409 007 läst · 7 654 svar
409k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
...gammalt ord för brandstation. Härhör från den tid när ångsprutor kopplades efter hästar. Namnet spruta för brandfordon med pump levde sedan kvar i form av bilmotorspruta för en brandbil med pump. Och än i dag så kallas en pump på en släpkärra för (släp)motorspruta.
Och således blev huset där sprutan förvarades "spruthuset".
Och således blev huset där sprutan förvarades "spruthuset".
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 603 inlägg
Vi var på väg ner till huvudstaden, för sen 40års fest x2.nino skrev:
Strax norr om byn öppnade kompisen som satt fram 2 flaskor hembrygd.
Doften som spred sig i bilen - Amazing Haze!!
Klockren doft och smak, färgen var lite fadd.. men jösses!
Som jag brukar säga.FredrikR skrev:
”Den som gör en resa har alltid något att berätta”!
PROST!
Låter ju hur härligt som helstMicrokatten skrev:USA är (var?) ju känt för sina blaskiga öl, som Michelob och Miller Lite, men mikrobryggeri-revolutionen startade förvånansvärt nog i USA på 80-talet. Sedan dess har det varit ett nöje att besöka USA eftersom det finns ett stort utbud av bryggeripubar och inte minst god öl att köpa i vanliga supermarkets.
Under ett besök i New York för några år sedan gick jag en dag in på en bryggeripub vid Union Square - bör ha varit Heartland Brewery, som nu är stängd - för lunch. Ofta kan man på bryggeripubar i USA beställa s.k. tasters, d.v.s 5-9 småglas av dagens ölutbud. Är man fler i sällskap är det skoj att smaka och diskutera de olika brygderna. Nu råkade jag vara själv, men det är ju inget skäl till att inte dricka öl, så till dagens lunch beställde jag en taster med sju glas.
Där satt jag nu själv vid ett bord med sju ölglas framför mig till lunch. Rena himmelriket. Men det tog ett tag att äta lunch den dagen, och lunchgäster vid borden runtomkring verkade tycka att det såg något märkligt ut med en ensam person med sju ölglas framför sig till lunch. Jag fick till och med motta några kommentarer från mina bordsgrannar, vilket alltid är trevligt. Amerikaner är ju ofta ganska pigga på lite småsnack.
Efter någon liter starköl till lunch så lullade jag sedan vidare i New York. Exakt vad jag gjorde den dagen i New York kommer jag inte ihåg, men bryggeripubsbesöket har i alla fall fastnat i minnet!