1 594 läst · 68 svar
2k läst
68 svar
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Hej
Vi köpte vårt hus för ca 1år sedan.
Den är klassad som lantbruksfastighet/jordbruksfastighet och den är passiv vi har inget företag vi drivet i företaget för jag antar att det är ett företag nu på något sätt?
Men HUR ska jag fylla i deklarationen den speciella NE bilagan?
Hjälp tack
Vi köpte vårt hus för ca 1år sedan.
Den är klassad som lantbruksfastighet/jordbruksfastighet och den är passiv vi har inget företag vi drivet i företaget för jag antar att det är ett företag nu på något sätt?
Men HUR ska jag fylla i deklarationen den speciella NE bilagan?
Hjälp tack
Medlem
· Västernorrland
· 11 203 inlägg
Skatteverket har utmärkta broschyrer om det mesta men jag antar att du helt sonika fyller i noll överallt om du inte har nåt att "deklarera"
NE-bilagan spelar dock i en egen liga vad gäller svårighetsgrad. Klart allt går att läsa någonstans i Skatteverkets material, men att ta till sig och begripa varenda detalj är ingen barnlek. Så att hänvisa till SKV:s broschyrer blir man tyvärr inte jättemycket klokare på.S Stefan1972 skrev:
Att "nolla" NE-bilagan har till synes varit praxis bland många "hästgårdsägare", men dels läser man om att vissa fått underkänt på detta förfarande, dels är det ju sannolikt inte det skattemässigt mest fördelaktiga.
När ingen faktisk verksamhet bedrivs är det några saker som är aktuella;
- Värdet på mark och (ekonomi-)byggnader utöver tomt och boningshus är tillgångar.
- Avskrivning skall göras på byggnadernas värde
- Räntekostnader hänförliga till lantbruksdelen är avdragsgilla
- Underhålls- och skötselkostnader hänförliga till lantbruksdelen är avdragsgilla
Finns inga intäkter av näringsverksamhet blir det en ansamlad förlust man skjuter framför sig och som är avdragsgill den dagen man säljer fastigheten (eller får näringsintäkter).
Men hur kan det bli förluster när det inte finns några utgifter(eller inkomster)?C cpalm skrev:NE-bilagan spelar dock i en egen liga vad gäller svårighetsgrad. Klart allt går att läsa någonstans i Skatteverkets material, men att ta till sig och begripa varenda detalj är ingen barnlek. Så att hänvisa till SKV:s broschyrer blir man tyvärr inte jättemycket klokare på.
Att "nolla" NE-bilagan har till synes varit praxis bland många "hästgårdsägare", men dels läser man om att vissa fått underkänt på detta förfarande, dels är det ju sannolikt inte det skattemässigt mest fördelaktiga.
När ingen faktisk verksamhet bedrivs är det några saker som är aktuella;
- Värdet på mark och (ekonomi-)byggnader utöver tomt och boningshus är tillgångar.
- Avskrivning skall göras på byggnadernas värde
- Räntekostnader hänförliga till lantbruksdelen är avdragsgilla
- Underhålls- och skötselkostnader hänförliga till lantbruksdelen är avdragsgilla
Finns inga intäkter av näringsverksamhet blir det en ansamlad förlust man skjuter framför sig och som är avdragsgill den dagen man säljer fastigheten (eller får näringsintäkter).
Är det taxeringsvärdet man ska fylla i eller hur ska man veta det värdet?
Hur gör man avskrivning hur mycket man betalat av på huset utan ränta då eller?
Räntekostnader som hör till lantbruksddlen är avdragsgilla?! Men det finns ju redan med i det vanliga underlaget väl?
Förstår inte hur det kan bli en förlust man skjuter framför sig på något som inte är någonting alls😅.
Måste ju vara massor av folk som har ett hus på landet som är klassat som lantbruksfastighet men att det kanske bara är 2 hektar mark så mam inte bedriver någon verksamhet eller kanske inte ens har djur.D Drömmensomblevsann skrev:
Hur deklarerar de liksom?
På NE blanketten, tar upp ev inkomster och utgifter som hör till näringen. Ackumulerar kanske underskottet för att kunna minska skatten vid framtida virkesförsäljningar om skog finns.D Drömmensomblevsann skrev:
Men vad för något hör till näringen när det inte finns någon näring det är det jag inte förstår tror jag😅.F fribygg skrev:
Så du menar att i vår ordinarie deklaration så finns bara huset med inte tex garaget som tillhör näringsverksamheten. Så fyller man inte i något på ne Så kanske man missar något avdrag?F fribygg skrev:
Vi betalar ju hemförsäkring/villaförsäkring för hela stället hur ska man kunna dela upp det för vad det kostar just för garaget? Är det så man måste göra?
Det finns ingen kostnad för samfällighet.
Garagets tak ska bytas men till nästa år vad skulle man kunna dra av gör något där då?
Man får väl inte dra av för underhåll(mer än rot o rut) på en vanlig fastighet (hus i villaområde tex) endå väl?
Ja detta är vårt första egna hus synd man inte förstår något av detta krångel. Varför finns det ingen information
Jag tror att det finns rätt mycket info på Skatteverkets webbplats, hemförsäkring är en typisk privat levnadsomkostnaaad som inte får dras av, försäkring av näringsbyggnad och ev skog bör vara avdragsgillt. Traktor och motorsåg är andra typiska kostnader i lantbruk.D Drömmensomblevsann skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 203 inlägg
köper du en fastighet som är klassad på det här viset så blir du automatiskt "företagare" och får således deklarera efter det. Ska du inte driva absolut nånting eller yrka avdrag för nånting så kan du göra som jag skrev nolla det bara. Men du kommer aldrig ifrån deklarationen som sådan.D Drömmensomblevsann skrev:
Hej, jag har deklarerat lantbruksfastighet sen 2016 på följande sätt.D Drömmensomblevsann skrev:
Jag går in i deklarationen och raderar NE-bilagan, i rutan som kommer upp där man anger anledning skiver jag då "ingen verjksamhet under år 20XX"
har fungerat alla gånger och har inte fått påbackning om något från skatteverket.
Detta är ju reella kostnader/utgifter.D Drömmensomblevsann skrev:
Räntan är ju något du betalat (men notera att du inte får göra sedvanligt ränteavdrag för den delen av räntan du redovisar på NE-bilagan), likaså utgifter för underhåll och skötsel.
Avskrivningarna är mer abstrakt, men det är ju anskaffningskostnaden när du köpte fastigheten som är avdragsgill i den takt du "förbrukar" byggnader och andra inventarier som inte har oändlig livslängd.
Det är normalt anskaffningsvärdet minus avskrivningar.D Drömmensomblevsann skrev:
Utmaningen här är att man betalar ett "paketpris" när man köper en fastighet, så vad var då anskaffningsvärdet för t.ex. ekonomibyggnaderna? Här råder i princip fri bevisprövning, men ett sätt att räkna som knappast kommer att ifrågasättas är att fördela anskaffningskostnaden på samma sätt som taxeringsvärdet fördelar sig vid anskaffningstillfället.
Ex. om taxeringsvärdet är bostadshus: 650 000 kr, tomtmark: 200 000 kr, ekonomibyggnader: 100 000 kr och skogsmark 50 000 kr så blir fördelningen 65%, 20%, 10% resp. 5% av anskaffningskostnaden.
Notera att anskaffningskostnad = köpeskilling + kringkostnader som lagfart och andra kostnader relaterade till köpet.
Nä, det är enligt skatteverkets schablon. 4% per år för en vanlig ekonomibyggnad.D Drömmensomblevsann skrev:
Ja, normalt är hela räntekostnaden förtryckt på huvudblanketten, så om du omfördelar räntekostnader till näringsverksamhet så måste du ändra beloppet på huvudblanketten. Notera att det också kommer en kontrollfråga om du deklarerar på nätet hur stort belopp du omfördelat.D Drömmensomblevsann skrev:
Se ovan.D Drömmensomblevsann skrev:
Men summa summarum förstår man ju de som nollar NE-bilagan och låtsas som att allt hör till boningshuset som vilken villa som helst. Det blir j-vligt mycket mer komplicerat om man skall göra det "rätt". Det är ett övervägande man får göra.
Ta taxeringsvärdena för de enskilda delarna delarna, dvs hus, tomt, näringsfastighetsbyggnader och mark.D Drömmensomblevsann skrev:
Gör om det till procenttal av totalen.
Sen ta köpeskillingen. Dela nu den i förhållande till procenttalen.
Nu har du vad de enskilda delarna är värda.
Sen kan gör man avskrivningar på dessa näringsfastighetsdelar.
Har du ingen inkomst på näringen så blir det bara förluster.
Som det sägs ovan så är traktor och motorsåg typiska kostnader i lantbruk.
Registrera en enskild 'firma' och köp sånt där. Du får dock trycka in egna pengar i verksamheten först.
"Prylen" kommer också sen bli avskriven.
Det finns även en 5 års regel att vid uppstart så kan man minska sin privata inkomst mot näringsverksamhetens förlust och därmed få lägre privat skatt.
Troligtvis inte då det nog är en del av privatbostaden.D Drömmensomblevsann skrev:
Sen om ni funderar på solceller etc så är det lite knepigt om dessa placeras på en "näringsbyggnad"
Det räknas som en inkomst på företaget och ska du beskattas.
Man kan dock minska en del om näringsbyggnaderna drar ström.
Men! Det kan vara fördelaktigt då man kan dra momsen på inköpet (om du momsregistrerar sig) men man får inga bidrag.
Placeras det på privatbostaden så är det som för alla andra.
Medlem
· Västernorrland
· 11 203 inlägg
man behöver inte registrera enskild firma om man har näringsfastighet. Allt fungerar på samma sätt ändå. Registrera sig för moms kan man bara glömma om man inte räknar med inkomst.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Förhandla nytt byggavtal - byggindex ?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.