Är det här någon typ av humor jag inte begriper?
 
  • Gilla
astrom55
  • Laddar…
Stäm företaget vid allmän domstol.
Enkel handläggning och billigt.
Du är nästintill garanterad att få de pengar dom du begär.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Så. Då blev mina blommor o växter destruerade igen. Det gäller ytterst på min tomt mot trottoaren. Bredvid min 70 m långa mur. Ett avlångt område på ca 30 m långt och 2-3 meter brett.

I våras tog jag dom på bar gärning efter att en idiot i det företaget gått loss med grästrimmer på mina planterade blommor.
Det var lavendel, salvia, ängsblommor och buxbom. Planterade för att det ska se fint ut vid min uppfart till huset.
Allt var renskrapat och nedklippt.
Jag har varit oerhörd tydlig med att tala om för dom att det är min tomt.

Det måste vara en idiot på deras företag som klipper ner fina planterade blommor o växter.
Som inte ser skillnad på gräs och blommor. När han går runt med sin grästrimmer.
Talade om det både till han som gjorde det.
Han påstår då rakt upp i mitt ansikte att den platsen stod utsatt på kommunens slåtterkarta som han hade i handen.
Vilket är fel.
De har inte på min tomt att göra.
Pratade också med hans chef.
Som påstod att det stod med på deras karta. Sedan sa han att de måste klippa så mycket för det var en lyktstolpe för.

Jag pratade med kommunen. Och de sa att min tomt längs trottoaren ej är markerad. De ska inte klippa på min tomt.

De förstörde min vår o sommar för jag blev påmind varje gång jag gick förbi.
Fick vänta på att det växte upp igen.

Nu i september så hade det kommit upp fint.
Jag klippte själv noga där det bara var gräs.
Nu såg det jättefint ut.

Så. Då var de igång igen och klippte längs vägen där jag bor. Jag hörde dom.
Men tänkte inte kan de vara så dumma att de klipper på min tomt igen.

Jo då. När jag gick ut o tittade var det barskrapat. Mer nerklippt än i våras. Alla planterade blommor borta.
Kontaktat kommunen igen.
Kommunen sa att det var ju inte klokt att de inte följer kommunens markering på kartan.
Den här gången vill jag få ersättning från företaget för förstörd egendom. Företaget svarar varken på mina sms eller mail.

Det som retar mig något otroligt mycket med är att på kommunens mark som börjar där min tomt tar slut. Där klipper de inte alls. Där breder växterna sig ut över trottoaren. Och där får jag själv klippa höga buskar så jag kan se när jag ska köra ut från min utfart.
Kan man inte sätta ner några 24 mm armeringsjärn strategiskt ?
 
F
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ok. Men så är inte fallet med mig. Utanför min tomt finns det bla skog som jag inte äger. Den kallar jag inte för min tomt. Jag har stenhård koll på hur o var min egen tomt går. Mitt hus står också på min tomt…
Han dummar sig bara som vanligt och väljer aktivt att bara ”halvsvara” av nån outgrundlig anledning, troligtvis sexuell tillfredställelse.

Det är skillnad på tomt och fastighet. Och att det per automatik inte skulle vara tomt utanför muren vet Daniel109 inte ett skit om, det är rena spekulationer. Men om så är fallet så får dom trots det inte röja och härja på annans mark. Du har säkert rätt till skadestånd och har säkert råd att stämma dom. Börja med dokumentation av vad dom gjort och skicka ett krav via ett juridiskt ombud. Stäm dom den på maximalt ett halvt basbelopp så riskerar du inte mer än 3-4000kr om du inte skulle råka vinna. Det blir säkert kul.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog hävda att det inte är tomt utanför en mur.
Jag har en kallmur på min tomt. Och på utsidan om den är det fortfarande min tomt...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog hävda att det inte är tomt utanför en mur.
Så du menar att var man än bygger en mur på sin tomt så uppstår det en tomtgräns? Och tomten blir plötsligt mindre? Vem tillfaller då markbiten mellan muren och den ursprungliga tomtgränsen?
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, vad är utanför tjänsten? Om tjänsten är att slå gräs och sly i område X enligt karta så är det i mina ögon fortfarande en del av tjänsten även om kartan inte följts så länge som det slagits i eller i anslutning till område X. Entreprenören har ju inte röjt lite extra i området för ros skull, utan allt sådant jobb är i rimligen en del av den upphandlade tjänsten.

Därmed är det kommunens ansvar gentemot TS att hans slänt blivit slagen. Att det är felaktigt gjort mot beställning får sen kommunen regressa mot entreprenören.
I det här fallet är det rätt uppenbart utanför den tjänst som kommunen har köpt in eftersom de har kartor som de har använt i upphandlingen som anger just det.

(Bara för tydlighetens skull så rekommenderar jag inte en stämning mot företaget eller någon annan. Bara att gå vidare, livet innehåller för många felande män med röjsåg för att det ska vara värt att bråka om det. Annars skulle vi nog kunna hålla hela domstolsväsendets sysselsatt med dylika frågor.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag äger också mer än tomten. Hela fastigheten är taxerad som bostad, men hela är inte tomt.
Är du så korkad som du utger dig för eller trollar du?
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 6 till
  • Laddar…
F
Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Så du menar att var man än bygger en mur på sin tomt så uppstår det en tomtgräns? Och tomten blir plötsligt mindre? Vem tillfaller då markbiten mellan muren och den ursprungliga tomtgränsen?
Igen, tomt och fastighet….
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Rikta ditt krav mot kommunen och låt dem ta det vidare.
 
  • Gilla
EyjaJane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Idioter. Vad tråkigt det låter.
Ulltand Ulltand skrev:
Idioter. Vad tråkigt det låter.

Vi fick ett brev från Vattenfall att man skulle ta ner växtlighet under en ledning som går på vår tomt. Bra tänkte jag för det finns en del större träd som skulle kunna falla på ledningen. Det som hände var att man röjde undan allt under 1 meter mest fridlysta hasselbuskar. Träden är kvar och bara i år har två fallit på ledningen.

Vi fick ett brev från Vattenfall att man skulle ta ner växtlighet under en ledning som går på vår tomt. Bra tänkte jag för det finns en del större träd som skulle kunna falla på ledningen. Det som hände var att man röjde undan allt under 1 meter mest fridlysta hasselbuskar. Träden är kvar och bara i år har två fallit på ledningen.
Jag var med om precis samma sak förutom att det var svarta vinbärs buskar de röjde bort. Många som jobbar med sådana här saker verkar tyvärr sakna kunskaper om växter och hur de växer.
 
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
Gör en fin skylt där du skriver något i stil med: Detta är en blomsteräng anlagd för att hjälpa våra viktiga pollinerare. Vänligen klipp inte ner den!
 
  • Gilla
ByggareNic och 3 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I det här fallet är det rätt uppenbart utanför den tjänst som kommunen har köpt in eftersom de har kartor som de har använt i upphandlingen som anger just det.

(Bara för tydlighetens skull så rekommenderar jag inte en stämning mot företaget eller någon annan. Bara att gå vidare, livet innehåller för många felande män med röjsåg för att det ska vara värt att bråka om det. Annars skulle vi nog kunna hålla hela domstolsväsendets sysselsatt med dylika frågor.)
Finns ju kommuner som skickar medborgare i fängelse för lite överkreativt användande av motorsågen på kommunens mark. Alla är väl lika inför lagen eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag äger också mer än tomten. Hela fastigheten är taxerad som bostad, men hela är inte tomt.
Har du inte tomt under huset då, dvs tomt, inte tomt.

Eller är du rikare än tomten?
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag äger också mer än tomten. Hela fastigheten är taxerad som bostad, men hela är inte tomt.
Du ÄR tomten, med röd toppluva och lite för packad för att få jobbet gjort.
 
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.