Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ventiltips:

[länk]
Nämen titta, du är då en klippa på idéer du. Hade nästan tänkt mig en klaffventil först men insåg att de är ohyggligt mycket dyrare.

Beställer hem en sån så fort lönen kommer :)
 
K kattparet skrev:
Jaså, ja då tror jag att jag är med. Nu har jag bild på eländet. Provade sätta in ventilgaller enl bild. Blir just i taket som det ska fyllas ut som sagt. Ska se när jag får ändan ur vagnen å putsa fast det där sen.
Det ser brs ut, jag är ingen murare , hade varit nöjd med resultatet om det varit min vägg.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
M Mick13 skrev:
Det ser brs ut, jag är ingen murare , hade varit nöjd med resultatet om det varit min vägg.
Tackar så mycket. Jag är väldigt nöjd för att vara första gången jag murar, även om det bara var två stenar. Putsen kanske inte är superslät men man får väl snygga till det vid behov. Är ju inget ställe man ser i första hand, ligger ju delvis dolt bakom en buske :D
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
En tanke som slog mig, har för mig att någon nämnde att man bör ha ett svagt lut mot utsidan för att bli av med kondens och regnvatten, är det nödvändigt tro?

Märkte också att stenen vänt sig inåt på insidan av kanalen, vilket gett en öppning på 14 * 15 cm. Är lite rädd å börja skrapa / hacka bort ur stenen med risk för bestående Sprickor.

TallriksVentilen på byggmax var 15 i yttermått på ramen vad jag kunde se hos tillverkaren, så kanske går att lösa ändå?
 
Stickan56
K kattparet skrev:
En tanke som slog mig, har för mig att någon nämnde att man bör ha ett svagt lut mot utsidan för att bli av med kondens och regnvatten, är det nödvändigt tro?

Märkte också att stenen vänt sig inåt på insidan av kanalen, vilket gett en öppning på 14 * 15 cm. Är lite rädd å börja skrapa / hacka bort ur stenen med risk för bestående Sprickor.

TallriksVentilen på byggmax var 15 i yttermått på ramen vad jag kunde se hos tillverkaren, så kanske går att lösa ändå?
Eventuell kondens kommer att sugas upp av murverket.
Regnvatten stoppas av ventilgallret.
Den ventil du kollat på är för liten, yttermåttet skall vara större än kanalen.
Tallriksventilen skall inte stoppas in i kanalen , den plana ytan skall ligga an mot väggen.
Kolla på denna istället. https://www.byggmax.se/tallriksventil-85-habo-aluminium-p6417073
Eller https://www.byggmax.se/tallriksventil-285-habo-vit-p6417042

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Eventuell kondens kommer att sugas upp av murverket.
Regnvatten stoppas av ventilgallret.
Den ventil du kollat på är för liten, yttermåttet skall vara större än kanalen.
Tallriksventilen skall inte stoppas in i kanalen , den plana ytan skall ligga an mot väggen.
Kolla på denna istället. [länk]
Eller [länk]

Stickan
Stosdelen ska väl in i kanalen väl, men det som sticker ut på sidan (kanterna?) ska väl täcka hålet inte sant? Nu är ju hålet 14 x 15 cm, en stos på 15 cm lär väl inte gå in där?
 
Stickan56
K kattparet skrev:
Stosdelen ska väl in i kanalen väl, men det som sticker ut på sidan (kanterna?) ska väl täcka hålet inte sant? Nu är ju hålet 14 x 15 cm, en stos på 15 cm lär väl inte gå in där?
Jag trodde att det var ytterkanten som var 15cm men du har rätt.
Jag kollade leverantören som har bättre information.

Tallriksventil 85 Aluminium 150mm
ART.NR: 34181
Tallriksventil av aluminium av fyrkantram. Stosmått Ø 150 mm, yttermått Ø 175 mm.

Jag tror inte att det skall vara något problem knacka ur det som fattas.

Stickan
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Jag kikade förbi JULA på vägen hem i andra ärenden, de hade tydligen Habo tallriksventiler, dock i plast, men plockade hem en då jag såg ett tips här om just ventil i plast. Dock tveksam till om dessa kan muras in eller måste skruvas fast. Plast och murbruk vet jag inte hur de går ihop.
 
Stickan56
K kattparet skrev:
Jag kikade förbi JULA på vägen hem i andra ärenden, de hade tydligen Habo tallriksventiler, dock i plast, men plockade hem en då jag såg ett tips här om just ventil i plast. Dock tveksam till om dessa kan muras in eller måste skruvas fast. Plast och murbruk vet jag inte hur de går ihop.
Enklast är att limma oavsett om du väljer plast eller aluminium.
Putsa ytan först och låt den torka.

Stickan
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Enklast är att limma oavsett om du väljer plast eller aluminium.
Putsa ytan först och låt den torka.

Stickan
Kalles Klister? :)
 
Stickan56
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.