hjälpt att bara vänta några sekunder sen kan man köra på igen.
Tror det är en säkerhets grej för snabb urladdning.
Är det det high energy gör skillnad?
Min stannar med väldigt snabbt när klingan klämmer så måste ha bra stöd till arbetsstycket, i synnerhet stora skivmaterial. Fördelen med detta är dock att ja aldrig fått kickback som bör klingan klämmer på en nätdriven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.