697 läst · 18 svar
697 läst
18 svar
DE eller DEM...
Sida 1 av 2
Känner bara att jag måste påpeka att det är extremt många som inte verkar veta när de ska skriva "de" eller "dem". Det är som att de har skrotat de och bara använder dem...
- Vad ska jag göra när de/m är jobbiga?
Nu är inte jag någon språkbegåvning men man blir lite matt så jag tänkte att ett inlägg om ämnet här i Off Topic kunde vara på sin plats.
Ett tips till alla som är osäkra - skriv alltid "dom" istället eller googla om enkelt tips för att avgöra när det ena eller andra ska användas.
😇🫶
- Vad ska jag göra när de/m är jobbiga?
Nu är inte jag någon språkbegåvning men man blir lite matt så jag tänkte att ett inlägg om ämnet här i Off Topic kunde vara på sin plats.
Ett tips till alla som är osäkra - skriv alltid "dom" istället eller googla om enkelt tips för att avgöra när det ena eller andra ska användas.
😇🫶
Jag vet att det är jobbigt 😩 speciellt när det är många förekomster av dem och återkommande fel rakt igenom en text.
Det är som att tappa fart, snubbla när man går, fast det är hjärnan stannar upp som vid särskrivningar.
En teori jag har är att dom byts ut till dem rakt av likt dej/mej och dig/mig osv vid talspråk resp skriftspråk.
I Språktråden diskuteras det i från detta inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-spraket.357254/post-6077965
Det är som att tappa fart, snubbla när man går, fast det är hjärnan stannar upp som vid särskrivningar.
En teori jag har är att dom byts ut till dem rakt av likt dej/mej och dig/mig osv vid talspråk resp skriftspråk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-spraket.357254/post-6077965
Det är nog sant, nu vid närmare eftertanke så är det just "dem" som används hej vilt och som du säger så har det helt enkelt bytts ut mot "dom" i alla sammanhang. Sällan man ser att "de" används fel.blackarrow skrev:
Jag vet att det är jobbigt 😩 speciellt när det är många förekomster av dem och återkommande fel rakt igenom en text.
[länk]
Då är problemet mer att det finns många som inte har klart för sig att när man skriver "dem" så ska även "de" användas. Antagligen skriver de "dem" i tron att det blir ett mer korrekt skriftspråk än om de hade skrivit "dom"...
Tack för länken men min känsla är att en tråd specifikt gällande de och dem inte skadar 😀
Tyvärr innebär fel användning av de/dem att man medvetet eller omedvetet får en bil av skribenten som obildad eller rent av korkad. Det är ungefär som i äldre filmer där de svarta pratar väldigt taffligt för att visa att de är lägre stående varelser. Eller Jar-Jar Binks.S Sweetme skrev:Det är nog sant, nu vid närmare eftertanke så är det just "dem" som används hej vilt och som du säger så har det helt enkelt bytts ut mot "dom" i alla sammanhang. Sällan man ser att "de" används fel.
Då är problemet mer att det finns många som inte har klart för sig att när man skriver "dem" så ska även "de" användas. Antagligen skriver de "dem" i tron att det blir ett mer korrekt skriftspråk än om de hade skrivit "dom"...
Tack för länken men min känsla är att en tråd specifikt gällande de och dem inte skadar 😀
Detsamma gäller stavning. Många av de mest begåvade personer jag träffat har stavat eller skrivit riktigt illa så det är ju lite synd.
Jag läser en del rapporter på universitetsnivå och ser ganska ofta varianter av "jag såg dem gröna träden".S Sweetme skrev:Det är nog sant, nu vid närmare eftertanke så är det just "dem" som används hej vilt och som du säger så har det helt enkelt bytts ut mot "dom" i alla sammanhang. Sällan man ser att "de" används fel.
Man kräks lite i munnen varje gång.
Det klara nog folk lite bättre än vi/oss, men jag har för mig att det ibland blir lite krystat med de orden, kommer dock inte ihåg varför...B b8q skrev:
Jag retar mig mest på det när vi får hem veckobrev eller liknande från skolan och ungarnas lärare gör fel på de/dem, särskriver eller slarvar med liknande regler. För att inte tala om när rektorn gör samma sak, skriver ett hastigt/taffligt mail och lite pompöst undertecknar med "Ledningen".kashieda skrev:
Ja, det funkar inte så bra när det är ”de” som bestämd form (som ”de gröna träden”), och inte som pronomen. Men då funkar inte jämförelsen med vi/oss heller.pacman42 skrev:
Ja det blir ju riktigt galet.Tomtom79 skrev:
Får för mig att det främst är en generationsfråga där de som är <45 år oftare saknar kunskap om ämnet oavsett om de har eftergymnasial utbildning eller inte.
Studenterna kan inte svenska
UPPDATERAD 22 JANUARI 2013PUBLICERAD 22 JANUARI 2013Dagens studenter är för dåliga på svenska och har svårt att skriva en kort text. Oroade lärare vid Linköpings och Uppsala universitet får nu medhåll av språkforskare om att bristerna hos studenterna blivit ett allt större problem.
– Det finns ett problem som man måste göra någonting åt, så illa är det faktiskt, säger Henrik Ågren, lektor i historia vid Linköpings universitet.
Han är en av de universitetslektorer som i en debattartikel nyligen slog larm om att många av de nya studenterna har stora problem med sin svenska och att de är för dåligt förberedda från grundskolan och gymnasiet.
Studenterna missförstår muntlig och skriftlig information, de klarar inte av att läsa kurslitteraturen och de förstår inte tentafrågorna. Men allra tydligast märks problemen när studenterna måste uttrycka sig i skrift.
– Jag har rättat tentor i drygt tio års tid nu och jag tycker att det här har blivit värre. Det är inte hållbart längre, säger Henrik Ågren, som är oroad över utvecklingen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/studenterna-kan-inte-svenska