18 734 läst · 188 svar
19k läst
188 svar
Dålig ventilation
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Är det så att den gröna statuslampan blinkar eller lyser med ett fast sken?Husköpare 8 skrev:
Lägg upp ett kort sedan när du kan
Jag menar att jag inte vet.Men förra ägaren nämnde något om att hen hade bytt ut några element för att dom ej fungerade.Och då antar jag att dom är utbytta? Men samtidigt så är det ju gamla 50 tals element,så nya är dom ju inte,då.roland53 skrev:
Jag vet faktiskt inte svaret på din fråga
Kanske inte en rumstermometer, dom har tyvärr oftast en dålig tillförlitlighet och den är svår att mäta med på ett rör.
Men en termometer som är av någorlunda klass kan du hålla mot röret, men håll den en god stund (kanske en 3-4 minuter) så den hinner att ställa in sig på rätt värde.
Men en termometer som är av någorlunda klass kan du hålla mot röret, men håll den en god stund (kanske en 3-4 minuter) så den hinner att ställa in sig på rätt värde.
Jag har höjt tempen till 24 grader vid många tillfällen och väntat i flera dygn,det händer fortfarande absolut ingenting.Marcussjogren skrev:
Det enda som händer är att jag får för mig att faktumet att jag knappar upp tempen gör att elräkningarna blir ännu högre,så alltså sätter jag tillbaka tempen på 20 igen,för att försäkra mig om att den inte drar ännu mer el.
Din andra fråga är mycket bra. Har inte en aning om svaret,tyvärr. Hur tar man reda på det?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Du kan känna på ackumulatortankens rör och se om några av dem är varma. Är varmvattnet i separat beredare eller i ackumulatortanken?Husköpare 8 skrev:Jag har höjt tempen till 24 grader vid många tillfällen och väntat i flera dygn,det händer fortfarande absolut ingenting.
Det enda som händer är att jag får för mig att faktumet att jag knappar upp tempen gör att elräkningarna blir ännu högre,så alltså sätter jag tillbaka tempen på 20 igen,för att försäkra mig om att den inte drar ännu mer el.
Din andra fråga är mycket bra. Har inte en aning om svaret,tyvärr. Hur tar man reda på det?
Risken är att dem tänkte att det är smart att värma tanken med pumpen, men denna pump orkar inte värma sånna mängder vatten.
Nu har jag hittat gamla anteckningar jag skrev upp redan förra året angående värmepumpen. Detta fel har jag ju haft sedan jag köpte huset. Sedan har allt bara ramlat in över mig och jag tappar perspektivet på vad som är viktigt att åtgärda först av alla problem jag har med huset. Jag ska ringa någon som kommer och tittar på pumph*lvetet på måndag för nu har jag tröttnat rejält på att gå med vinterkläder på inomhus.
Men det är tack vare er på detta forum som jag har fått perspektiv på saker och ting,och ni anar inte hur tacksam jag är över era ansträngningar till att hjälpa mig.
Jag kanske dyker upp i en annan tråd som gäller om jag ska sälja huset eller inte,för sådana tankar umgås jag också med. Detta har blivit för mycket för mig och jag vet inte längre vad som är rätt att göra. Sälja eller bo kvar? Då blir detta ytterligare huvudbry,men det är ju en annan sak
Tack allihop!
Men det är tack vare er på detta forum som jag har fått perspektiv på saker och ting,och ni anar inte hur tacksam jag är över era ansträngningar till att hjälpa mig.
Jag kanske dyker upp i en annan tråd som gäller om jag ska sälja huset eller inte,för sådana tankar umgås jag också med. Detta har blivit för mycket för mig och jag vet inte längre vad som är rätt att göra. Sälja eller bo kvar? Då blir detta ytterligare huvudbry,men det är ju en annan sak
Tack allihop!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Tycker du om huset så bo kvar, du kommer klara att bemästra de problem du skrivit om här, det lovar jag
Försök få tag på någon som är bekväm med Fomas pumpar, för dem är lite speciella i sin utformning. Principen är samma som för alla pumpar, men det är hur man valt att paketera och styra allt som dem gjort lite annorlunda.
Försök få tag på någon som är bekväm med Fomas pumpar, för dem är lite speciella i sin utformning. Principen är samma som för alla pumpar, men det är hur man valt att paketera och styra allt som dem gjort lite annorlunda.
Sedan jag bekantat mig med Fomas värmepumpar har jag enbart hört dåligt om dom,och det indikerar att om jag bor kvar,så ska den pumpen ut ur huset illa kvickt,vill aldrig mer se skiten vill sätta dit en annan med ett annat mer känt märke isåfall.Marcussjogren skrev:Tycker du om huset så bo kvar, du kommer klara att bemästra de problem du skrivit om här, det lovar jag
Ja jag tycker om huset. Det är det som gör mig så kluven. Det är ett fint gammalt hus och jag hade så många planer vad jag skulle göra med huset när jag flyttade in. Installera kamin för att ta ett exempel. Sätta tillbaka hjärtat och själen i huset. Har redan hunnit få varma känslor för huset trots att jag bara bott här ett år.
Jag vill inte bli djup men i mångt och mycket påminner relationen med sitt hus vilken relation som helst; jobb, vänskap eller partnerskap; man har bra dagar och mindre bra dagar och moment. Men på lång sikt överväger det positiva och skapar en känsla att man är rätt person på rätt plats ändå.
Som i vilken relation, innan man går vidare, gör allt du kan för att det ska bli så bra som möjlig och döm inte ut huset i detta läge förrän du uteslutit allt det som kan bli riktigt bra. På lång sikt. Och du har ju planer med huset. Fokusera på vägen dit, men låt inte dessa setbacks få dig att tappa fotfästet.
Mvh
Dr Phil
Som i vilken relation, innan man går vidare, gör allt du kan för att det ska bli så bra som möjlig och döm inte ut huset i detta läge förrän du uteslutit allt det som kan bli riktigt bra. På lång sikt. Och du har ju planer med huset. Fokusera på vägen dit, men låt inte dessa setbacks få dig att tappa fotfästet.
Mvh
Dr Phil
hahaha tack Dr Phil jag ska ha dina ord i åtankemichfris skrev:Jag vill inte bli djup men i mångt och mycket påminner relationen med sitt hus vilken relation som helst; jobb, vänskap eller partnerskap; man har bra dagar och mindre bra dagar och moment. Men på lång sikt överväger det positiva och skapar en känsla att man är rätt person på rätt plats ändå.
Mvh
Dr Phil
Ärligt talat så finns det en ännu mörkare bakgrund till allt detta skiten,men jag vill ju inte helt lämna ut mig till ett forum,så detta har jag inte velat avslöja för er. Lite privatliv vill jag ha,vill inte bli alltför personlig här.
Trodde inte att jag skulle få ett så bra stöd på ett forum på nätet,men ju mer stöd jag fick desto mer vågade jag öppna mig.
Det finns någon/några som har tagit privata saker via PM med någon/några på forat, ibland/ofta så är det "lyssnaren" som har "hållit fram handen" och erbjudit sig att lyssna.
Sedan finns/fanns det några som har skapat en/flera tråd(ar) om något för att i tråden börja öppna sig om privatlivet som en del i bearbetningen, en av dom var Stew/Stefan som gick bort i cancer december 2014, alldeles för tidigt bara 35 år gammal, https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/228931-en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.html (tung läsning).
Inget av ovanstående är något som du behöver göra om du inte vill
Sedan finns/fanns det några som har skapat en/flera tråd(ar) om något för att i tråden börja öppna sig om privatlivet som en del i bearbetningen, en av dom var Stew/Stefan som gick bort i cancer december 2014, alldeles för tidigt bara 35 år gammal, https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/228931-en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.html (tung läsning).
Inget av ovanstående är något som du behöver göra om du inte vill