Tack för svar alla.

Det var inte rättvist av mig att ge förra ägaren en känga,för jag vet egentligen inte vem som installerat värmepumpen,jag blir bara så frustrerad över allt detta strul med allting i huset,men vad jag vet så finns inga garantier kvar på värmepumpen.

Har ringt runt till olika värmepumpsleverantörer för att just ta reda på om det finns några justeringar som kan göras på den för att den ska funka bättre,men har då fått reda på av flera att detta märke pumpen är gjord av,gick i konkurs för kvaliteten var för dålig...:( Känns nästan som att den alltid har funkat såhär dåligt.

Jag har flera gånger blivit uppmanad att köpa en ny värmepump av dom jag pratat med,och jag önskar verkligen att jag hade pengar till det,men icke. Kan inte trolla med knäna. Allt har strulat så mycket nu att min ekonomi börjar bli riktigt körd i botten,tyvärr.

Det kanske är så som roland53 säger att jag borde ha mer värme i huset,att det annars blir fuktproblem,men som sagt,då är mitt lilla dilemma att så fort jag vidrör elpatronen så blir jag helt enkelt ruinerad. Det blir vidriga elkostnader och min ekonomi pallar det inte,helt enkelt.

michfris jodå paxfläkten är på hela tiden. Den går på ett grundflöde och jag kan se om det går att höja varvtalet.
Nej någon servicebok till värmepumpen finns inte och jag förstår varför när jag fått veta att det är sådan usel kvalitet på den,så att företaget som tillverkat den har gått i konkurs....

kjell timell det var en väldigt god nyhet att radon halten inte är för hög. Jag trodde det var högt när gränsen går vid 200,men jag kan såklart ha fel.
 
Värmepumpen kan du ändå få kontrollerad o servad. De är inte så olika att en kyltekniker inte skulle kunna göra detta. Låt det nu inte bli 14 grader i huset. Lite direktverkande el är inte katastrof. Vi har direktverkande el med ftx och har inga sjukliga fakturor. Då har vi många dagar med -10 eller mer varje vinter. Elpatronen borde inte ge vidriga fakturor om ditt hus inte är kass isolerat. Vi ligger på ca 14.000kwh på 140m2. Detta i Stockholm.

Om du mår dåligt i huset kommer allt att kännas dåligt. Värm upp o sov gott.

Radonen skulle jag inte heller bry mig om. Den är på en bra nivå.
 
M
Vad är det för pump och modell?
 
Marcussjogren skrev:
Vad är det för pump och modell?
Märket heter Foma. Står inte något annat på den. Bara "Foma". Det är två olika värmepumpsleverantörer som jag pratat med oberoende av varann, som har sagt att den troligen är inköpt på Jula. :cool:
 
Skysodan skrev:
Värmepumpen kan du ändå få kontrollerad o servad. De är inte så olika att en kyltekniker inte skulle kunna göra detta. Låt det nu inte bli 14 grader i huset. Lite direktverkande el är inte katastrof. Vi har direktverkande el med ftx och har inga sjukliga fakturor. Då har vi många dagar med -10 eller mer varje vinter. Elpatronen borde inte ge vidriga fakturor om ditt hus inte är kass isolerat. Vi ligger på ca 14.000kwh på 140m2. Detta i Stockholm.

Om du mår dåligt i huset kommer allt att kännas dåligt. Värm upp o sov gott.

Radonen skulle jag inte heller bry mig om. Den är på en bra nivå.
Det var nyttigt för mig att skriva av mig detta strul med allt. När jag ser vad jag skriver ser jag ju hur sjukt det låter. Jag tänker att jag måste ta hit någon som åtminstone servar värmepumpen. Kanske den funkar bättre då. :)
Det är också väldigt skönt för mig att höra att radonet inte är farligt högt. Tack för den informationen. Det behövde jag höra.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
Ja vad ska man säga om Fomas pumpar.. Det är ju kinapumpar men mer erfarenhet än så har jag inte av dem.

Däremot kan din pump gott och väl vara underdimensionerad. Men hur många kWh pratar vi om på en månad när du blir "ruinerad" pga elpatronen?
 
Marcussjogren skrev:
Ja vad ska man säga om Fomas pumpar.. Det är ju kinapumpar men mer erfarenhet än så har jag inte av dem.

Däremot kan din pump gott och väl vara underdimensionerad. Men hur många kWh pratar vi om på en månad när du blir "ruinerad" pga elpatronen?
Elräkningarna är ruinerande för mig,just nu. Kan mycket väl tänka mig att någon annan lätt hade klarat dessa elräkningar på 4400 kr i månaden,men för mig är det en katastrof. I somras var det ingen fara. Då låg elräkningarna på knappa 500 spänn i månaden,men vintrarna är blodigt allvar för mig.

Men det var inte min ekonomi jag ville diskutera här.
Jag vill bena ut vilket av alla problem jag ska prioritera den dagen min ekonomi ser ljusare ut.

Skulle ni ha satsat på ventilationen eller värmepumpen?
 
Ja, frågan var nog snarare hur många kilowattimmar (kWh) som går åt. Inte hur din elräkning i kronor och öre ser ut.

På tal om det så kan ju elpriserna variera stort beroende på vilket avtal du har med elbolaget. Om du inte redan har gjort det, så kan det vara idé att kolla så du har det förmånligaste avtalet. Det kan finnas pengar att tjäna där.
 
Husköpare 8 skrev:
Skulle ni ha satsat på ventilationen eller värmepumpen?
Satsa i första hand på värmesystemet, i nuläget tydligen värmepump, så du får korrekt temp i huset.
Då kommer en del av dom upplevda problemen att försvinna.

I andra hand kompletterar du med bättre ventilation

Med rätt temp i huset (20-22 gr) så ökar automatiskt ventilationen en del och bara detta kan göra att upplevd fukt försvinner. Kanske inte över en natt men säg 1-2 månader.
 
Redigerat:
M
Husköpare 8 skrev:
Elräkningarna är ruinerande för mig,just nu. Kan mycket väl tänka mig att någon annan lätt hade klarat dessa elräkningar på 4400 kr i månaden,men för mig är det en katastrof. I somras var det ingen fara. Då låg elräkningarna på knappa 500 spänn i månaden,men vintrarna är blodigt allvar för mig.

Men det var inte min ekonomi jag ville diskutera här.
Jag vill bena ut vilket av alla problem jag ska prioritera den dagen min ekonomi ser ljusare ut.

Skulle ni ha satsat på ventilationen eller värmepumpen?
Ja jag ville inte diskutera din ekonomi egentligen utan jag ville veta hur många kWh det gick åt under en sådan månad, men om jag får gissa då så går det åt runt 4000kWh och det är väl egentligen inte orimligt för ett hus, inte såhär med den lilla informationen jag har just nu.

Du kanske ska kolla om du kan kallställa några rum under vintern?
Eftersom du bor i ett gammalt hus, har alla fönster minst två glas? Dvs ytter- och innerglas?

Jag håller med, se till att få upp tempen - ventilationen tar du sen.
 
M
Många (även jag) gör ju också så att man betalar exakt den elräkningen som kommer.
Men egentligen borde man ta ett genomsnittligt värde för elkostnaden (totala elkostnaden delat på 12 månader) och betala varje månad, det som inte går till räkningen sparas.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
men om jag får gissa då så går det åt runt 4000kWh och det är väl egentligen inte orimligt för ett hus, inte såhär med den lilla informationen jag har just nu.
Ja, jag tycker din siffra kan? vara orimlig.
Du får precisera mer, menar du inkl. hushållsel dvs belysning, dator, matlagning etc eller menar du bara uppvärmning. Menar du per månad?

Man kan absolut inte jämföra rakt av men min totala elförbrukning inkl. utebelysning , hushållsel allt allt, är för hela året 12.000 kwh för ett 2-personers hushåll och 123 kvm boyta. Som sagt det går inte direkt att jämföra med TS äldre hus, mitt är ganska nybyggt och välisolerat, men bara för att få en siffra att jämföra med så är 4.000 kWh för 1 månad i mina ögon hög förbrukning... väldigt högt. :(
 
Redigerat:
M
Skulle vi ha 21C i alla rum så hade vi lätt spräckt 4500kWh.

Du har ju säkert bergvärme Roland? Så för att jämföra din pump med TS elpatron så får du nog ta dina uppvärmningskostnader gånger 3 el 4.

Även Fomas pumpar har en modellbeteckning, luft/vatten är väl oftast 6200 eller 6300.
Men i och med att Foma dessutom inte längre finns, så hade jag nog valt att kolla på en offert för en ny. Du kanske kan få öka huslånet lite?

IVT, Nibe, Thermia, CTC och Mitsubishi gör alla väldigt bra pumpar och även luft/vatten är ganska effektiva nu för tiden.
 
Marcussjogren skrev:
Skulle vi ha 21C i alla rum så hade vi lätt spräckt 4500kWh.

Du har ju säkert bergvärme Roland? Så för att jämföra din pump med TS elpatron så får du nog ta dina uppvärmningskostnader gånger 3 el 4.

Även Fomas pumpar har en modellbeteckning, luft/vatten är väl oftast 6200 eller 6300.
Men i och med att Foma dessutom inte längre finns, så hade jag nog valt att kolla på en offert för en ny. Du kanske kan få öka huslånet lite?

IVT, Nibe, Thermia, CTC och Mitsubishi gör alla väldigt bra pumpar och även luft/vatten är ganska effektiva nu för tiden.
Jo, inte bergvärme men ytjordvärme så det är ju effektivt.
Det är ju så att man betalar uppvärmningskostnaden på ett eller annat sätt.

Antingen i en dyr "engångsinvestering" i tex ytjordvärme och lägre elräkning varje månad eller ingen "engångsinvestering" och dyrare elräkning varje månad genom elpatron eller direkverkande elelement.

Vi kan kan väl vara övrens att dyrt är det att leva iallafall... ;)
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
M
Ja så är det ju helt klart - att driva runt ett hus kostar ju helt klart sina pengar.

Men om man redan har en luft/vatten-pump så är det ju klart billigare att installera en till om det redan finns rätt genomföringar osv på plats. Men det kostar ju helt klart pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.