P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Det är inte mycket öl i denna tråd. För mig ska öl smaka öl. Inte massa frukt, godis och annat. Nä tacka vet jag en helt vanlig lager.
En kall lager är riktigt god en dag som idag var (och igår). Gärna en dortmunder und helles eller en maibock.

För större delen av året i svenskt klimat föredrar jag en hyfsat stark ale, av vilka det finns ett otal underarter, eller en porter (stout). Modern IPA tycker jag är alldeles för överhumlad, men det finns fortfarande en del traditionell IPA

All ale ska serveras vid rumstemperatur.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Jag har egentligen inga åsikter om vad andra dricker, men det är ändå lite trist att så många tänker så eftersom det gör att urvalet för oss andra på Systembolaget blir så fattigt. Särskilt i de mindre butikerna.
IPA översvämmar ju Systembolaget numera, men det kanske var det du syftade på?

P
FredrikR FredrikR skrev:
Säga vad man vill om Systembolaget. men dom har ett grymt sortiment, med möjlighet att beställa mycket styckvis från depåerna.
Jag beställer sen många månader allt jag köper av Systembolaget för hemleverans. Det blev plötsligt mycket roligare att handla både öl och vin. :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ett glas med öl och en halvtom estnisk A. Le Coq Premium ölburk på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev Estnisk lager igår. Händer ganska ofta god och billig. :D

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
J
FredrikR FredrikR skrev:
Säga vad man vill om Systembolaget. men dom har ett grymt sortiment, med möjlighet att beställa mycket styckvis från depåerna.
Själv så tycker jag tvärtom. Sortimentet är extremt dominerat av lager, ipa och numera lite berliner weisse. Systembolaget gör det väldigt svårt att få tag på nischade, icke-massproducerade produkter.

Vin är nästan ännu värre.

Öl från ett litet bryggeri i Luleå.

• Fyra ölburkar från bryggeriet Bottenvikens med olika etikettdesigner på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Själv så tycker jag tvärtom. Sortimentet är extremt dominerat av lager, ipa och numera lite berliner weisse. Systembolaget gör det väldigt svårt att få tag på nischade, icke-massproducerade produkter.

Vin är nästan ännu värre.
Du har en poäng, dock tror jag utbudet sett över hela landet skulle bli sämre. Och nog finns det en och annan mörk öl?! Ihop med möjligheten att kunna beställa styckvis.
Visst blir oftare från Glasbanken.se än Systemet nu iom deras "ständiga" Apex påfyllning. :love:

J
FredrikR FredrikR skrev:
Du har en poäng, dock tror jag utbudet sett över hela landet skulle bli sämre. Och nog finns det en och annan mörk öl?! Ihop med möjligheten att kunna beställa styckvis.
Visst blir oftare från Glasbanken.se än Systemet nu iom deras "ständiga" Apex påfyllning. :love:
Visst, men då är det allt som oftast pastry stout. Utbudet av barley wine t.ex. är nästan obefintligt. Systemetbolaget säljer stora mängder massproducerade alkohol av vad de flesta vill ha. Deras krängande av bag in box rimmar ju rätt illa med folkhälsotänket.
Jag köper nästan enbart från tillfälliga sortimentet både vad det gäller öl och vin. Det är rätt tradigt när man hittar en prdoukt man tycker om... så får man vänta ett år på nästa släpp. Eller om så får man chansa och köpa många, men ibland gå på smällen att det inte var så bra. Och om butiken får det i sitt eget sortiment går det inte att beställa, även om det är slut!

Men för små orter är säkert systembolaget positivt, men utan det hade ju webbhandeln varit mer tillgänglig istället.

P pmd skrev:
Jag beställer sen många månader allt jag köper av Systembolaget för hemleverans. Det blev plötsligt mycket roligare att handla både öl och vin. :)
Det går tyvärr inte här i Halland :(

Från systemets hemsida:
Områden med hemleverans
Till dessa områden kan du beställa hemleverans:
  • Skåne län
  • Stockholms län
  • Uppsala län
  • Västerbottens län
  • Västernorrlands län
  • Västra Götalands län
  • Örebro län
  • Delar av Jönköpings län (Postorterna Jönköping, Tenhult, Huskvarna, Norrahammar, Taberg, Månsarp, Bankeryd och Habo)
  • Delar av Östergötlands län (Postorterna: Bestorp, Borensberg, Borghamn, Boxholm, Brokind, Fornåsa, Gammalkil, Horn, Kisa, Klockrike, Linghem, Linköping, Ljungsbro, Mantorp, Mjölby, Motala, Nykil, Rimforsa, Skänninge, Sturefors, Tjällmo, Ulrika, Vadstena, Vikingstad, Vreta Kloster, Väderstad, Åtvidaberg och Ödeshög.
  • Mälardalen: Arboga, Eskilstuna, Kolbäck, Kvicksund, Kungsör, Köping, Mariefred, Stallarholmen, Strängnäs, Strömsholm, Torshälla, Valskog, Västerås, Åkers styckebruk.
  • Kungsbacka
  • Sala

T
FredrikR FredrikR skrev:
Tvärtom, det är typ 85% ljus lager, 12% IPA och resten övrigt. Jag har inget emot Systembolaget som sådant, men fördelningen och likriktningen är trist. Och ska man beställa krävs oftast ett helt kollia á 24 flaskor, så jag vet inte vad du menar med styckvis.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
IPA översvämmar ju Systembolaget numera, men det kanske var det du syftade på?
Nej, jag hade en IPA-period för typ 20 år sedan, nu tycker jag bara det smakar beskt och förstår inte grejen :)

T tanaris skrev:
Tvärtom, det är typ 85% ljus lager, 12% IPA och resten övrigt. Jag har inget emot Systembolaget som sådant, men fördelningen och likriktningen är trist. Och ska man beställa krävs oftast ett helt kollia á 24 flaskor, så jag vet inte vad du menar med styckvis.
Stigbergets, O/O, Oppigårds, Poppels, Wylam, Dugges för att nämna några har beställts styckvis.
Jag antar det inte är typen av öl som avgör om det är styck eller kolli, utan bryggaren?

T tanaris skrev:
Nej, jag hade en IPA-period för typ 20 år sedan, nu tycker jag bara det smakar beskt och förstår inte grejen :)
Prova några humliga NewEngland IPA och se om de passar i smaken ;):ok::beer:
Allt annat än beska tycker jag. :love:

T
FredrikR FredrikR skrev:
Glasbanken.se har jag missat helt, är de bra?

• Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Glasbanken.se har jag missat helt, är de bra?
Mycket, dom är absolut inte billiga men deras utbud är väldigt bra med påfyllning veckovis.
Fraktfritt över 999:-, brukar vara här i Borlänge på 3dygn. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.