S
Billigare i längden...:crysmile:
 
  • En hand som håller en burk Arboga Extra Stark öl med texten "Det gyllene ölet sedan 1365".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S Steffo6804 skrev:
Billigare i längden...:crysmile:
god jävel den där(y):strong:
Man känner håret på bröstet resa sig.. ;)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
ÖL :D
Aluminiumburk av ljus lager öl med etikett "ÖL" och detaljer 4.5% volym 33 cl, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
hsd
S Steffo6804 skrev:
Billigare i längden...:crysmile:
Men Arboga och öl har ocks kopplingar längre tillbaka i tiden. ”Det kommer efter som Arboga Öl"
Dessa bevingade ord ska enligt sägnen ha yppats år 1365 av en krigshär som kommit för sent till ett slag. ... Oavsett om denna historia är sann eller inte följs traditionen med att brygga mustiga och fylliga öl.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Men Arboga och öl har ocks kopplingar längre tillbaka i tiden. ”Det kommer efter som Arboga Öl"
Dessa bevingade ord ska enligt sägnen ha yppats år 1365 av en krigshär som kommit för sent till ett slag. ... Oavsett om denna historia är sann eller inte följs traditionen med att brygga mustiga och fylliga öl.
Jo det kan ju löna sig för vissa soldater att komma sent till slaget.. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jäst i ölet ger efterverkningar
Jacob Benjamin Lohman skrev i Arboga Känning 1737: "Om man druckit några begare af thet kraftiga Arboga-Öhlet, så har thet utan twifwel krupit litet i hufwudet, så wel som i magen. Häraf tå ordspråket: Bra Öhl i Arboga - thet kommer efter" Eftersom det blev en del jäst kvar i ölet under denna tidens bryggmetoder, kunde stora mängder öl ge efterverkningar.
 
Maskintok skrev:
Jo det kan ju löna sig för vissa soldater att komma sent till slaget.. :crysmile::crysmile:
Kanon! Då kanske man kan ta en öl dagen efter! :beer:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
stigen stigen skrev:
Kanon! Då kanske man kan ta en öl dagen efter! :beer:
alltid ;)
bästa lösningen på att slippa bakfyllan... ta en till öl... Och en till... ;):cool:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P
stigen stigen skrev:
Kanon! Då kanske man kan ta en öl dagen efter! :beer:
Ja, men helst utan kanon.
 
Nu har jag provat en Berliner, inte riktigt min öl, tycker att den är i beskaste laget, den får 2,5/5 av mig. En burk Berliner Pilsner bredvid ett halvfullt glas öl på ett rutmönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mazen Mazen skrev:
ÖL :D
[bild]
COOP's blåvita sortiment? :surprised: :cool:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Mikael_L
S spendera skrev:
Nu har jag provat en Berliner, inte riktigt min öl, tycker att den är i beskaste laget, den får 2,5/5 av mig.
Jag drack också en av de två jag köpte igår.
I min smak var den inte för besk, men å andra sidan heller någon särskilt speciell upplevelse, en rätt ordinär hygglig lager som konkurrerar med en hel del annat i sin prisklass. Jag kunde lika gärna tagit en Åbro bryggmästarens premium gold, eller den liknande gröna burken, eller en DAB eller något annat hyggligt trevligt i prisklassen 13-18 kr.
Inte besviken, men inget som jag kommer lägga oftare i min korg än andra sorter, jag ger den en 3'a av 5.

Sen börjar det väl vara dags att orda lite om mina försök med det Litauiska bryggeriet Rinkuskiai.
Jag har hittills köpt dessa 3, och minimum orderkvantitet är ju 20 st ... :thinking:
Tre flaskor av Rinkuškiai öl med etiketter för IPA, Porter och Black Ale på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IPA provade jag igår.
Rätt OK, men lite tam. Jag skulle gärna sett lite mer "bett" av det som gör smaken i en bitter (jag antar att det är någon humlesort). För priset bra öl, men hade den kostat 25 så hade jag inte varit nöjd, utan då finns det bättre val i den prisklassen (under 30:- ).

Portern är jag nöjd med. Bra och mycket smak, den ger jag lätt ett betyg närmare 4, av 5.

Black Ale är dock en märklig tingest. Jag vet inte riktigt vad den smakar, eller är tänkt att smaka.
Antingen är det någon för mig okänd öltyp, eller så är den helt enkelt inte stiltypisk alls.
När jag dricker den så tänker jag att det är ungefär som någon som har en andel i ett microbryggeri och håller på och provar sig fram bland olika slags malt och humle och häller i lite skvättar av allt möjligt som de tycker är gott och så blir det något sådant här.
Det är inte så att jag inte tycker om den, utan bara att det blir svårt att beskriva. Den är riktigt smakrik, och det är ju ofta så jag vill ha det, så på det sättet är jag nöjd. Den påminner lite om porter, lite om stout, lite om ... tja något annat ...
 
  • Bilden saknas eller kan inte visas.
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Trevlig lördag på Er!
Ölglas med logotypen "ABC" fyllt med DIPA, brevid en burk märkt "Northern Exposure".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DIPA från Northern Exposure.
3,75/5.0
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Är det inte helt enkelt bara en svart Ale då som namnet antyder? Smaklökarna och hjärnan blir lurade och tror att det ska smaka nåt helt annat
 
FredrikR FredrikR skrev:
Trevlig lördag på Er!
[bild]
DIPA från Northern Exposure.
3,75/5.0
Får jobba ett tag till...
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.