Marcussjogren skrev:
Om man bara tänker montera en fläkt rakt in i en kanal, bör man inte se till att få lite lutning på den då så att den blåser uppåt? annars finns väl risken att det blir som när man börjar elda ibland utan att först värma kanalen lite, att det blir en luftpropp som gör att luften istället trycks nedåt och då riskerar att komma ut någonstans i huset där man inte vill ha den?
Kanalen kommer alltid att vara "varm" eftersom fläkten drar ut varm luft från bostaden hela tiden.

Det är skillnad i en skorsten som kan vara helt kall mellan brasor. Hade du eldat konstant eller flera gånger om dagen så hade inte skorstenen kallnat och därmed ingen "kall luftpropp".
 
M
roland53 skrev:
Kanalen kommer alltid att vara "varm" eftersom fläkten drar ut varm luft från bostaden hela tiden.

Det är skillnad i en skorsten som kan vara helt kall mellan brasor. Hade du eldat konstant eller flera gånger om dagen så hade inte skorstenen kallnat och därmed ingen "kall luftpropp".
Det har du så klart rätt i - den blir ju aldrig så kall som den kan bli om man inte eldar på någon dag. Var bara en tankeställning som jag kände för att "ventilera" :D :D :D
 
Husköpare 8 skrev:
Är det nåt sånt här jag letar efter,när jag letar frånluftskanaler i skorstenen alltså? Problemet med denna är bara att den inte sitter i skorstensmuren,utan i väggen bredvid inne i garderoben....vad innebär detta?[bild]
Exakt. Det är sådana, eller vilken typ av järn-/plåtlucka som helst i anslutning till skorstenen.
Denna ventil har förmodligen varit en frånluftsventil från garderoben och kopplad till en imkanal i skorstenen.
 
Oldboy skrev:
Exakt. Det är sådana, eller vilken typ av järn-/plåtlucka som helst i anslutning till skorstenen.
Denna ventil har förmodligen varit en frånluftsventil från garderoben och kopplad till en imkanal i skorstenen.
Jag är fortfarande inte med på hur denna ventil kan vara kopplad till skorstenen när den sitter i en vägg bredvid och inte alls i murstocken/skorstensmuren? Var går luften ut då,när den inte går ut genom skorstenen?
Ni menar alltså att jag kan använda denna ventil som jag hittat i garderoben? Hur? På vilket sätt? Tänk på att jag är totalt nybörjare på detta.

Vill någon vänlig själ förklara detta för mig,tack:D
 
Du ställer ju omöjliga frågor, som man inte kan besvara om man inte är plats.
Om du nu är sådan nybörjare som du anger, så ta hjälp av den lokala sotaren eller någon som är kunnig i hur gamla byggnader är konstruerade.

Det är ju inte omöjligt att vissa ventilationsgaller har ett rör dragit från platsen ifråga till skorstenen.

Du kan t.ex lägga in en lampa i röret/kanalen och sedan från skorstenen på taket, se om det är ljus i någon av kanalerna eller som sotaren brukar göra, lägga en rökpatron för att se i vilken kanal som röken stiger upp.
 
Husköpare 8 skrev:
Jag är fortfarande inte med på hur denna ventil kan vara kopplad till skorstenen när den sitter i en vägg bredvid och inte alls i murstocken/skorstensmuren? Var går luften ut då,när den inte går ut genom skorstenen?
Ni menar alltså att jag kan använda denna ventil som jag hittat i garderoben? Hur? På vilket sätt? Tänk på att jag är totalt nybörjare på detta.

Vill någon vänlig själ förklara detta för mig,tack:D
De svaren du har fått gällande kanaler och hur de är dragna. Om du lär dig hur skorstenen går i huset så får du en uppskattning också ifall det är möjligt att den ventilen du hänvisar ens är i närheten av din murstock. Är den rakt under I huset eller i andra änden? Ta rådet att lys i botten av skorstenen och se på taket ifall ljuset når upp. Om du vill finna kanalerna så fokusera på det och finn kanalerna först. Vill du ha FTX så är det ett annat förfarande. First things first.

Den bilden du visar på gallret ser ut att ha brädor vid sidan om, kan vara mycket väl så att murstocken är bakom. Har du provat ta bort gallret och titta in? Ifall du inte når så ta en bild med mobilen.
Om du ser tegelstenar är det 1-0 Husköpare 8 vs Murstock

Ge absolut inte upp, med svaren från alla hittills så har du sätt att lokalisera kanalerna. Ta ställning till vad som är nästa steg efter de är kartlagda. Svaren finns i tråden, gå över dom igen.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
roland53 skrev:
Du ställer ju omöjliga frågor, som man inte kan besvara om man inte är plats.
Om du nu är sådan nybörjare som du anger, så ta hjälp av den lokala sotaren eller någon som är kunnig i hur gamla byggnader är konstruerade.

Det är ju inte omöjligt att vissa ventilationsgaller har ett rör dragit från platsen ifråga till skorstenen.

Du kan t.ex lägga in en lampa i röret/kanalen och sedan från skorstenen på taket, se om det är ljus i någon av kanalerna eller som sotaren brukar göra, lägga en rökpatron för att se i vilken kanal som röken stiger upp.
Jag har haft folk här hemma som har just letat sådana här kanaler,vid den tidpunkten visste jag inte hur dom ser ut,nu vet jag.
Men jag var så naiv att jag trodde kunnigt yrkesfolk skulle veta vad jag letar efter,men tydligen inte,jag får ta reda på precis allt själv,och det är inte lätt när man är precis ny på detta.
Jag gör allt jag kan för att få kläm på det här.Det gäller ju både mitt och husets hälsa.


Jag får verkligen förtroende för "kunnigt" yrkesfolk när kanalj*veln sitter precis framför ögonen på dom och dom bara säger att "näe,det finns inga kanaler"......:screwy:

Det känns som att jag måste ta reda på all kunskap själv,och därför frågar jag på detta forum. Jag uppskattar verkligen att jag hittat hit,annars vet jag inte vad jag skulle göra,om inte ni fanns och ger svar på mina frågor.:)

Och medans jag tar reda på denna kunskap går tiden,och huset står sakta men säkert och ruttnar sönder. Känner ju som sagt konstig lukt i huset,dålig ventilation,och röta i ett av fönstren. Det är rätt bråttom med detta,med andra ord,vilket stressar situationen ytterligare.

"Varför köpte du hus med så dålig kunskap?" kanske någon frågar. Läs mina tidigare inlägg. Där var det någon som sa att när man letar hus och går på visningar,så får man teoretisk kunskap,och jag har letat hus i 8 åroch när man köper hus och äger hus,först då läggs den praktiska kunskapen till. Alla är barn i början,eller hur?
 
Yes, alla lär vi oss något från allra första början. Vi är här med dig och har gjort resan själva.
Lägg åt sidan de som säger att det inte finns kanaler.. Vart tar en murstock vägen om inte ner från taket?
Huset kommer inte ruttna på en vecka eller två, oroa dig inte.

Kan du vara vänlig och ta kort på din köksfläkt i köket i huset? Är ditt vardagsrum på motsatt sida? Kan du ta en bild på vardagsrummet också är du vänlig? Murstocken borde vara centralt i huset, ta gärna man bilden där du tror att murstocken är.
Så börjar vi där.. Ok?
 
michfris skrev:
De svaren du har fått gällande kanaler och hur de är dragna. Om du lär dig hur skorstenen går i huset så får du en uppskattning också ifall det är möjligt att den ventilen du hänvisar ens är i närheten av din murstock. Är den rakt under I huset eller i andra änden? Ta rådet att lys i botten av skorstenen och se på taket ifall ljuset når upp. Om du vill finna kanalerna så fokusera på det och finn kanalerna först. Vill du ha FTX så är det ett annat förfarande. First things first.

Den bilden du visar på gallret ser ut att ha brädor vid sidan om, kan vara mycket väl så att murstocken är bakom. Har du provat ta bort gallret och titta in? Ifall du inte når så ta en bild med mobilen.
Om du ser tegelstenar är det 1-0 Husköpare 8 vs Murstock

Ge absolut inte upp, med svaren från alla hittills så har du sätt att lokalisera kanalerna. Ta ställning till vad som är nästa steg efter de är kartlagda. Svaren finns i tråden, gå över dom igen.
Ok,nej denna ventil jag har hittat,sitter INTE i murstocken,den sitter bredvid i en vägg ut mot sovrummet.Garderoben är byggd runt murstocken.Ingen mening att ta bort gallret. Ventilen går ut mot väggen till sovrummet.
Eftersom ventilen inte sitter i murstocken kan jag inte använda den,antar jag? Puh....det var inte lätt,detta.Jag som trodde jag hittat rätt nu när jag hittade denna ventil.... Får nog sätta in ett F system ändå,och strunta i skorstenskanalerna.....:confused:
 
Finns det inga ritningar på huset?

Om inte gör upp en skiss på var skorstenen är belägen och rumsindelningen på alla planen i förhållande till skorstenen.
Rita ut var du hittat gallret på bilden så får du en översikt.

Om du lägger upp detta här så är det lättare att ge råd.

Det galler du hittat kan ju lika väl vara en tilluftskanal som mynnar ut i källarväggen.? :x
 
michfris skrev:
Yes, alla lär vi oss något från allra första början. Vi är här med dig och har gjort resan själva.
Lägg åt sidan de som säger att det inte finns kanaler.. Vart tar en murstock vägen om inte ner från taket?
Huset kommer inte ruttna på en vecka eller två, oroa dig inte.

Kan du vara vänlig och ta kort på din köksfläkt i köket i huset? Är ditt vardagsrum på motsatt sida? Kan du ta en bild på vardagsrummet också är du vänlig? Murstocken borde vara centralt i huset, ta gärna man bilden där du tror att murstocken är.
Så börjar vi där.. Ok?
Ok...jag såg ditt inlägg först nu. Jag ska ta bilder på murstocken och köksfläkten,ett ögonblick,bara....:)
 
Husköpare 8 skrev:
. Får nog sätta in ett F system ändå,och strunta i skorstenskanalerna.....:confused:
Förstår dig inte riktigt?

Vad är din definition på F-system?

Vad har ett F-system med att göra om skorstenskanalerna?

Vad hade du tänkt att använda skorstenskanalerna till om du nu hittar en ledig sådan?

Avsikten med en ventilationskanal i skorstenen är att leda bort luft från huset.
En sådan kanal kan användas både till ett självdragssystem och F-system.
Helt enkel ett smidigt sätt att använda befintliga kanaler.
Finns inte detta så får man ordna det med genomgångskanal, kanske via vind, och med plåthuv på taket.

Ett betydligt dyrare alternativ, så det kan vara värt att lägga ner lite tid, och samtidigt skaffa sig kunskap, hur skorstenen och befintliga ventilationskanaler är byggda.
 
roland53 skrev:
Finns det inga ritningar på huset?

Om inte gör upp en skiss på var skorstenen är belägen och rumsindelningen på alla planen i förhållande till skorstenen.
Rita ut var du hittat gallret på bilden så får du en översikt.

Om du lägger upp detta här så är det lättare att ge råd.

Det galler du hittat kan ju lika väl vara en tilluftskanal som mynnar ut i källarväggen.? :x
Ja fin tanke,där. Jag gör en ritning på huset,och lägger upp här,perfekt. :)
 
Husköpare 8 skrev:
Ja fin tanke,där. Jag gör en ritning på huset,och lägger upp här,perfekt. :)
Ditt kommunkontor har ritningar. Ring 036-10 50 00 och be att få planritning eller skiss på huset skickat till din mail. Du behöver fastighetsbeteckningen mest troligt. Ladda sedan upp här.. Slipper du rita.
 
michfris skrev:
Ditt kommunkontor har ritningar. Ring 036-10 50 00 och be att få planritning eller skiss på huset skickat till din mail. Du behöver fastighetsbeteckningen mest troligt. Ladda sedan upp här.. Slipper du rita.
Här kommer lite bilder och ritningar. Ber om ursäkt om suddig,säg till isåfall så gör jag en ny. Handskriven skiss av en bottenvåningsplan med suddiga texter som "Entré", "Pannrum", och "Köksfläkt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av rumsuppdelning, text suddig, person syns delvis vid nedre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredningsdetalj med öppen spis, vita väggar och gröna växter på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med träskåp, fläkt och spishäll, suddig bild med blommigt kakel i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.