74 687 läst · 204 svar
75k läst
204 svar
Den halvstora jiggbyggestråden
Jag har ringt runt lite för att få pris på björkplywood och fick till slut pris. Notan hamnade på 1700 kr/skiva (1500x3000 mm) vilket är ett hiskligt pris för något man ska såga upp och göra jiggar av. MDF är inte lika formstabilt utan där finns lite större risk att den slår sig om man nu har sitt snickeri i ett utrymme som inte är uppvärmt osv. Formplywood borde dock klara sig rätt bra och har ett bättre pris än björkplywood.
Har ni förslag på annat material och vad för nackdelar har tex formplywood jämfört med björkplywood förutom en tråkigare färg?
Har ni förslag på annat material och vad för nackdelar har tex formplywood jämfört med björkplywood förutom en tråkigare färg?
Vad jag sett av formplywood är det inget vidare formstabilt, brukar va krokigt redan på brädgården. Sen vet jag inte anledningen men vissa byggvaruhus sågar inte formplywood, antar det sliter klingor rejält?
Jag hade nog hellre kört MDF är formplywood.
1500*3000 är ju väldigt stor skiva, hur tjock var den? Har för mig 1525*1525 brukar kosta mellan 500 och 700 i tjocklek 15-18mm.
1500*3000 är ju väldigt stor skiva, hur tjock var den? Har för mig 1525*1525 brukar kosta mellan 500 och 700 i tjocklek 15-18mm.
Jo det är en stor skiva och tjockleken är 15 mm. Det fanns endast den storleken att välja på om jag ville har 15 mm. Visst kan man gå ner i tjocklek men jag tycker ändå det är mycket pengar.
Ola C skrev:Vad jag sett av formplywood är det inget vidare formstabilt, brukar va krokigt redan på brädgården. Sen vet jag inte anledningen men vissa byggvaruhus sågar inte formplywood, antar det sliter klingor rejält?
Fredricssons har 1525*1525 15mm, kostar runt 500:-, betydligt billigare kvadratmeterpris än vad du fått. Nackdelen är väl att du måste köra o hämta en fredag mellan 13 och 16. Passar inte det kan du köpa av http://sliparebackensfinsnickeri.se/snickerivirke.html där kan du hämta dygnet runt
Tack för tipset. Staffanstorp ligger inte så farligt långt bort.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Sprayar ni era jiggar som ni har lagt extra energi på och som ni vet att ni kommer använda under flera år med någon typ av klarlack?
Oftast inte. De ytor som ska ha bra glid brukar jag vaxa lite emellanåt, flertalet jiggar vill man dock ha hög friktion för att ämnet ska vara lättare att hålla fast och då föredrar jag obehandlade ytor.Skånelängan skrev:
Åh björnklister med en doft av mandel, vill minnas att den doftade som mandelkubb men smakade inte lika gott.Lime113 skrev:
Sökte fram några bilder på nätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu mer så finns Björnklister COCCOINA i plåtburk som kommer med pensel samt i limstift.
Jag vet inte om det är min uppväxt i förorten men med det namnet låter det som den borde levereras med ett rör istället för pensel.
Jag hade fått många kommentarer av bekanta om jag haft en plåtburk men den loggan på, förstår inte att de inte byter namn, jag undrar hur mötet gick till när de bestämde namnet.
Logga in
Skapa konto
Efter tips tidigare i denna tråd så blev det till slut ett besök i Staffanstorp och Sliparbackens finsnickeri. Efter ett trevligt besök där det bjöds på både dricka till min lilla hjälpreda och rundvandring bland maskinerna så kom jag hem med ett par skivor plywood.
Jag har precis avslutat mitt första jiggbygge där jiggen är till för att kunna göra tapphål med en överhandsfräs. Jag skulle kunna göra tapparna på den med men väljer nog en annan lösning för detta då tapparna ska vara rätt stora.
Via de infrästa skenorna på undersidan som nog syns lite dåligt på bilderna så kan man sätta dit olika stöd eller klämma fast ämnena som ska fräsas.
Det är min första jigg så var snäll i kritiken
Jag har precis avslutat mitt första jiggbygge där jiggen är till för att kunna göra tapphål med en överhandsfräs. Jag skulle kunna göra tapparna på den med men väljer nog en annan lösning för detta då tapparna ska vara rätt stora.
Via de infrästa skenorna på undersidan som nog syns lite dåligt på bilderna så kan man sätta dit olika stöd eller klämma fast ämnena som ska fräsas.
Det är min första jigg så var snäll i kritiken
Tycker den ser bra ut. Görs det tapphål i längsträ (som dessa ser ut att vara) hade jag nog satt nån vertikal skena för att enkelt kunna spänna fast ämnet. Horisontell skena hjälper väl mest om ämnet spänns vertikalt. Jämför med min multifräsjiggSkånelängan skrev: