Scouten skrev:
Nja, det är väghållarens ansvar att sköta hela vägområdet, inklusive eventuella delar som tillhör annan fastighetsägare. Däremot bör fastighetsägaren informeras först.

[länk]

Länken gäller enskilda vägar, men principen är samma.
Men då har de tillstånd. I detta fall så har de inte tillstånd, varken kommunen eller markägaren har gett dem tillstånd att underhålla området där de klipper.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog hävda att det inte är tomt utanför en mur.
Även om det är utanför tomt/hemfridszon, så är det på fastigheten och utanför vägområdet, enligt svar från kommunen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns vanligen inget vägområde utöver vägen inom tätbebyggt område.
Om det finns är det vanligtvis 50 cm.
 
Scouten skrev:
Nja, det är väghållarens ansvar att sköta hela vägområdet, inklusive eventuella delar som tillhör annan fastighetsägare. Däremot bör fastighetsägaren informeras först.

[länk]

Länken gäller enskilda vägar, men principen är samma.
Mm. Men nu är det så att det är en bred asfalterad trottoar mellan vägen/gatan och min fastighet/tomt.. Såledea är min tomt inget vägområde…

Anna_H Anna_H skrev:
Om det finns är det vanligtvis 50 cm.
Mm. Det är en bred asfalterad trottoar utanför min tomt/fastighet. Så det är inget vägområde som klippts….
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Scouten skrev:
Nja, det är väghållarens ansvar att sköta hela vägområdet, inklusive eventuella delar som tillhör annan fastighetsägare. Däremot bör fastighetsägaren informeras först.

[länk]

Länken gäller enskilda vägar, men principen är samma.
Som sagt, det gäller inte i detaljplanerat område utan omfattar vägar som drivs under väglagen eller anläggningslagen. Kommunala gators skötsel sker på allmän platsmark och via en skötselplan. Begreppet vägområde är inte relevant där eftersom det hör till annan lagstiftning - väglagen och anläggningslagen.
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
A AndersMå skrev:
Staket ger goda grannar och håller ohyra borta, som kommunen och annat!
Jag har redan sedan lång tid tillbaka olika sorters staket, grindar och olika sorters murar runt hela min tomt/fastighet.
Mot grannen, väg, backe och skog. Så min hund kan strosa runt fritt där.
Föga anade jag att jag måste skydda mina vackra blommor vid min utfart från random
grästrimmersmarodör..:devilish::crysmile:
 
  • Gilla
EyjaJane och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Finns ju kommuner som skickar medborgare i fängelse för lite överkreativt användande av motorsågen på kommunens mark.
Ser gärna en källa på detta.
 

Bästa svaret

Elpatrone Elpatrone skrev:
2a gången i år. Tja. Jag skällde rätt hårt på gubben IRL när jag fick fatt på honom här ute på gatan i våras. Han förstod inte problemet.
Kommunen sa till mig att de inte sköter sitt uppdrag. De har uppenbarligen inte heller klippt där de ska klippa. De skiter medvetet i att titta på den karta kommunen gett dom. Så det är tveksamt om de får uppdrag i kommunen nästa år…
Polisanmäl gubben som kör trimmern. Låter definitivt som skadegörelse.

Sedan hade jag skickat skadeståndskrav till firman, ge dem en chans att betala. Sedan skickar du det till Kronofogden. Helst skall du ordna fram en trädgårdsmästare som skall bedömma skadorna.

Jag hade själv blivit vansinnig om någon klåpare kärt ner mina blommor.
 
  • Gilla
Srednar och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Så. Då blev mina blommor o växter destruerade igen. Det gäller ytterst på min tomt mot trottoaren. Bredvid min 70 m långa mur. Ett avlångt område på ca 30 m långt och 2-3 meter brett.

I våras tog jag dom på bar gärning efter att en idiot i det företaget gått loss med grästrimmer på mina planterade blommor.
Det var lavendel, salvia, ängsblommor och buxbom. Planterade för att det ska se fint ut vid min uppfart till huset.
Allt var renskrapat och nedklippt.
Jag har varit oerhörd tydlig med att tala om för dom att det är min tomt.

Det måste vara en idiot på deras företag som klipper ner fina planterade blommor o växter.
Som inte ser skillnad på gräs och blommor. När han går runt med sin grästrimmer.
Talade om det både till han som gjorde det.
Han påstår då rakt upp i mitt ansikte att den platsen stod utsatt på kommunens slåtterkarta som han hade i handen.
Vilket är fel.
De har inte på min tomt att göra.
Pratade också med hans chef.
Som påstod att det stod med på deras karta. Sedan sa han att de måste klippa så mycket för det var en lyktstolpe för.

Jag pratade med kommunen. Och de sa att min tomt längs trottoaren ej är markerad. De ska inte klippa på min tomt.

De förstörde min vår o sommar för jag blev påmind varje gång jag gick förbi.
Fick vänta på att det växte upp igen.

Nu i september så hade det kommit upp fint.
Jag klippte själv noga där det bara var gräs.
Nu såg det jättefint ut.

Så. Då var de igång igen och klippte längs vägen där jag bor. Jag hörde dom.
Men tänkte inte kan de vara så dumma att de klipper på min tomt igen.

Jo då. När jag gick ut o tittade var det barskrapat. Mer nerklippt än i våras. Alla planterade blommor borta.
Kontaktat kommunen igen.
Kommunen sa att det var ju inte klokt att de inte följer kommunens markering på kartan.
Den här gången vill jag få ersättning från företaget för förstörd egendom. Företaget svarar varken på mina sms eller mail.

Det som retar mig något otroligt mycket med är att på kommunens mark som börjar där min tomt tar slut. Där klipper de inte alls. Där breder växterna sig ut över trottoaren. Och där får jag själv klippa höga buskar så jag kan se när jag ska köra ut från min utfart.
Vilken kommun hanterar dig på detta viset?
Skamligt..
 
O och en till skrev:
Om kommunen kan lägga på lite asfalt och bredda trottoaren så växer där inget gräs. Med endast asfalt finns det inget behov av kommunens underleverantör att slå gräs och chansen är större att du får ha din tomt i fred. Kanske en WIN-WIN situation? :dizzy:
Fast man vill väldigt gärna ha lite gräs eller grus mellan mur och trottoar. Hos oss är det sagt 50 cm från asfalten och där går tomtgränsen. Men alla sätter sina häckar/murar på dessa 50 cm ändå, och blir sura på vintern. Men det har man inget för när kommunen ändå är snälla och inte kräver att man flyttar i dem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har jag inte försökt förklara?

Det här är ett försök till förklaring.

Krävs det en avhandling för att förklara vad en tomt är?
Men du har väl sett bilden? Det finns en mur, som står precis innanför tomtgränsen, INTE 30 meter innanför tomtgränsen. Den är lång. Växtytan ifråga är som du kan se på bilden, i murens obefintliga förlängning, inte framför muren. Det är inte så att tomten slutar bara för att man väljer att ha häck, mur eller staket bara längs en del av tomtgränsen.
Därför räknas du som ett troll.
I denna tråden också.

Sedan måste du sluta med dina dumheter att aldrig citera, det går inte att se vad det är du svarar på, eftersom det är en aktiv tråd där det hinner bli en massa inlägg mellan det du svarar på och ditt svar.
(Hänvisa inte till citeringreglerna igen, moderatorer HAR förklarat detta för dig, det vet jag.)
 
  • Gilla
Kling 1 och 7 till
  • Laddar…
Jag kan vara en grinig jävel när jag sätter den sidan till. Hade jag blivit behandlad som dig hade jag ringt lokalpressen och bett dem möta upp med en kamera. Berättat vad som hänt och namngivit den /de som du varit i kontakt eller som vägrat svara både på kommun och företag. Sedan tagit fram grästrimmern och gått loss på en kommunal blomsterlåda framför kameran. Visst, det kommer att kosta böter för skadegörelse men jag hade ansett det vara väl använda pengar för de ansvariga på kommun och företag brukar inte att tycka om att bli ett allmänt samtalsämne i negativa sammanhang så det är nästan säkert att din mark kommer att få vara ifred framdeles. Och är de stupida nog att inte se till att det inte händer igen så brukar lokalpressen inte ha något emot en uppföljare.
 
  • Gilla
EyjaJane och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast man vill väldigt gärna ha lite gräs eller grus mellan mur och trottoar. Hos oss är det sagt 50 cm från asfalten och där går tomtgränsen. Men alla sätter sina häckar/murar på dessa 50 cm ändå, och blir sura på vintern. Men det har man inget för när kommunen ändå är snälla och inte kräver att man flyttar i dem.
Ok. Men det där gäller inte mig. Då den gamla muren blev uppsatt långt innan man gjorde en trottoar där….
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Ser gärna en källa på detta.
Det skall du absolut få om du lovar att inte svara och börja debattera det här. Har du synpunkter till mig personligen kan du skicka ett PM och vill du offentligt ventilera nåt i just detta ämnet så får du leta upp nån av det minst 3 andra trådarna här på BH som det tas upp i.

https://www.hallandsposten.se/nyhet...kan-om-jordbruksfängelset-beviljad-1.57213911
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ok. Men det där gäller inte mig. Då den gamla muren blev uppsatt långt innan man gjorde en trottoar där….
Exakt! Mitt svar var på varför man inte ska be kommunen asfaltera mellan asfaltkanten och muren utan vill ha lite grus/gräs istället. Oavsett om det är 5 cm eller 50.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.