Kommande fräsbord på väg in!

Dammig bild från förarhytt med utsikt av ett gult fräsbord i lastarens skopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
Det där med oxidraffinerade linolenpolymermolekyler osv var ju väldigt basic, men löken har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer!
Tarvar egentligen en längre förklaring. Men ungefär såhär: om oljeandelen i föregående färglager är för hög i förhållande t mängden pigment så kan oljan lägga sig som ett täcke över pigmenten. Pigmenten är bättre än oljan på att "haka fast" i nästa lager. Man kan alltså få vidhäftningsproblem i form av att färgen pärlar sig. Kan lösas med mellanslipning eller tvätt av ytan med t-röd, svag citronsyra eller genom att gnida ytan med en lök!

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Tack för infon Daniel, intressant! Man kan ju undra varför någon fick för sig att testa med en lök... men det är kanske uppenbart om man är lite mer bevandrad i kemi än undertecknad?

bygga_bo bygga_bo skrev:
Tack för infon Daniel, intressant! Man kan ju undra varför någon fick för sig att testa med en lök... men det är kanske uppenbart om man är lite mer bevandrad i kemi än undertecknad?
Kan vara så, men jag misstänker snarare att någon uppgiven målare kastade delar av sin medhavda lunchlåda på en bråkig fönsterbåge någongång på 1730-talet. Eller något;)

• Haha
1
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tarvar egentligen en längre förklaring. Men ungefär såhär: om oljeandelen i föregående färglager är för hög i förhållande t mängden pigment så kan oljan lägga sig som ett täcke över pigmenten. Pigmenten är bättre än oljan på att "haka fast" i nästa lager. Man kan alltså få vidhäftningsproblem i form av att färgen pärlar sig. Kan lösas med mellanslipning eller tvätt av ytan med t-röd, svag citronsyra eller genom att gnida ytan med en lök!
Det kan vara lyaser från löken som bryter bindningar i de långa oljemolekylerna och på så sätt gör ytan mer vidhäftig.

Utan att ha någon idé till mekanism, skulle jag tro att effekten med löken hänger samman med ytkemi snarare än kedjeklippning.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Kommande fräsbord på väg in!
Är det inte telefonen som är fuktig på insidan av linsen så är det problem med praktikanternas begränsade IT-kunskap o när man trodde man sett det mesta så dyker den där bilden upp. Kolla här!

• Gilla
  • Haha
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Parkeringen: Inget vidare. Inte totalkaos men det finns utrymme för förbättring. Kanske imorgon?
Medan ni var iväg och lökade så tog jag en liten kontrollrunda och noterade att samtliga bilar stod korrekt parkerade, med ett undantag. Det kanske skulle hjälpa lite om chefen kunde föregå med gott exempel?

Angående löken så kan det ju också vara så att en snickare med humor vill kunna slänga sig med uttrycket "nu blommar löken" med jämna mellanrum, ungefär en gång om året.

Det ryktas även att lökodling i pallkragar är på gång på baksidan av snickeriet. Närproducerat och ekologiskt ska det visst vara enligt företagets miljöpolicy.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Utan att ha någon idé till mekanism, skulle jag tro att effekten med löken hänger samman med ytkemi snarare än kedjeklippning.
Det ena utesluter inte det andra, de flesta reaktioner sker på ytor.

jac jac skrev:
Medan ni var iväg och lökade så tog jag en liten kontrollrunda och noterade att samtliga bilar stod korrekt parkerade, med ett undantag. Det kanske skulle hjälpa lite om chefen kunde föregå med gott exempel?

Angående löken så kan det ju också vara så att en snickare med humor vill kunna slänga sig med uttrycket "nu blommar löken" med jämna mellanrum, ungefär en gång om året.

Det ryktas även att lökodling i pallkragar är på gång på baksidan av snickeriet. Närproducerat och ekologiskt ska det visst vara enligt företagets miljöpolicy.
Som jag har förstått det, är inte helt säker, så ställer sig chefen medvetet dåligt för att resten av personalen inte ska känna sig dåliga om de skulle råka parkera aningen suboptimalt. Verkar funkar, alla känner sig mkt duktiga jmf med honom.

Det är defintivt odling på gång! Pallkragar m okänt innehåll, potatisland, mini-ek, elefantöron, samt aloe vera! Nu har dock odlingschefen dragit t Amsterdam över helgen vilket betyder att ansvaret för vattning och omsorg hamnade på mig, vilket jag naturligtvis omedelbart avsade mig. En kompromiss blev dock att jag lovar att vattna om jag får sms-påminnelser om det. Så det verkar lösa sig. Det blir väldigt ekologiskt och väldigt närproducerat!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har aldrig riktigt lyckats lista ut vem som är chef på det där stället. Dom ser ju alla likadana ut i sina svarta logobeprydda skoluniformer o pratar så synkat att nordkoreanska hejaklacken på senaste OS framstår som ur takt. (I alla fall när det gäller Tormeken). Jag tippar på att han den äldre med hunden är chef, verkar överlag ha lite bättre koll än dom andra.

Hört att chefen är på skidsemester.. Person i skidkläder sitter och pratar, identifierande drag dolda, i en inomhusmiljö.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har aldrig riktigt lyckats lista ut vem som är chef på det där stället. Dom ser ju alla likadana ut i sina svarta logobeprydda skoluniformer o pratar så synkat att nordkoreanska hejaklacken på senaste OS framstår som ur takt. (I alla fall när det gäller Tormeken). Jag tippar på att han den äldre med hunden är chef, verkar överlag ha lite bättre koll än dom andra.
Hunden är chefen! Vi övriga bara trollar dig!

• Wow
Ola C
  • Laddar…
Idag har det varit full fart med att röja och ställa i ordning i förråd. En igelkott hade bestämt sig för att gå i idé i det ena så där fick vi göra nya planer. Men grymt lyckat ändå, massor av saker fick en egen, riktig, plats. En massa annat fick gå till tippen.

Jag hittade också denna sköna skylt. Jag fick den för ett antal år sedan av en då 70-årig snickare som gick i pension. Jag misstänker att den kommer från HSBs snickeri där han jobbade på 70-talet. Ska bara komma på var den ska sitta!

Gammal gul och svart skylt med texten "Maskinerna får endast begagnas av snickeripersonalen" som ligger på ett arbetsbord.
Skapa konto

PS: @Ola C nu blev det fin bild va?!?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
PS: @Ola C nu blev det fin bild va?!?
Din överlägset bästa bild någonsin.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.