10 210 läst · 101 svar
10k läst
101 svar
Dela lättklinkerblock (LECA) i smala delar
Kommer ju oavsett behöva fylla upp med nånting i "taket" av hålet, eftersom ytterramen är större än innerramen av ventilen (innerramen är 15 x 15 cm). Såvida man inte löser det med att pytsa in bruk i mellanrummet som blir när ventilen putsas dit.Stickan56 skrev:
Handlar du på Byggmax och köper deras Murbruk B så beskrivs dom det så här:K kattparet skrev:
"Murbruk B M2,5 är ett torrbruk som blandas endast med vatten för att få ett användningsklart bruk för murning eller putsning."
Andra leverantörer kallar sina produkter för "Mur- & Putsbruk B".
Stickan
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Mur- och putsbruk är i grunden samma sak. Det är portlandcement (= samma sak som produkten byggcement) som blandats med kalkmjöl (= produkten murcement). Detta har blandats med ballast i form av sand. Blandar man i lite mindre murcement så får man ett putsbruk typ C-bruk. Blandar man i lite mer murcement så blir det ett mur- och putsbruk av B-typ.
Sen beroende på ballastens/sandens egenskaper (kornstorlek och kornform) kan man få lite olika egenskaper.
Sen beroende på ballastens/sandens egenskaper (kornstorlek och kornform) kan man få lite olika egenskaper.
Så här är Weber 222 och 224 blandade.
Klass Brukstyp Bindemedel Viktdelar Volymdelar
B Kalkcement Kalk+Cement 35/65/550 1:1:8
C Kalkcement Kalk+Cement 50/50/650 2:1:12
Det finns även andra produkter i klass B eller C.
Stickan
Klass Brukstyp Bindemedel Viktdelar Volymdelar
B Kalkcement Kalk+Cement 35/65/550 1:1:8
C Kalkcement Kalk+Cement 50/50/650 2:1:12
Det finns även andra produkter i klass B eller C.
Stickan
Har fått för mig att man bör ta C bruk om man är osäker på vad som ligger runt omkring, för att inte riskera att kringliggande bruk faller av.Claes Sörmland skrev:Mur- och putsbruk är i grunden samma sak. Det är portlandcement (= samma sak som produkten byggcement) som blandats med kalkmjöl (= produkten murcement). Detta har blandats med ballast i form av sand. Blandar man i lite mindre murcement så får man ett putsbruk typ C-bruk. Blandar man i lite mer murcement så blir det ett mur- och putsbruk av B-typ.
Nu har jag en oöppnad säck C bruk men går det lika bra med B bruk är ju klart bättre då jag inte ska mura något av den 3/5 som är kvar i säcken.
Det är bara att köra på med det har öppnat om det räcker till.K kattparet skrev:
Annars stämmer det du säger om ett bruk av C-klass men ditt hus verkar inte vara så gammalt 60-tal eller nyare, eller hur.
Du kan kapa till några brädstumpar som du kilar fast i den nya "kanalen" så dom livar med befintlig puts. Dessa fungerar stöd att dra av bruket mot.
Stickan
Redigerat:
60-tal stämmer bra, 66 snarare för att vara exakt. Nu har jag bara putsat invändigt en liten del.Stickan56 skrev:Det är bara att köra på med det har öppnat om det räcker till.
Annars stämmer det du säger om ett bruk av C-klass men ditt hus verkar inte vara så gammalt 60-tal eller nyare, eller hur.
Du kan kapa till några brädstumpar som du kilar fast i den nya "kanalen" så dom livar med befintlig puts. Dessa fungerar stöd att dra av bruket mot.
Stickan
Jag tror jag ska fixa en bild, är inte helt säker på hur du menar med kilar i kanalen..
För att du lättare skall få till ett bra hörn mellan kanal och vägg så sätter man en träbit som stöd för bruket.K kattparet skrev:
Se bilden som visar principen:
Stickan
Jaså, ja då tror jag att jag är med. Nu har jag bild på eländet. Provade sätta in ventilgaller enl bild. Blir just i taket som det ska fyllas ut som sagt. Ska se när jag får ändan ur vagnen å putsa fast det där sen.Stickan56 skrev:
Nu har utsidan och galler putsats fast,och en del på insidan. Måste dock få tag på lämplig lucka att fästa på insidan. Ville ha det gjort på utsidan innan semestern tog slut och innan det blev vinter så projektet avslutat i stort sett!
Stort tack till folk för tips och påputtning i stridens hetta.
Stort tack till folk för tips och påputtning i stridens hetta.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg