31 359 läst · 140 svar
31k läst
140 svar
Den stora "Jultråden"
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
100% på din sida - det ska vara färgade lampor. Själv försöker jag sakta gå över på Tru-tonelampor, men de gör tyvärr bara lampor med amerikanska socklar än så länge (och kostar en del), men det är inte så gott om färgade LED-lampor som ser ut som "riktiga" gamla färgade lampor.DennisCA skrev:Jag har börjat avsky saker som inte kan repareras. Så dagens butiksslingor för led belysning ogillar jag skarpt. Så jag köpte en annan sorts slinga.
Den var lite väl maffig för julbelysning, lampor skaffas separat. Men den känns som den kan hålla en livstid.
[bild]
Det blir färgade lampor annars. Jag är en färgperson, aldrig tyckt om då det bara är vitt, sen jag var barn bråkade jag med föräldrarna då dom lade vita ljus i granen.
Ja trutone har fina lampor. Funderar man ska köpa sådana och nyttja en trafo så jag får 120V.
Det är synd det inte finns typ 24 VDC trutone så kunde man sälja åt hela världen genom att byta trafo. Med lågvolt så blir ju allt säkrare dessutom.
Det är synd det inte finns typ 24 VDC trutone så kunde man sälja åt hela världen genom att byta trafo. Med lågvolt så blir ju allt säkrare dessutom.
Här på sidan 9 kan man läsa om de österbottniska julkorsen, en tradition som sägs vara äldre än kristendomens intåg i regionen:
https://issuu.com/godtid/docs/god_tid_rg_26_1998_7
Jag brukade se dessa ur bilfönstret som barn och tyckte alltid dom var fina, högt monterade och i sken i olika färger, också minimodeller finns. Skulle va trevligt att tillverka ett att montera på huset....
https://issuu.com/godtid/docs/god_tid_rg_26_1998_7
Jag brukade se dessa ur bilfönstret som barn och tyckte alltid dom var fina, högt monterade och i sken i olika färger, också minimodeller finns. Skulle va trevligt att tillverka ett att montera på huset....
Aldrig sett ett österbottniskt julkors förrut, men framför allt det på bild nr. 2 såg väldigt tjusigt ut.
Sån där skulle jag vilja ha mycket vacker (även dekorativ utan ljusen, så att säga..DennisCA skrev:Här på sidan 9 kan man läsa om de österbottniska julkorsen, en tradition som sägs vara äldre än kristendomens intåg i regionen:
[länk]
[bild]
[bild]