73 374 läst · 202 svar
73k läst
202 svar
Den halvstora jiggbyggestråden
Jag tycker nog man får stöd så det räcker via de två skenorna. Genom att kombinera de olika stöden så kan man fixa saker i alla lägen mellan horisontellt och vertikalt.
Vi måste prata!
Svängde in på bygghandeln när jag ändå var i närheten, pris på björkplywood var ärendet.
1445:- för en 21x1250x2500mm ex. frakt och ev andra avgifter!!
Ska det va så illa verkligen?
Gröning board har på hyllan i Falun men bygghandeln hade inga priser i sitt system för dom. Lär kollas upp en vardag.
[Edit] ser nu att priser diskuterades en sida bak i den här tråden, sorry
Svängde in på bygghandeln när jag ändå var i närheten, pris på björkplywood var ärendet.
Gröning board har på hyllan i Falun men bygghandeln hade inga priser i sitt system för dom. Lär kollas upp en vardag.
Låter lite dyrt, men det är väldans tjock plywood, vad ska du ha den till?FredrikR skrev:Vi måste prata!
Mitt senaste inköp var 12mm BB/BB, den kostade 678kr inklusive moms och allt.
Edit: Den var alltså 1250x2500
Blev lite lockad att bygga en plyfa variant av Festools MFS...
Såg ett klipp och där användes det 19mm (om jag nu inte blandar ihop begreppen helt, men det bör vara korrekt uppfattat då det fästes t-tracks på över och undersida.
För att kunna fräsa spår blir det väl vara nånstans runt det, eller används tunnare och limmas??
21 kanske är overkill..
Såg ett klipp och där användes det 19mm (om jag nu inte blandar ihop begreppen helt, men det bör vara korrekt uppfattat då det fästes t-tracks på över och undersida.
För att kunna fräsa spår blir det väl vara nånstans runt det, eller används tunnare och limmas??
21 kanske är overkill..
Redigerat:
Efter lite noggrannare efterforskning har jag fått fram följande priser, för avhämtning 2mil österut:
15mm 1525x1525 kostar 485:- inkl moms / skiva
18mm 1525x1525 kostar 583:- inkl moms / skiva
Vilket känns mer överkomligt!
15mm 1525x1525 kostar 485:- inkl moms / skiva
18mm 1525x1525 kostar 583:- inkl moms / skiva
Vilket känns mer överkomligt!
Det låter rätt normalt.FredrikR skrev:
Angående mfs'en, har de inte t-tracks på insidorna för att kunna spänna ihop delarna? Isåfall måste materialet va minst lika tjockt som t-tracken är bred.
T-tracks på ovan och undersida ser jag ingen större vits med(?). Lite nedfrästa spår för tvingar hade ju vatt trevligt men behöver inte nödvändigtvis va t-formade.. Jag tänker mig nåt sånt här + spår då på ena sidan för fastspänning. https://i.pinimg.com/originals/ab/aa/4b/abaa4bb513ac40a2b66c46a58a6cf151.jpg
Edit. Med spår menar jag typ så här https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/222/222507-f46d8facf6f084607f0d586fe03959f8.jpg
Redigerat:
Det var denna filmen som fick igång tankemaskinerietOla C skrev:Det låter rätt normalt.
Angående mfs'en, har de inte t-tracks på insidorna för att kunna spänna ihop delarna? Isåfall måste materialet va minst lika tjockt som t-tracken är bred.
T-tracks på ovan och undersida ser jag ingen större vits med(?). Lite nedfrästa spår för tvingar hade ju vatt trevligt men behöver inte nödvändigtvis va t-formade.. Jag tänker mig nåt sånt här + spår då på ena sidan för fastspänning. [länk]
Edit. Med spår menar jag typ så här [länk]
Ok, vad använder han t-spåren på ovansidan till? Jag kan tänka mig att man kanske vill sätta stoppar eller nåt vid nåt udda tillfälle. Hursomhelst, lägger man inte t-spåren precis över/under varann behöver man inte ha tjockare material pga spåren. Dock tror jag det behövs lite tjocklek om man ska ha frästa spår i "smalsidan".FredrikR skrev:
Funderar nu på allvar att investera i 6 stycken av dessa. Idag äger jag inga Festool tvingar så jag börjar ändå med blankt blad. Någon som har invändningar om att de är överskattade?Ola C skrev:
Har inte sett dom IRL men har att par invändningar.Lime113 skrev:
1. De passar inte i incraskenorna för de tillfällen då man vill bygga nåt lite "biffigare" och inte litar på trä som mothåll för tvingen.
2. I jiggar där själva spännytan utgörs av ex 2st hoplimmade 15mm plywood kan man göra de vanliga t-spåren mha bordsågen (tjocka delen innan limning, tunna delen efter) vilket kan va en fördel då man inte sliter dyra frässtål.
3. I spår utan golv (som jag ex har på kapsläden) skulle jag vara rädd att dessa trycker isär jiggen.
I övrigt är jag positiv, träet borde ta mycket mindre stryk än med festooltvingar eftersom anläggningsytan är betydligt större.
1. Det säger att de passar i Festool-skenor (likt såglinjal) men de kanske inte är samma som Incra.Ola C skrev:Har inte sett dom IRL men har att par invändningar.
1. De passar inte i incraskenorna för de tillfällen då man vill bygga nåt lite "biffigare" och inte litar på trä som mothåll för tvingen.
2. I jiggar där själva spännytan utgörs av ex 2st hoplimmade 15mm plywood kan man göra de vanliga t-spåren mha bordsågen (tjocka delen innan limning, tunna delen efter) vilket kan va en fördel då man inte sliter dyra frässtål.
3. I spår utan golv (som jag ex har på kapsläden) skulle jag vara rädd att dessa trycker isär jiggen.
I övrigt är jag positiv, träet borde ta mycket mindre stryk än med festooltvingar eftersom anläggningsytan är betydligt större.
2. Sant!
3. Ett sätt är att göra tjockare och inte låta spåret vara genomgående. Fast det ger ju problem med höjd.
Men då kör jag Ola, tack
OK det visste jag inte. Passar dom skenorna borde dom passa incras t-tracks. Fast jag tror festool passar bättre då dom specifikt är designade för t-spår.Lime113 skrev:
Edit. Dom e ju rätt dyra, undrar om det inte skulle funka att vinkelslipa en festooltving till dovetailform...