389 911 läst · 7 406 svar
390k läst
7,4k svar
Den stora öltråden!
Ölfantaster? Tråden samlar ett gäng flarnen som gör sitt allra yttersta för att beskriva öl bortom för vad den ursprungliga definitionen av denna ädla dryck har varit. Tråden är för en ölfantast oerhört osmaklig. Och ytterst märklig. Flarne efter flarne köper den mest obegripliga "öl" för att sedan recensera den som....typ obegriplig, men svängt i vackrare ord. Smaker som bajs, pumpa, tunneldamm dyker upp titt som tätt, vilket får mig att slå mig för pannan och utstöta "ljuskalllgarljuskalllagerljuskalllager" medans jag sliter mina sista hårtestar. Men så kommer jag på vad som ligger i min ölkyl (vilket 99% av "ölfantasterna" i tråden inte äger) och går dit och hämtar en kall rackare. Lager. Ljus. gå och lägg er, sluta paketera in ert alkosug i saker ni inte begriper er på. Eller byt fru. Pungt.T Takko skrev:
Väl sagt, pungt! 👍Robert63 skrev:Ölfantaster? Tråden samlar ett gäng flarnen som gör sitt allra yttersta för att beskriva öl bortom för vad den ursprungliga definitionen av denna ädla dryck har varit. Tråden är för en ölfantast oerhört osmaklig. Och ytterst märklig. Flarne efter flarne köper den mest obegripliga "öl" för att sedan recensera den som....typ obegriplig, men svängt i vackrare ord. Smaker som bajs, pumpa, tunneldamm dyker upp titt som tätt, vilket får mig att slå mig för pannan och utstöta "ljuskalllgarljuskalllagerljuskalllager" medans jag sliter mina sista hårtestar. Men så kommer jag på vad som ligger i min ölkyl (vilket 99% av "ölfantasterna" i tråden inte äger) och går dit och hämtar en kall rackare. Lager. Ljus. gå och lägg er, sluta paketera in ert alkosug i saker ni inte begriper er på. Eller byt fru. Pungt.
Lucka tjugotvå, och tänker oj då! Eller möjligen aj då…
Inte för att ta ut elände i förskott, men med förra pumpaölen i tillräckligt färskt minne så hamnade några reserver av mer säkra märken på kylning.
Den här var betydligt mer försiktig dock och påminner en hel del om öl. Med det sagt säger jag ändå som Takko nyss: inget jag gör återköp på.
Inte för att ta ut elände i förskott, men med förra pumpaölen i tillräckligt färskt minne så hamnade några reserver av mer säkra märken på kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här var betydligt mer försiktig dock och påminner en hel del om öl. Med det sagt säger jag ändå som Takko nyss: inget jag gör återköp på.
Ah, du tänker på allsköns spontanjästa saker munkarna pysslade med för hundratals år sedan!Robert63 skrev:
Oroa dig inte, det kommer säkert recensioner på sådant också. 🥰
(Du har helt rätt i att det saknas lager i kylen, den klarar sig bra i källaren vintertid.)
Redigerat:
Om man vågar sig ur den fyrkanten man boat in sig i och vågar prova något nytt så kan man få ett mera lustfyllt leverne!Robert63 skrev:Ölfantaster? Tråden samlar ett gäng flarnen som gör sitt allra yttersta för att beskriva öl bortom för vad den ursprungliga definitionen av denna ädla dryck har varit. Tråden är för en ölfantast oerhört osmaklig. Och ytterst märklig. Flarne efter flarne köper den mest obegripliga "öl" för att sedan recensera den som....typ obegriplig, men svängt i vackrare ord. Smaker som bajs, pumpa, tunneldamm dyker upp titt som tätt, vilket får mig att slå mig för pannan och utstöta "ljuskalllgarljuskalllagerljuskalllager" medans jag sliter mina sista hårtestar. Men så kommer jag på vad som ligger i min ölkyl (vilket 99% av "ölfantasterna" i tråden inte äger) och går dit och hämtar en kall rackare. Lager. Ljus. gå och lägg er, sluta paketera in ert alkosug i saker ni inte begriper er på. Eller byt fru. Pungt.
För många saker kan detta gälla, men när det kommer till något så viktigt som öl, stämmer det inte. Kall ljus lager är själva definitionen av lustfyllt leverne, det ska man inte utmana.R Roger Ravnestam skrev:
De ölen som är synonyma med munkarna är enligt min smak för alkoholstark. Jag kan tycka att en öl är som bäst mellan 4,2 - 6,0% Sedan tar alkoholen över mer och blir något annat än en bärare av smaken. Källare går utmärkt att förvara öl i, givet att den är kall nog. På plussidan står då även att man får sin dagliga motion, för det blir ju ett himla rännande upp och nedE Emil.P skrev:
En lager är en lager är en... ❤️Robert63 skrev:
Alla ölälskare är välkomna i den här tråden, och som jag som trådskapare nämnt åtskilliga gånger:
Man ska självklart dricka det man själv tycker om. 🍺
Har några traditionella och otraditionella julöl som snart ställs på kylning inför uppesittarkväll och morgondagen.
God Jul allesammans. 🎅🎄
Håller med, en lager är en lager. Däremot håller jag inte med om att tråden bara ska vara för ölälskare, lite taskigt ändå att utesluta alla som inte har lager som nummer 1FredrikR skrev:En lager är en lager är en... ❤️
Alla ölälskare är välkomna i den här tråden, och som jag som trådskapare nämnt åtskilliga gånger:
Man ska självklart dricka det man själv tycker om. 🍺
Har några traditionella och otraditionella julöl som snart ställs på kylning inför uppesittarkväll och morgondagen.
God Jul allesammans. 🎅🎄
Skämt åsido, god jul till alla, vad ni än dricker
Det finns ju mängder med olika öl 🍺. Alla sorter från lager, Ale mm till suröl är ju alla öl och det är ju bara en smaksak. Så det finns ju inget som är rätt eller fel. Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna med min julhälsning. Men ta bort fantaster till ölälskare så kanske det passar in bättre även om det för mig är lite samma sak. Själv tycker jag det är en kul tråd att dela med sig om tips och läsa om olika öl. Vanligast är ju Ale sidan idag då det är enklare med mängder av microbryggerier som poppar upp.
Med det sagt så önskar jag ändå att alla som gillar öl oavsett sort en God Jul 🎄
Med det sagt så önskar jag ändå att alla som gillar öl oavsett sort en God Jul 🎄
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Det tog två och en halv månad innan den Brännskär Brown Ale @Maria T tipsade om väl rann ner i strupen.
Julmatlagningsöl
Väl värd rekommendationen!
Precis så som jag vill minnas att Newcastle också smakar (vilket den inte gör). En utmärkt 90-tals revival som får mig att vilja åka till norra England och gå på pubrundor och beställa a broon, and then ’nother broon.
Väntar dock tills det slutar regna.
God jul!
🍻
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Julmatlagningsöl
Väl värd rekommendationen!
Precis så som jag vill minnas att Newcastle också smakar (vilket den inte gör). En utmärkt 90-tals revival som får mig att vilja åka till norra England och gå på pubrundor och beställa a broon, and then ’nother broon.
Väntar dock tills det slutar regna.
God jul!
🍻