2 758 läst · 71 svar
3k läst
71 svar
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Som efterklok säger jag detta:
Om ni tänker göra något som kräver maskiner, verktyg eller saker som kan kopplas till jordbruk (aktivt eller inte) skaffa en revisor med erfarenhet av detta.
De första fem åren får du dra av "förluster" i verksamheten mot löneinkomst. Dvs 30-50% lägre kostnad för den där traktorn eller motorsågen beroende på vad du betalar för skatt på lön. Revisorn betalar sig raskt om du inte orkar läsa på själv.
Om ni tänker göra något som kräver maskiner, verktyg eller saker som kan kopplas till jordbruk (aktivt eller inte) skaffa en revisor med erfarenhet av detta.
De första fem åren får du dra av "förluster" i verksamheten mot löneinkomst. Dvs 30-50% lägre kostnad för den där traktorn eller motorsågen beroende på vad du betalar för skatt på lön. Revisorn betalar sig raskt om du inte orkar läsa på själv.
På ca 30 år brukar det bli 'vedskog' på igenväxande ängar, har man då ackumulerat underskott på nån tusenlapp om året kan man sannolikt säja en post utan att behöva betala in nån skattTorpAnders skrev:
Följer tråden.
Har själv köpt en landbruksfastighet under 2024 likt trådskaparen.
3 ha åkermark med boningshus, ekonomibyggnad och stall. Även om jag var väl medveten om kommande deklaration så känner jag mig väldig vilsen just nu.
Har inga planer på att bedriva näringsverksamhet de kommande 3 åren p.g.a. pågående renoveringar.
Däremot har jag behövt köpa en motorsåg (10,000kr men vet inte riktigt vad jag ska ha den till för i "företaget") och betalat momsen på samfälligheten p.g.a. vägrenovering (5,150 kr).
Just nu känner jag att jag inte riktigt har ork eller energi till att sätta mig in i ne-bilagan och gör ett helt optimerat bokslut (lite som cpalm skrev i inlägg 13 har jag funderingar på att låtsas som att allt hör till boningshuset just nu).
Har själv funderat på hur jag korrekt skriver in de 5,150 kronorna från vägsamfälligheten och i vilket fält? Måste jag vara momsregistrerad för att kunna göra detta avdrag? De andra boende på vår väg som inte har lantbruksfasigheter fick ingen momsfaktura.
Om någon har svaret på detta och det är relativt enkelt så hade jag ju gärna sett att jag fått tillbaka dessa pengar, så kan ni väl skriva ett inlägg här i tråden.
Edit: Ska tilläggas att jag betalade in kostnaden till vägföreningen i februari 2025, men för verksamhetsår 2023/2024.
Ska den kostnaden in i deklarationen för 2024? Det borde väl vara 2025 (nästa års deklaration)?
Har själv köpt en landbruksfastighet under 2024 likt trådskaparen.
3 ha åkermark med boningshus, ekonomibyggnad och stall. Även om jag var väl medveten om kommande deklaration så känner jag mig väldig vilsen just nu.
Har inga planer på att bedriva näringsverksamhet de kommande 3 åren p.g.a. pågående renoveringar.
Däremot har jag behövt köpa en motorsåg (10,000kr men vet inte riktigt vad jag ska ha den till för i "företaget") och betalat momsen på samfälligheten p.g.a. vägrenovering (5,150 kr).
Just nu känner jag att jag inte riktigt har ork eller energi till att sätta mig in i ne-bilagan och gör ett helt optimerat bokslut (lite som cpalm skrev i inlägg 13 har jag funderingar på att låtsas som att allt hör till boningshuset just nu).
Har själv funderat på hur jag korrekt skriver in de 5,150 kronorna från vägsamfälligheten och i vilket fält? Måste jag vara momsregistrerad för att kunna göra detta avdrag? De andra boende på vår väg som inte har lantbruksfasigheter fick ingen momsfaktura.
Om någon har svaret på detta och det är relativt enkelt så hade jag ju gärna sett att jag fått tillbaka dessa pengar, så kan ni väl skriva ett inlägg här i tråden.
Edit: Ska tilläggas att jag betalade in kostnaden till vägföreningen i februari 2025, men för verksamhetsår 2023/2024.
Ska den kostnaden in i deklarationen för 2024? Det borde väl vara 2025 (nästa års deklaration)?
Redigerat:
Femårsregeln gäller dock endast den som driver aktiv näringsverksamhet, dvs. där verksamheten präglas av din egen arbetsinsats.O [old rusty] skrev:
Behövs inga intäkter. Eftersom 'företaget' per definition sysslar med lantbruk så måste man ju få dra av momsen för att köpa saker till sitt lantbruk. Att det aldrig blir någon lyckad skörd är ju en annan sak. Finns massor med bolag som aldrig har några momspliktiga intäkter. Tänk läkemedelsforskningsbolag. De flesta går i kk efter några år utan att ha sålt någonting.C cpalm skrev:
Nej, "företaget" sysslar inte per definition med lantbruk. Som ägare av en näringsfastighet är du per definition näringsidkare, men det innebär inte nödvändigtvis att du bedriver momspliktig ekonomisk verksamhet inom lantbruk.L lbgu skrev:
Det stämmer att intäkterna kan ligga i framtiden, man måste ju kunna bygga upp en verksamhet. Men kostnaderna måste likväl ligga inom en ekonomisk verksamhet vars intäkter är momspliktiga.
Eller som skatteverket uttrycker det:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://skatteverket.se/foretag/mom...oretagformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html
Med det sagt - har man t.ex. skog så är ju det en momspliktig ekonomisk verksamhet.
Men det innebär inte att man får dra momsen på saker som inte är relaterade till skogsbruket.
Om du är momsregistrerad ja.D Drömmensomblevsann skrev:
Men tar inte det mer. Du har fått många bra svar här.
Men tänk på att försök använda dessa första 5år. Saken är att du normalt måste ju ta dina _skattade_ pengar du fått av din normala arbetsgivare och sätta in i firmans ekonomi. Gör du det innan 5 års gränsen så får du minska din beskattninggrundande inkomst dvs betala mindre skatt på lönen. Dvs du kommer få tillbaka. Tanken är ju att man ska kunna ta dessa pengar för att starta firman 'billigare'. Om man senare behöver skjuta in pengar i firman så blir det ju med fullbeskattade pengar. Lite onödigt att betala dubbel skatt.
Det vanliga när det gäller köp av hus och man blir näringsidkare på köpet är ju för att fastigheten är typad som bebyggd lantbruksenhet, men visst det kan ju vara andra typer av verksamheter. Känner en som bor i en gammal verkstad.C cpalm skrev:
De exempel som du (SKV) angett som omständigheter för att momsregistrera företaget innehåller ju exempel som:
- Företagets lokaler är särskilt anpassade för en ekonomisk verksamhet.
Har du köpt en lantbruksfastighet så finns det ofta någon byggnad som är anpassade för ekonomisk verksamhet. T.ex. stall, lagård, hönhus.... Så då uppfyller man kraven.
Annars finns ju ofta någon liten bit åkermark/betesmark/skog.
Så i de flesta fall kan man nog motivera behovet av momsregistrering.
Medlem
· Östergötland
· 34 inlägg
Jo, det är i princip det man kan göra.D Drömmensomblevsann skrev:
Vi flyttade för några år sedan till en ny bostad där en del av fastigheten är avdelad som industrifastighet. Då får vi deklarera värdet på mark/byggnader i B2/B3 och summan i B10, för den del som faktiskt är industrifastighet. Sedan är det en massa nollor som på den färdiga blanketten blir 0 i R11 (bokfört resultat), R12 (överförd summa), R47 (överskott) och övriga uppgifter / 7 (ersättningsfonder vid beskattningsårets utgång). Detta är alltså i den färdiga bilagan som jag just har laddat ner från förra året. Minns inte om jag behövde fylla i fler nollor än så för att inmatningsformuläret skulle acceptera det.
Verksamhetens art är "näringsfastighet utan verksamhet" (förkortat till "näringsf utan verks") och jag kryssar i "jag har bedrivit passiv näringsverksamhet" och sedan "nej" på "uppdragstagare har biträtt vid upprättandet av årsbokslutet".
Då är det inte jordbruksfastighet utan det tillverkades saker här för sådär 25 år sedan, men principerna borde vara samma.
Sedan ringde det faktiskt någon från skatteverket och sa att det var onödigt att jag ens lämnade in bilagan och att det räckte att lämna upplysningar i huvuddelen av deklarationen, men jag har ändå fortsätt att lämna in bilagan. Vet inte ens om det går att undvika det när man lämnar in elektroniskt.
Men om man aldrig tänkt ha en aktiv firma/driva något hur blir det då?P PappasHammare skrev:Om du är momsregistrerad ja.
Men tar inte det mer. Du har fått många bra svar här.
Men tänk på att försök använda dessa första 5år. Saken är att du normalt måste ju ta dina _skattade_ pengar du fått av din normala arbetsgivare och sätta in i firmans ekonomi. Gör du det innan 5 års gränsen så får du minska din beskattninggrundande inkomst dvs betala mindre skatt på lönen. Dvs du kommer få tillbaka. Tanken är ju att man ska kunna ta dessa pengar för att starta firman 'billigare'. Om man senare behöver skjuta in pengar i firman så blir det ju med fullbeskattade pengar. Lite onödigt att betala dubbel skatt.