Grilldax

Ett glas fyllt med gult skummande öl framför en färgrik ölburk med dinosaurusmotiv, grill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Grilldax

[bild]
Hittade en sån igår i kylen :)

• Gilla
Nicro
  • Laddar…
Ölglas fyllt med skummande öl bredvid en öppnad ölflaska framför datorskärm.
Skapa konto
Ett glas med öl och en ölflaska på ett bord, med en växt och fönster i bakgrunden.
Skapa konto
Ett glas med mörk dryck och rosa skum bredvid en burk med illustration av karaktär som håller i en mugg.
Skapa konto

Lördagen så här långt :ok:

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Alkoholen är en smakbärare, för lågt så kommer inte ölen till sin rätt ungefär så
Absolut. Under den alkoholhalten är det i princip bara lager som smakar bra i min mening, annars väljer jag hellre vatten. Har väldigt svårt för modern humle utan alkohol... session IPA...

nino nino skrev:
Det är väl jästen som gör att den blir så där gul
Är det? Jag har känt mig rätt övertygad om att det primärt är humlen, men jag kan absolut ha fel i detta.

Fett, socker eller alkohol behövs för att lyfta fram många andra smaker. Hur mycket kan man förstås tvista om.

själv kan jag mycket väl uppskatta en session IPA, men förstår inte varför det inte bara kan kallas ale.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
själv kan jag mycket väl uppskatta en session IPA, men förstår inte varför det inte bara kan kallas ale.
Det är väl för att en IPA vanligen är mer humlad än ale i allmänhet.

J Jonobe skrev:
Absolut. Under den alkoholhalten är det i princip bara lager som smakar bra i min mening, annars väljer jag hellre vatten. Har väldigt svårt för modern humle utan alkohol... session IPA...

Är det? Jag har känt mig rätt övertygad om att det primärt är humlen, men jag kan absolut ha fel i detta.
Det är malten som ger öl dess färg.

Jag är rätt säker på att jästen spelar en stor roll för färgen. Iaf när det kommer till den där gula apelsinjuice färgen

J
E Edlunn skrev:
Det är malten som ger öl dess färg.
Ja, rostningsgraden ger ju färg. Men sån supergul ipa - är det bara extremt lättrostad malt eller finns det någon annan hemlighet?

neipa - det ni kallar supergul ipa har normalt en väldigt enkel och tråkig maltnota. Färgen kommer till allra största del av humle via torrhumlingen som normalt sker i slutskedet av jäsningen.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
neipa - det ni kallar supergul ipa har normalt en väldigt enkel och tråkig maltnota. Färgen kommer till allra största del av humle via torrhumlingen som normalt sker i slutskedet av jäsningen.
Vidhåller att jästen spelar roll också, torrhumlade en neipa och den blev inte alls så där apelsinjuice gul utan mer åt gul brun orange hållet.
Tex jästen imperial yeast a38

Kolla gärna upp det med källor. Så kanske vi alla kan lära oss nått.
Brun/Röd låter som oxidering. Speciellt viktigt att undvika i humlerika öl.

Microkatten
Här är en bra källa ang vad som ger ölen färg. Malt ger störst bidrag i allmänhet, men det finns flera ingredienser och processer som påverkar färgen.

L lassebrun skrev:
Kolla gärna upp det med källor. Så kanske vi alla kan lära oss nått.
Brun/Röd låter som oxidering. Speciellt viktigt att undvika i humlerika öl.
Nej oxidering var det inte, svårt att beskriva en färg, men har slagit ur oxiderad öl och vet hur den såg ut. Den ölen jag menade var helt färsk

J
När Sverige spelar EM får man dricka öl trots att det är måndag.

Ölglas och burk framför fotbollsmatch på TV, firande av Sveriges EM-spel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.