Marcussjogren skrev:
Du känner ingen som har lite kunskap inom värmepumpar och radiatorer som kan hjälpa dig att göra en lätt översyn över den befintliga?

Det jag tänker mig är att man kollar följande:

* Vad klarar pumpen för utetemp innan elpatronen går igång?
* Är några radiatorer strypta, antingen med returventilen eller med termostat
* Hur är värmekurvan inställd, dvs vad behöver du för framledningstemperatur för att det skall vara OK temp i rummen vid vissa utetemperaturer?
* Är delta-T (skillnaden mellan framledning och retur) vettig? För radiatorer ska den vara någonstans mellan 15-20C om jag inte minns fel.
* Är radiatorerna luftade? Dvs, är dem varma överst och kännbart svalare nertill?

Innan man vet om det verkligen är något fel på nuvarande pump eller inte så är det svårt att rekommendera en ny också. Ligger felet i radiatorkretsen så spelar det ingen roll att man byter pumpen eftersom även den då motarbetas.
Första frågan kan jag svara på. Elpatronen går inte igång av sig själv när det blir kallt ute,utan det är jag själv som väljer att vrida på den eller inte,och det är så jag vill ha det,eftersom jag vill ha koll på när den sätts igång,pga dyra elräkningar om jag sätter på den.
Ungefär när utetempen ligger på nollan eller så, skulle jag behöva vrida på elpatronen.Det skulle alltså behövas plusgrader ute hela tiden. Då skulle jag slippa vrida på patronen.

Resten av frågorna innehöll så många ord jag aldrig hört förut,tyvärr,så dom kan jag ej svara på.

Sista frågan kan jag svara på däremot. Ja alla element är luftade och varma. Alla element är varma,men värmen kommer liksom inte ut i rummen,utan stannar just på elementen,upplever jag det som.
 
M
Frågan är bara hur varma dem är.

Förstod att du kanske inte hunnit lära dig så mycket om värmesystemet än så det var därför jag tänkte om du har någon kompis som kanske kan det lite granna.

Det finns en hel del parametrar i ett värmesystem som kan stjälpa det hela.
Ytterligare en sådan sak är om det är tillräckligt med tryck och cirkulation och om det är ett ettrörs- eller tvårörssystem.

Vet att det blir mycket facktermer men det är tyvärr tvunget.

Det verkar ju inte riktigt som att förra ägaren har haft så hemskt bra koll på det hela heller.

Kan du ta ett kort på innerdelen för värmepumpen?
 
Betr. elpatronen så resonerar jag samma. Ingen automatisk start, endast manuell start så man har koll. (y)

När det gäller tempen på radiatorerna så misstänker jag att du, fast du tycker dom är varma, ändå inte har tillräcklig temp på dessa.
Har du möjlighet att mäta tempen på en radiator- inkommande temp och returen från radiatorn.

Hur stor är tempskillnaden?

Det kan ju också vara så att radiatorer storleksmässigt är underdimensionerade men eftersom det är ett gammalt hus där det förmodligen bott många olika familjer och dom har klarat sig, så gissar jag att storleken är ok.
 
M
Om vi leker med tanken att det är en Foma 6200 så ligger den på 6,2kW i effekt, medan ditt hus förmodligen behöver mellan 6800-7800kW för att hålla sig varmt vid -20C.

Pumpens Max-effekt gäller vid +7C och konstant drift.

Vid 0 grader kan man gissa på att en Foma-pump levererar runt 70% av specad maxkapacitet, typ 4,3 kW.

Det borde ändå räcka för att hålla huset på bra mycket mer än +14C vid 0 grader (eller jag kanske har förstått förhållandena fel?).

Dessa pumpar ska tydligen ha en kontrollpanel som ska sitta centralt i bostaden och som då innehåller en temperaturgivare. Var sitter denna innedel hos dig?
Vilken rumstemperatur är den inställd på?
 
KjellTimell skrev:
Menar du att du de facto betalar in mer och låter elleverantören banka åt dig och att du därmed har kredit hos dom? Eller du själv avsätter 1/12 av årsförbrukningen och under sommarhalvåret bygger en buffert för att betala dom förhöjda kostnaderna under vintern?

Nyfiken på tillvägagångssättet, jag kör på alternativ 2. Aldrig hört om någon som kör på alternativ 1, därav frågan :)
boo Energi har något de kallar Energikontot eller liknande. Då fakturerar de 1/12-del av din beräknade årsförbrukning varje månad.
 
Har du funderat på att detta huset inte är för dig, flytta och sälja, slippa alla problem? Missförstå mig inte men det låter som om detta blivit för tungt för dig just nu :(
 
M
Jonatan79 skrev:
Har du funderat på att detta huset inte är för dig, flytta och sälja, slippa alla problem? Missförstå mig inte men det låter som om detta blivit för tungt för dig just nu :(
Tycker inte alls att det låter för tungt, tycker det låter som att TS behöver ta några djupa andetag och få lite perspektiv på saker och ting och sedan fokusera på rätt saker.

1. Se till att värmen gör så att det går att leva där året runt.

2. Kolla på allt annat. Det är ingen kris och panik med något annat än värmen just nu och inte heller det är kris och panik.
När man har vatten som rinner in genom taket eller man tydligt ser att konstruktionen far illa, då är det bråttom.

TS har ännu inte kunnat verifiera någon form av försämring av huset mer än att det är unken och dålig luft, något som fackmännen inte har förknippat med mögeldoft. Har man en gång känt riktig mögeldoft så känner man igen den, har man inte känt den så är den lätt att förväxla med t ex fuktig källarlukt.
Jag ser därför inte att det finns några bevis för att TS verkligen behöver ha panik utan kan reda ut problemen ett i taget.

Steg ett är att verifiera hur vida pumpen kan eller inte kan värma huset någorlunda.

Detta huset är förmodligen inte mindre lämpligt än något annat egentligen, man skjuter bara på problemen lite med ett annat hus.

TS har redan tagit det bästa beslutet gällande huset, nämligen att lägga om taket.
 
Redigerat:
Marcussjogren skrev:
Frågan är bara hur varma dem är.

Förstod att du kanske inte hunnit lära dig så mycket om värmesystemet än så det var därför jag tänkte om du har någon kompis som kanske kan det lite granna.

Det finns en hel del parametrar i ett värmesystem som kan stjälpa det hela.
Ytterligare en sådan sak är om det är tillräckligt med tryck och cirkulation och om det är ett ettrörs- eller tvårörssystem.

Vet att det blir mycket facktermer men det är tyvärr tvunget.

Det verkar ju inte riktigt som att förra ägaren har haft så hemskt bra koll på det hela heller.

Kan du ta ett kort på innerdelen för värmepumpen?
Ja jag förstår att det blir mycket facktermer,och det är bra att jag får lära mig om detta också.
Jag ska se om jag kan lägga upp en bild på innerdelen framöver(y)
 
roland53 skrev:
Betr. elpatronen så resonerar jag samma. Ingen automatisk start, endast manuell start så man har koll. (y)

När det gäller tempen på radiatorerna så misstänker jag att du, fast du tycker dom är varma, ändå inte har tillräcklig temp på dessa.
Har du möjlighet att mäta tempen på en radiator- inkommande temp och returen från radiatorn.

Hur stor är tempskillnaden?

Det kan ju också vara så att radiatorer storleksmässigt är underdimensionerade men eftersom det är ett gammalt hus där det förmodligen bott många olika familjer och dom har klarat sig, så gissar jag att storleken är ok.
Hur mäter jag den tempen? Vad är inkommande temp och returen?
 
Marcussjogren skrev:
Om vi leker med tanken att det är en Foma 6200 så ligger den på 6,2kW i effekt, medan ditt hus förmodligen behöver mellan 6800-7800kW för att hålla sig varmt vid -20C.

Pumpens Max-effekt gäller vid +7C och konstant drift.

Vid 0 grader kan man gissa på att en Foma-pump levererar runt 70% av specad maxkapacitet, typ 4,3 kW.

Det borde ändå räcka för att hålla huset på bra mycket mer än +14C vid 0 grader (eller jag kanske har förstått förhållandena fel?).

Dessa pumpar ska tydligen ha en kontrollpanel som ska sitta centralt i bostaden och som då innehåller en temperaturgivare. Var sitter denna innedel hos dig?
Vilken rumstemperatur är den inställd på?
Den står inställd på 20 grader.men som bekant så är ju det långt ifrån den verkliga temperaturen. När jag höjer dessa värden,så händer absolut ingenting. och det är då jag får vrida på patronen,vilket jag inte vill göra,för då steker jag mig själv ekonomiskt....
 
roland53 skrev:
Betr. elpatronen så resonerar jag samma. Ingen automatisk start, endast manuell start så man har koll. (y)

När det gäller tempen på radiatorerna så misstänker jag att du, fast du tycker dom är varma, ändå inte har tillräcklig temp på dessa.
Har du möjlighet att mäta tempen på en radiator- inkommande temp och returen från radiatorn.

Hur stor är tempskillnaden?

Det kan ju också vara så att radiatorer storleksmässigt är underdimensionerade men eftersom det är ett gammalt hus där det förmodligen bott många olika familjer och dom har klarat sig, så gissar jag att storleken är ok.
missade att svara på din sista notis där om att förmodligen har flera familjer bott i huset och dom har klarat sig. Nej detta stämmer inte. Sedan huset renoverades har bara jag bott här,ingen annan.
 
Jonatan79 skrev:
Har du funderat på att detta huset inte är för dig, flytta och sälja, slippa alla problem? Missförstå mig inte men det låter som om detta blivit för tungt för dig just nu :(
Nej jag förstår precis vad du menar. Den tanken är den enda jag umgås med just nu och har gjort den senaste tiden...allt detta strul är verkligen det sista jag behöver och jag har många gånger velat sälja huset och flytta,men samtidigt är det dubbla känslor. Jag har ändå lagt ner mycket pengar på detta hus,och det är klart att jag vill att allt ska funka så jag slipper flytta. Detta är ett jättesvårt beslut för mig,och jag funderar fortfarande på hur jag ska göra....sälja eller bo kvar...
 
Husköpare 8 skrev:
missade att svara på din sista notis där om att förmodligen har flera familjer bott i huset och dom har klarat sig. Nej detta stämmer inte. Sedan huset renoverades har bara jag bott här,ingen annan.
Så du menar att radiatorerna byttes ut vid renoveringen?
 
Husköpare 8 skrev:
Hur mäter jag den tempen? Vad är inkommande temp och returen?
Ja det finns inlopp och utloppsrör på radiatorn. Om du inte vet vilket som är vilket så bör röret som är varmast vara inlopp från värmekällan och den kallaste sidan vara utlopp från radiatorn till värmekällan, men det spelar egentligen ingen roll.
Mät bara tempen på dessa 2 rör. Mellanskillnaden är det som avges till rummet.

Är mellanskillnaden för liten så innebär det att en mindre mängd värme avges till rummet.

Du ska sträva efter att ha så stor mellanskillnad som möjligt (även kallad delta T ) och en så hög inkommande temp som möjligt.

Mät och ge oss värdet du får.
 
roland53 skrev:
Ja det finns inlopp och utloppsrör på radiatorn. Om du inte vet vilket som är vilket så bör röret som är varmast vara inlopp från värmekällan och den kallaste sidan vara utlopp från radiatorn till värmekällan, men det spelar egentligen ingen roll.
Mät bara tempen på dessa 2 rör. Mellanskillnaden är det som avges till rummet.

Är mellanskillnaden för liten så innebär det att en mindre mängd värme avges till rummet.

Du ska sträva efter att ha så stor mellanskillnad som möjligt (även kallad delta T ) och en så hög inkommande temp som möjligt.

Mät och ge oss värdet du får.
Nu förstår jag vilka rör du menar. Men hur mäter jag? Jag kan ju inte mäta med en vanlig rums termometer? Då kan jag väl inte få rätt temp? Jag borde väl mäta inne i själva röret? Där värmen befinner sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.