M
Det är något fint i det här, folk som aldrig har träffats eller ens vet namnet på den andre, sträcket fram sin hand för att i tid och otid hjälpa och stödja oavsett vad problemet kan tänkas vara.

Det kan vara att kranen läcker, att ventilationen är dålig eller att man har fått ett besked man aldrig trodde att man skulle få.

Ändå finns det många här inne, många vars namn ofta är återkommande i forumet, som ställer upp både med råd och stöd.

Man blir väldigt glad över att det finns så många eldsjälar här inne.

Jag kan nästan lova dig, att om så ditt hus brinner ner, så kommer du få hjälp och stöd av forumet, hela vägen från det att du står och släcker glöden till det att du sätter dig i soffan i ditt nya hus och lägger upp bilder på resultatet :)
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Ta gärna ett gäng bilder och lägg upp. T ex på elementen/radiatorerna, värmepumpen samt dess rör, ackumulatortanken, vattenberedaren (om den är separat), det dåliga fönstret etc. Bilder säger tusen ggr mer än ord. (Särskilt om man inte har stenkoll på alla detaljer och det tekniska, och därför inte kan förklara på ett klockrent sätt så att andra förstår vad man menar. (Ingen kritik, vi husnördar kan stå och stamma i andra sammanhang. Det är en fråga om att prata samma fikonspråk.)) Utifrån bilder kan många här också uppmärksamma andra saker av betydelse. Jag har åtskilliga ggr blivit överraskad av vilka korpgluggar vissa har som upptäcker detaljer på bilder som man själv har bommat helt. Så fram med fotografiapparaten!

När du fryser så gå ut i vedboden och såga och klyv lite ved i väntan på kamin eller vedpanna. Ved värmer många ggr! Först när man fäller och grovstyckar och släpar hem den, sedan när den kapas, klyvs och staplas, och slutligen när man petar in några vedträn i kaminen. Manuell klyvning av stora bitar med rejäla knastar i är också ett alldeles utmärkt sätt att avreagera sig om man är "irriterad" :p.
 
Hej igen alla,

Först vill jag säga att jag är djupt berörd av vad ni har skrivit,till mig.
Så berörd att jag har suttit en lång stund här vid datorn och fällt en och annan tår.

Demmpa det var sannerligen en tung läsning du hade att erbjuda där...satt länge och läste om Stew/stefan.
Vilken kämparglöd. Vilket tragiskt och ledsamt öde som han gick alldeles för tidigt till mötes. Men han fick klart sitt drömprojekt,hemmabion:) det gjorde mig glad att se.

När jag läste om honom så bleknade alla mina problem. Helt plötsligt ter sig livet ljust igen? Inser att jag inte har några problem värt att nämnas i jämförelse.

Jag har inte cancer i min fysiska kropp,men väl i den själsliga.
Och den har ätit på mig ett bra tag. Det kallas väl personlig utveckling. Jag skalar bort saker från min personlighet som jag inte vill ha där,och tillför nya som gör mig glad och livs stark igen.

Denna sysselsättning har jag ägnat mig åt i flera år,och den ledde till att jag förra året uppfyllde min dröm. Drömmen om ett eget hus på landet. Men drömmen tog sig en tvär vändning med allt elände jag beskrivit för er och nu sitter jag här på ett forum som jag gillar mer och mer;)

Jag fortsätter gärna att ställa frågor till er och lägga upp en och annan bild:D
 
Marcussjogren skrev:
Jag kan nästan lova dig, att om så ditt hus brinner ner, så kommer du få hjälp och stöd av forumet, hela vägen från det att du står och släcker glöden till det att du sätter dig i soffan i ditt nya hus och lägger upp bilder på resultatet :)
Det riktigt häftiga är ju faktiskt att just det har hänt här på byggahus.se :)
 
M
mexitegel skrev:
Det riktigt häftiga är ju faktiskt att just det har hänt här på byggahus.se :)
Haha ja det har det kanske! Har missat den i så fall :D
Men då var det ju sanningsenligt sagt i alla fall ;)
 
M
Husköpare 8 skrev:
och den ledde till att jag förra året uppfyllde min dröm. Drömmen om ett eget hus på landet.
Där har du svaret på ditt huvudbry kring om du ska ge upp och sälja eller inte :)

Drömmen skimrade inte riktigt som du tänkt dig, men det kommer den göra med tiden.
 
Oldboy skrev:
Ta gärna ett gäng bilder och lägg upp. T ex på elementen/radiatorerna, värmepumpen samt dess rör, ackumulatortanken, vattenberedaren (om den är separat), det dåliga fönstret etc. Bilder säger tusen ggr mer än ord. (Särskilt om man inte har stenkoll på alla detaljer och det tekniska, och därför inte kan förklara på ett klockrent sätt så att andra förstår vad man menar. (Ingen kritik, vi husnördar kan stå och stamma i andra sammanhang. Det är en fråga om att prata samma fikonspråk.)) Utifrån bilder kan många här också uppmärksamma andra saker av betydelse. Jag har åtskilliga ggr blivit överraskad av vilka korpgluggar vissa har som upptäcker detaljer på bilder som man själv har bommat helt. Så fram med fotografiapparaten!

När du fryser så gå ut i vedboden och såga och klyv lite ved i väntan på kamin eller vedpanna. Ved värmer många ggr! Först när man fäller och grovstyckar och släpar hem den, sedan när den kapas, klyvs och staplas, och slutligen när man petar in några vedträn i kaminen. Manuell klyvning av stora bitar med rejäla knastar i är också ett alldeles utmärkt sätt att avreagera sig om man är "irriterad" :p.
Å vad härligt det lät att gå ut i vedboden och klyva ved. Har samlat på mig lite träd som ligger ute i vedboden. Tänkte att det skulle vara bra att ha den dagen kaminen kommer in i huset,men att jag faktiskt kan gå ut och kapa och klyva veden har jag inte tänkt på förrän du nämnde det:) det kan jag ju göra fast kaminen saknas.

Och då är det återigen kunskap som behövs....har aldrig klyvt ved förut i hela mitt liv,men jag kan tänka mig att det är medetativt och så får jag upp värmen i vinterkylan. En toppen ide´ ju:D

Finns det någonstans här på forumet som man ser hur man gör när man klyver ved på bästa sätt? Jag får se mig om här på forumet och se om jag hittar något intressant.
 
 
Hej,

Hur går det för dig med huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.