Du har minst 2 kanaler ,jag gissar på 4. Upp på taket och kika ner i skorstenen nu :)
 
Se där,
din murstock ser ut att vara lika bred som din spis. Antingen är kaminen utbyggd en bit eller så är den så bred.
Om du ska ha ut fukten från badrummet får du ta hål rakt genom väggen, men två av dina sovrum uppe bör kunna anslutas i någon av kanalerna.
Krasst kan vi konstatera att en kanal används till köket, för den går väl in i skorstenen om du öppnar skåpsdörren? Den andra används av spisen. Då borde du åtminstone ha en, iallafall två kanaler till.

Hur ser det ut på taket?
 
Gallret som du tog kort på, den är i sovrummet med murstocken? Med gallret mest åt det håll där murstocken befinner sig, någotsånär rakt ovanför spisen i vardagsrummet?
 
michfris skrev:
Gallret som du tog kort på, den är i sovrummet med murstocken? Med gallret mest åt det håll där murstocken befinner sig, någotsånär rakt ovanför spisen i vardagsrummet?
Oj vad många svar på en gång.....måste hinna läsa era svar först.....lugn och fin....:)
Nej gallret jag fotade ligger ovanför köket till....tror jag....
 
michfris skrev:
Se där,
din murstock ser ut att vara lika bred som din spis. Antingen är kaminen utbyggd en bit eller så är den så bred.
Om du ska ha ut fukten från badrummet får du ta hål rakt genom väggen, men två av dina sovrum uppe bör kunna anslutas i någon av kanalerna.
Krasst kan vi konstatera att en kanal används till köket, för den går väl in i skorstenen om du öppnar skåpsdörren? Den andra används av spisen. Då borde du åtminstone ha en, iallafall två kanaler till.

Hur ser det ut på taket?
I badrummet på bottenplan sitter redan en pax fläkt som går ut genom väggen,så badrummet kan vi glömma.
det är på ovanvåningen jag behöver frånluft.
 
Jonatan79 skrev:
Du har minst 2 kanaler ,jag gissar på 4. Upp på taket och kika ner i skorstenen nu :)
Hur ser sådana kanaler ut? Om dom är igensatta ser jag väl dom inte även om jag kikar ner i skorsten?
 
Husköpare 8 skrev:
Hur ser sådana kanaler ut? Om dom är igensatta ser jag väl dom inte även om jag kikar ner i skorsten?
Räkna bara antal hål.

Typ såhär

Person räknar antalet hål på ventilationsgaller ovanpå betongyta.
 
Nu behöver ventilen i garderoben inte ha ett hål rakt in i murstocken. Det kan vara rör från den som hamnar i den. Gå upp på vinden och se om du finner något rör som är murat rakt in murstocken och går riktning mot garderoben.
 
thomas33 skrev:
Nu behöver ventilen i garderoben inte ha ett hål rakt in i murstocken. Det kan vara rör från den som hamnar i den. Gå upp på vinden och se om du finner något rör som är murat rakt in murstocken och går riktning mot garderoben.
Var uppe på vinden för ett tag sedan för att lägga dit fuktmätaren,jag borde ha sett om det fanns något rör murat,jag la märke till att det inte fanns något sådant.

Får ta hit sotarn igen och be honom räkna kanaler och titta ner i skorstenen. Jag lider av en envis höjdrädsla,nämligen. Har stått nedanför stegen en bra stund nu,och var på väg upp. Men jag får ge mig.Dessutom är det frost på taket och det gör inte saken bättre.Hade känts bättre med plusgrader på taket,när jag ska gå upp.
Tack för ert engagemang,allihopa. Ni är guld värda med era svar,men jag har en del träning kvar angående att gå upp på taket.
 
Husköpare 8 skrev:
Var uppe på vinden för ett tag sedan för att lägga dit fuktmätaren,jag borde ha sett om det fanns något rör murat,jag la märke till att det inte fanns något sådant.

Får ta hit sotarn igen och be honom räkna kanaler och titta ner i skorstenen. Jag lider av en envis höjdrädsla,nämligen. Har stått nedanför stegen en bra stund nu,och var på väg upp. Men jag får ge mig.Dessutom är det frost på taket och det gör inte saken bättre.Hade känts bättre med plusgrader på taket,när jag ska gå upp.
Tack för ert engagemang,allihopa. Ni är guld värda med era svar,men jag har en del träning kvar angående att gå upp på taket.
OK, bra att du var med på noterna också. Vi kan fastställa att du har kanaler att göra något med, en eller två.
Dra dig inte för att fråga, denna gång satte din höjdrädsla stopp, nästa gång går vi i mål med vad det än må vara.
Håll oss uppdaterade.
 
Köp en liten drönare med kamera ;)
 
Jonatan79 skrev:
Köp en liten drönare med kamera ;)
Det hade varit en bra ide om inte skorstenen har en huv över sig,så drönaren hade inte heller kommit åt att se;)
 
michfris skrev:
OK, bra att du var med på noterna också. Vi kan fastställa att du har kanaler att göra något med, en eller två.
Dra dig inte för att fråga, denna gång satte din höjdrädsla stopp, nästa gång går vi i mål med vad det än må vara.
Håll oss uppdaterade.
Missade att "ventilera":D min oro för husets skick. Du michfris nämnde att huset inte ruttnar bort på en eller två veckor,men denna brist på frånluft och ventilation har ju varit i flera år i huset....dom blev färdiga med renoveringen år 2012.....det är fyra år sedan....det är en lång tid som huset har stått med bristfällig ventilation.....

Vågar inte ens snudda vid tanken på hur mycket fukt och mögelskador huset faktiskt kan ha.....:confused:

Jag uppdaterar er:)
 
Jag håller tummarna för att det ska se så bra ut som möjligt.
En sen notis; Jag hade fågelbon i två av mina kanaler innan firman som bytte tak satte galler över. Det som hände var att de fåglar om inte kunde flyga ut dog där i kanalen efter ett tag, Och det luktade fruktansvärt illa minns jag.
Jaja, jag håller tummarna!
 
M
Husköpare 8 skrev:
Var uppe på vinden för ett tag sedan för att lägga dit fuktmätaren,jag borde ha sett om det fanns något rör murat,jag la märke till att det inte fanns något sådant.

Får ta hit sotarn igen och be honom räkna kanaler och titta ner i skorstenen. Jag lider av en envis höjdrädsla,nämligen. Har stått nedanför stegen en bra stund nu,och var på väg upp. Men jag får ge mig.Dessutom är det frost på taket och det gör inte saken bättre.Hade känts bättre med plusgrader på taket,när jag ska gå upp.
Tack för ert engagemang,allihopa. Ni är guld värda med era svar,men jag har en del träning kvar angående att gå upp på taket.
Höjdrädsla är inget att varken vara blyg eller rädd inför, alla är vi olika och det finns som tur är ganska billiga botemedel. Klättra upp på stegen och sätt dig på första taksteget en stund. Sen kan du klättra ner igen och vara glad över att du genomförde det.

Gör om det hela och sätt dig halvvägs upp och upprepa någon gång. Om det sedan känns ok kan du ju klättra hela vägen upp till nocken och sitta där och filura en stund, du kommer med all säkerhet ingenstans.

Jag har inte heller alltid tyckt att det är kul att klättra på tak, tycker det fortfarande inte. Men efter att ha spenderat många timmar där uppe för att foga om skorstenen så blir det enklare för varje gång att ta sig dit.

Höjdrädsla är ju inget fysiskt hinder, utan lite mer som en fobi eller annat psykiskt motstånd som går att övervinna genom att man utsätter sig för det.
Perfekt och helt orädd blir man säkerligen aldrig, men det är nog bara bra att ha en varningsklocka som ringer med jämna mellanrum.

Säkerhetssele skall alltid användas när man är på tak, speciellt brutna eller kraftigt lutande sådana.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.