Status
Inte öppen för fler kommentarer.
KnockOnWood skrev:
Ja, men varför gör du inte det då, i stället för dessa meta-diskussioner?
Jag har flera gånger signalerat vilja till dialog och gjorde ett inlägg ikväll som jag sagt.

Du verkar ha ett stort behov av att peta på andra:)

Du citerar nog inte utifrån rätt perspektiv om du inte förstår det inlägget i utifrån hur det kommunicerats i tråden.

Att du gillar begreppet meta diskussioner börjar framgå.

Jag ser framemot konkreta förslag från din sida om förbättringar kring "standarden" platta på mark.

Kalle_A skrev:
Jag tycker att du gör rätt när du skriver rådande "standarden" inom citat-tecken. Jag har inte sett en tydlig standard utifrån hur jag sett andra lösningar standardiseras.
Har du inte sett Hus-AMA?

Kalle_A skrev:
Historien har visat att vi i Sverige stora mängder hus som inom ett begränsat antal år drabbats av problem som kostat oerhört stora pengar att försöka rätta till i efterskott.
Exaktemente, ta en titta på vilka stora problem som varit på tapeten de senaste åren, orsakat tvister ända upp till HD, osv. Titta på vilka konstruktioner det gäller, som orsakat problemen. Ta sedan en titt på TS förslag....

Kalle_A skrev:
Exempel
-Platta på mark på en bädd av kapillärbrytande singel. Golv på betong ----> blivit fuktproblem och i vissa fall emissioner.
Varför skriver du inget om isolering och fuktskydd här? Tänker du dig en oisolerad oskyddad platta? Så bygger ju i praktiken ingen idag. Beskriv gärna lite närmre vad det är för konstruktion du menar här. Och om du nu verkligen menar en modern platta så som de byggs idag, då får du nog motivera ditt påstående om fuktproblem, och om du menar någon variant på platta som man inte bygger idag, då undrar jag vad det är du vill framföra med detta.

Kalle_A skrev:
- Platta på mark enligt ovan men med tryckat virke.-------->luktar illa och är ohälsosamt, organiska material=fukt
Finns vad jag vet ingen som bygger så idag, särskilt inte de som följer de standarder som finns, så det är väl lite irrelevant ur "Platta på mark"-perspektivet. Men det är intressant att du ändå nu noterar att "organiska material=fukt". Nu måste ju inte organiska material vara lika med fukt, men det är tyvärr ofta ett problem när man använder organiska material i fuktiga miljöer där fukten har inga eller små möjligheter att vädras ut, som t.ex. om man stänger in organiska material med risk för fukt mellan täta skikt. Exempelvis så som TS föreslår.

Kalle_A skrev:
- Knockonwood beskriver och då utgår jag från att plattan gjuts mot formvirke och att singel/armering och cellplast läggs så att det blir en gjuten kantbalk runt plattan.
Ärligt talat, om du inte sätter dig in i detalj i de konstruktioner som diskuteras, utan istället ska utgå ifrån egna antaganden, så blir det ju inte särskilt meningsfullt att försöka diskutera förbättringslösningar. Men i alla fall, vad har du för förslag till förbättringar här?

Kalle_A skrev:
- Lokala byggarens standard
- "Tro, hopp och kärleks" konstruktioner finns nästan alltid. Vissa säker utmärkta.
- Sen finns nog en hel del andra lösningar jag sett genom åren men allt går inte att beröra här.
Lokala byggarens standard? Känner du inte till Hus-AMA?

Kalle_A skrev:
Först läser jag gärna om förslag förbättringar från forumets samlade kompetens utifrån dagen "standard" platta på mark."
Har du inga egna förbättringsförslag? Du har ju lovat oss det ett antal gånger nu sedan början av november.

Redigerat:
Kalle_A skrev:
Jag ser framemot konkreta förslag från din sida om förbättringar kring "standarden" platta på mark.
Tyvärr tror jag själv inte längre att vi någonsin kommer få se några sådana alls från dig som är den som hela tiden tar upp detta med förbättringar.

Att de av oss här i tråden som faktiskt har försökt ge TS råd och tips baserat på väl kända fakta om olika typer av konstruktioner och risker mest bara blir utsatta för olika former av påhopp, istället för resonemang och sakliga frågor eller ifrågasättanden, visar, IMO, enbart på en total ovilja till några förändringar av det som av vissa redan anses vara "Den perfekta grunden".

Så låt mig istället ställa dig en annan fråga.

Anser du att det behövs några som helst förbättringar av TS förslag, enligt senaste modell?

Redigerat:
Kalle_A skrev:
KnockOnWood skrev:
...
- Knockonwood beskriver och då utgår jag från att plattan gjuts mot formvirke och att singel/armering och cellplast läggs så att det blir en gjuten kantbalk runt plattan...
Nej, där har du helt fel, så kanske man jobbade för 50 år sedan..
För mig visar det att du bara svamlar, med vilket syfte vet jag dock inte.

Är det kul att trolla :)

Alla grundkonstruktioner är enligt mig riskkonstruktioner. Varje "system" har sina styrkor och svagheter. Vad som bör väljas beror på många geotekniska och arkitektoniska(?) parametrar. Så den perfekta grunden finns ej.
Jag vill dock uppmuntra intiativ till att få fram alternativ till grunder av gjuten betong. Varför? Jo, i dagens byggboom så behövs alternativ för matetialtillångens och prisets skull. Betong har stigit i pris och riskerar att bli "svindyrt". Hörde på nyheterna att bostadsmålen var ouppnårliga pga av att stenbrotten inte hinner tillgodose byggbranschen.
En sak jag funderat på är om lera kan vara bra att bygga grund av. Alltså bränd lera, som tegelstenar. Känner någon till något sådant "system"?

• Gilla
Fritt harmoniskt hus
  • Laddar…
nilsson.ph skrev:
...Varför? Jo, i dagens byggboom så behövs alternativ för matetialtillångens och prisets skull...
Kanske idé att bromsa invandringen lite grand då?
Så behöver vi inte bygga så mycket nytt.
Minns ni när "miljonprogrammets" trevåningshus revs i bruksorterna,
för att jobben försvann, och folk tvingades in till tätorterna?

nilsson.ph skrev:
Alla grundkonstruktioner är enligt mig riskkonstruktioner. Varje "system" har sina styrkor och svagheter. Vad som bör väljas beror på många geotekniska och arkitektoniska(?) parametrar. Så den perfekta grunden finns ej.
Jag vill dock uppmuntra intiativ till att få fram alternativ till grunder av gjuten betong. Varför? Jo, i dagens byggboom så behövs alternativ för matetialtillångens och prisets skull. Betong har stigit i pris och riskerar att bli "svindyrt". Hörde på nyheterna att bostadsmålen var ouppnårliga pga av att stenbrotten inte hinner tillgodose byggbranschen.
En sak jag funderat på är om lera kan vara bra att bygga grund av. Alltså bränd lera, som tegelstenar. Känner någon till något sådant "system"?
En intressant tanke där om priset.

Jag är mycket intresserad av det du säger av andra orsaker, och skulle gärna vilja ha någon form av referens på det, för att själv kunna belägga mina uttalanden om detta i helt andra ärenden. Har du några sådana referenser att förmedla?

Thomasx..
Att pris på betong stigit kommer från egna och branschkollegors erfarenheter genom att jag arbetar i byggbranschen.
Att tillgången på sten begränsar bostadsbyggande såg jag på Aktuellt/Rapport för ett par veckor sedan.
Att betong riskerar att bli "svindyrt" är dock min egna bedömning av framtiden.

KnockOnWood.. Vi hade helt enkelt för lite invandring då dessa hus revs. Enligt mig gäller gyllene 1% regeln:
1% ränta.
1% befolkningsökning.
1% inflation.
= god tillväxt.
Sorry för off topic men "hen började" ;-)

nilsson.ph skrev:
Thomasx..
Att pris på betong stigit kommer från egna och branschkollegors erfarenheter genom att jag arbetar i byggbranschen.
Att tillgången på sten begränsar bostadsbyggande såg jag på Aktuellt/Rapport för ett par veckor sedan.
Att betong riskerar att bli "svindyrt" är dock min egna bedömning av framtiden.
Okidoki, tack för det. En referens till Aktuellt/Rapport är alltid något :) Det får räcka tillsvidare :)

Fritt harmoniskt hus skrev:
Det finns några frågeställningar som jag har ältat några gånger, men de få goda svar som inkommit har drunknat i syndafloden. Därför tröttnade jag. Men idén finns kvar, kanske tom i en utvecklad form tack vare tankar via pm.

Jag trodde verkligen att Bygga Hus forumet hade mer att komma med, men samtidigt väldigt kul med de privata pm som jag fått från två begåvade personer.
Som du märker finns det ett flertal personer på detta forum som kladdar i alla trådar de överhuvudtaget hinner med att kladda i, utan att tillföra speciellt mycket. Tittar du närmare på deras ID så ser du deras samlade inlägg och kan snabbt göra dig en uppfattning om de har något att komma med eller bara skriver för sitt eget höga nöjes skull.
Min rekommendation är att du ignorerar de som ordbajsar eller är off-topic eftersom moderatorerna ofta är väldigt diplomatiska, och samlar på dig ID som du kan diskutera med via Pm eller andra ytor.

• Gilla
Fritt harmoniskt hus
  • Laddar…
olaeklund skrev:
Som du märker finns det ett flertal personer på detta forum som kladdar i alla trådar de överhuvudtaget hinner med att kladda i, utan att tillföra speciellt mycket. Tittar du närmare på deras ID så ser du deras samlade inlägg och kan snabbt göra dig en uppfattning om de har något att komma med eller bara skriver för sitt eget höga nöjes skull.
Min rekommendation är att du ignorerar de som ordbajsar eller är off-topic eftersom moderatorerna ofta är väldigt diplomatiska, och samlar på dig ID som du kan diskutera med via Pm eller andra ytor.
Du menar sådana där inlägg som inte på något vis tar upp sakfrågan och enbart riktar in sig på hur andra personer är?
Ja, folk som bara ägnar sig åt sådant skulle vi gärna slippa, det håller jag med om!

Var är förresten dina inlägg i sakfrågan?

Diskussionen har spårat ur och jag stänger tråden.

Det skulle vara roligt om TS istället ville starta en projekttråd för grundkonstruktionen och husbygget, så att vi får följa hur du bygger din grund.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.