D Daniel 109 skrev:
Jag har ju flera gånger skrivit att tomt och fastighet inte är samma sak.

Jag utgår uppenbarligen ifrån att folk är något klyftigare än de är.
D Daniel 109 skrev:
Vid min fastighet ligger den utanför min fastighet på en egen fastighet. Gränsen mellan vägen och tomten markeras med ett staket. De delar som inte är tomt har inte en tydligt utmärkt gräns.
Men det handlar ju inte om din fastighet?

Och tydliga gränser kan du ju själv välja hur du vill... jag kanske vill ha fem murar på rad på min tomt? Eller ingen avgränsning alls... bara gräsmatta ut till trottoaren?
 
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Så. Då blev mina blommor o växter destruerade igen. Det gäller ytterst på min tomt mot trottoaren. Bredvid min 70 m långa mur. Ett avlångt område på ca 30 m långt och 2-3 meter brett.

I våras tog jag dom på bar gärning efter att en idiot i det företaget gått loss med grästrimmer på mina planterade blommor.
Det var lavendel, salvia, ängsblommor och buxbom. Planterade för att det ska se fint ut vid min uppfart till huset.
Allt var renskrapat och nedklippt.
Jag har varit oerhörd tydlig med att tala om för dom att det är min tomt.

Det måste vara en idiot på deras företag som klipper ner fina planterade blommor o växter.
Som inte ser skillnad på gräs och blommor. När han går runt med sin grästrimmer.
Talade om det både till han som gjorde det.
Han påstår då rakt upp i mitt ansikte att den platsen stod utsatt på kommunens slåtterkarta som han hade i handen.
Vilket är fel.
De har inte på min tomt att göra.
Pratade också med hans chef.
Som påstod att det stod med på deras karta. Sedan sa han att de måste klippa så mycket för det var en lyktstolpe för.

Jag pratade med kommunen. Och de sa att min tomt längs trottoaren ej är markerad. De ska inte klippa på min tomt.

De förstörde min vår o sommar för jag blev påmind varje gång jag gick förbi.
Fick vänta på att det växte upp igen.

Nu i september så hade det kommit upp fint.
Jag klippte själv noga där det bara var gräs.
Nu såg det jättefint ut.

Så. Då var de igång igen och klippte längs vägen där jag bor. Jag hörde dom.
Men tänkte inte kan de vara så dumma att de klipper på min tomt igen.

Jo då. När jag gick ut o tittade var det barskrapat. Mer nerklippt än i våras. Alla planterade blommor borta.
Kontaktat kommunen igen.
Kommunen sa att det var ju inte klokt att de inte följer kommunens markering på kartan.
Den här gången vill jag få ersättning från företaget för förstörd egendom. Företaget svarar varken på mina sms eller mail.

Det som retar mig något otroligt mycket med är att på kommunens mark som börjar där min tomt tar slut. Där klipper de inte alls. Där breder växterna sig ut över trottoaren. Och där får jag själv klippa höga buskar så jag kan se när jag ska köra ut från min utfart.
ser heller inte någon tydlig fråga i ditt inlägg.

om du vill ha ersättning och eller stoppa från fortsatt klippning på din tomt så polisanmäl företaget och skicka krav på ersättning för det dem förstört. Om de inte betalar skickar du till inkasso och senare stämmer du dem i tingsrätten
 
H Hullefar skrev:
Men det handlar ju inte om din fastighet?

Och tydliga gränser kan du ju själv välja hur du vill... jag kanske vill ha fem murar på rad på min tomt? Eller ingen avgränsning alls... bara gräsmatta ut till trottoaren?
Jo, det var ett svar till Pekan, men det kom ett inlägg mellan medan jag skrev. Forummotorn har vissa brister.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är delar av den omtalade slänten vägområde. Det var inget som markerade att någon del av slänten inte var det. Det ser jag som en stor skillnad. Finns det en tydlig tomtgräns skulle ingen får för sig att köra trimmer innanför den gränsen.
har TS skrivit vägslänt nån stans öht?
 
Nej, men det syns på TS bilder. TS kallar det hela tiden tomt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det syns på TS bilder. TS kallar det hela tiden tomt.
Men om du slutar vara så barnslig med semantiken, så har han ju tydligt markerat var hans tomt slutar, den slutar vid den nyligen uppsatta rabattkanten. Detta är ju BÅDE han och kommunen totalt överens om!

Tråden handlar enbart om att kommunens entreprenör är idioter.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det syns på TS bilder. TS kallar det hela tiden tomt.
hade missat bilden. Får motvilligt ge dig rätt där.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är delar av den omtalade slänten vägområde. Det var inget som markerade att någon del av slänten inte var det. Det ser jag som en stor skillnad. Finns det en tydlig tomtgräns skulle ingen får för sig att köra trimmer innanför den gränsen.
OK, du tänker dig att det är en allmän väg utanför TS tomt och att slänten är ett vägområde enligt väglagens reglering. D v s att en del av TS fastighet har tagits i anspråk (av staten) med vägrätt. Ja då skulle det finnas en rätt att röja slänten fastän den ligger på TS fastighet.

Jag har uppfattat att det är en kommunal gata enligt PBL, Då gäller inte väglagens reglering om vägområde utan istället är det detaljplanens gränser som reglerar var kvartersmark slutar och allmän plats (gata) börjar.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 4 till
  • Laddar…
TS skriver ju själv att lyktstolpen som står i slänten är utanför fastigheten (eller tomt som TS skriver). Så uppenbarligen är ju en del av slänten en del av fastigheten som gatan/vägen finns på. Men det finns inget som markerar att den övre delen av slänten inte är det. Då ser jag det inte som tomt, även om det är TS fastighet. Jag ser det inte heller som orimligt att hela slänten klipps av någon som klipper ytor längs vägen/gatan.

Jag har svårt att se att det här skulle kunna ses som uppsåtligt eller vårdslöst.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
TS skriver ju själv att lyktstolpen som står i slänten är utanför fastigheten (eller tomt som TS skriver). Så uppenbarligen är ju en del av slänten en del av fastigheten som gatan/vägen finns på. Men det finns inget som markerar att den övre delen av slänten inte är det. Då ser jag det inte som tomt, även om det är TS fastighet. Jag ser det inte heller som orimligt att hela slänten klipps av någon som klipper ytor längs vägen/gatan.

Jag har svårt att se att det här skulle kunna ses som uppsåtligt eller vårdslöst.
Nåja, tråden handlar alltså om att en trädgårdsplantering har röjts bort på TS fastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
TS skriver ju själv att lyktstolpen som står i slänten är utanför fastigheten (eller tomt som TS skriver). Så uppenbarligen är ju en del av slänten en del av fastigheten som gatan/vägen finns på. Men det finns inget som markerar att den övre delen av slänten inte är det. Då ser jag det inte som tomt, även om det är TS fastighet. Jag ser det inte heller som orimligt att hela slänten klipps av någon som klipper ytor längs vägen/gatan.

Jag har svårt att se att det här skulle kunna ses som uppsåtligt eller vårdslöst.
Om Du läst hela tråden så hade Du sett att kommunens landskapsarkitekt inte beställt röjning där.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om Du läst hela tråden så hade Du sett att kommunens landskapsarkitekt inte beställt röjning där.
Jag har läst tråden. Jag har således sett det.
 
I tätort är ju det normala att hela fastigheten är tomt. I glesbygd är ofta fastigheter stora och då utgör tomten endast en del av fastigheten.
Själv bor jag i villa i tätort och äger min fastighet, men tyvärr inte hela tomten. Cirka 100 m2 av tomten är på grannens (kommunens) fastighet. Den fastigheten är till största delen parkområde förutom de 100m2 som är tomt. Denna tomtdel är alltså i praktiken park tills vi har löst in den av kommunen. Det kommer vi att göra i sinom tid, inga bygglovskrävande åtgärder kan göras på vår fastighet innan vi äger hela tomten. Huset är byggt på 50-talet, vi köpte det några år sedan.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Jag äger också mer än tomten. Hela fastigheten är taxerad som bostad, men hela är inte tomt.
Det där är ju heeelt obegripligt…

Kan du utveckla detta?
 
  • Gilla
Elpatrone
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där är ju heeelt obegripligt…

Kan du utveckla detta?
Nej, ni som fortfarande inte begriper tänker jag inte lägga mer tid på. Jag bör nog leta reda på något ställe där folk har lättare att begripa om jag vill diskutera saker.
 
Pellegnillot71
Elpatrone Elpatrone skrev:
Så. Då blev mina blommor o växter destruerade igen. Det gäller ytterst på min tomt mot trottoaren. Bredvid min 70 m långa mur. Ett avlångt område på ca 30 m långt och 2-3 meter brett.

I våras tog jag dom på bar gärning efter att en idiot i det företaget gått loss med grästrimmer på mina planterade blommor.
Det var lavendel, salvia, ängsblommor och buxbom. Planterade för att det ska se fint ut vid min uppfart till huset.
Allt var renskrapat och nedklippt.
Jag har varit oerhörd tydlig med att tala om för dom att det är min tomt.

Det måste vara en idiot på deras företag som klipper ner fina planterade blommor o växter.
Som inte ser skillnad på gräs och blommor. När han går runt med sin grästrimmer.
Talade om det både till han som gjorde det.
Han påstår då rakt upp i mitt ansikte att den platsen stod utsatt på kommunens slåtterkarta som han hade i handen.
Vilket är fel.
De har inte på min tomt att göra.
Pratade också med hans chef.
Som påstod att det stod med på deras karta. Sedan sa han att de måste klippa så mycket för det var en lyktstolpe för.

Jag pratade med kommunen. Och de sa att min tomt längs trottoaren ej är markerad. De ska inte klippa på min tomt.

De förstörde min vår o sommar för jag blev påmind varje gång jag gick förbi.
Fick vänta på att det växte upp igen.

Nu i september så hade det kommit upp fint.
Jag klippte själv noga där det bara var gräs.
Nu såg det jättefint ut.

Så. Då var de igång igen och klippte längs vägen där jag bor. Jag hörde dom.
Men tänkte inte kan de vara så dumma att de klipper på min tomt igen.

Jo då. När jag gick ut o tittade var det barskrapat. Mer nerklippt än i våras. Alla planterade blommor borta.
Kontaktat kommunen igen.
Kommunen sa att det var ju inte klokt att de inte följer kommunens markering på kartan.
Den här gången vill jag få ersättning från företaget för förstörd egendom. Företaget svarar varken på mina sms eller mail.

Det som retar mig något otroligt mycket med är att på kommunens mark som börjar där min tomt tar slut. Där klipper de inte alls. Där breder växterna sig ut över trottoaren. Och där får jag själv klippa höga buskar så jag kan se när jag ska köra ut från min utfart.
Du ska inte driva det mot företaget utan mot kommunen!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.