40 hårda för avfuktare, inte grattis :( Dom hade jag lagt på FTX istället och det är inga problem att elda samtidigt, finns inställningar för det. Och du har kanske en acceptabel lösning med ytterligare en fläkt på övervåningen, kanske.
 
Lasson83 skrev:
Jag har ett hus med självdrag, har kamin på nedanvåning. Ventiler i alla rum både nere o uppe på ovanvåningen. Jag satte in paxfläkt i badrummet nere men hade ingen på ovanvåningen så där var lite "sunkig" luft. Nu har jag ett badrum på ovanvåningen o satte in en paxfläkt där med, trodde aldrig att den skulle kunna göra stor skillnad men det gjorde den, betydligt bättre luft på ovanvåningen nu. Sen om jag har gjort rätt eller fel kan jag inte svara på, är helt ny på hus men läser mycket här o testar mig fram med billiga medel:)
Det låter som att du har ett badrum på ovanvåningen som du kan sätta i en Pax fläkt i. Var väldigt glad för det(y)

Jag har bara ett badrum på nedre botten,inget badrum på ovanvåningen att sätta en paxfläkt i.....har börjat förstå att det vore en fördel att ha ett badrum på ovanvåningen....
 
Ja vi har badrum på ovanvåningen o det är tur mest för husfriden😁 hade jag inte haft det så hade det fått bli ett rör i hallen med en PAX men som sagt om det är rätt eller fel kan jag inte svara på😊
 
Jonatan79 skrev:
40 hårda för avfuktare, inte grattis :( Dom hade jag lagt på FTX istället och det är inga problem att elda samtidigt, finns inställningar för det. Och du har kanske en acceptabel lösning med ytterligare en fläkt på övervåningen, kanske.
Ja kanske det. Men om jag lagt dom pengarna på ett FTX system så hade min grund istället ruttnat och möglat bort för ytterligare 200 000.....det hade inte heller varit jättekul.

Det är som att välja mellan pest och kolera.....allt skit ska ju förståss hända på en gång också....
 
Det blir alltid övertryck på ovanvån pga att varm luft stiger. Att vi sätter in en ventil och verbalt benämner den tilluftsventil påverkar inte fysikens lagar. Den kommer ofta att fungera som frånluftsventil.

Med vanliga väggventiler, dvs motsvarande springor/otätheter som fanns förr i tiden, så blir det också dragigt i kåken om det blåser. Tilluft på vindsidan och frånluft på läsidan, oavsett vad vi kallar de olika ventilerna. Det är därför man vill ha ett FTX-system.

Om du kollar hur många kanaler din skorsten har så kan du kanske hitta en lämplig att använda som frånluftskanal. Dvs ta upp ett hål till den kanalen, (om det inte redan finns ett igensatt), i hallen på ovanvån och sätt in en Pax-fläkt el likn. Det kommer högst sannolikt, precis som andra sagt, att ge en klart bättre ventilation på ovanvån.

Om du inte redan gjort det så stäng alla tilluftsventiler på bottenvån och se om det ger bättre drag i ventilerna i sovrummen på ovanvån. Om inte så har du otätheter i huset. Det är fullt normalt i äldre hus. Om du får bättre drag/friskare luft på ovanvån så öppna ventilerna på bottenvån minsta möjliga. Du bör kunna reglera in så du får ventilation även på ovanvån, men det kan ju vara att en fläkt inte ger tillräckligt stort flöde, och då måste du ha en fläkt till.

En kamin till skorstensstocken är utmärkt, men ska det påverka ventilationen något nämnvärt, samt värma upp skorstensstocken, så behöver du elda rejält varje dag.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle grunden ruttna helt plötsligt? Säg inte att det var Anticimex som besiktigade och installerade avfuktaren ?
 
Oldboy skrev:
Det blir alltid övertryck på ovanvån pga att varm luft stiger. Att vi sätter in en ventil och verbalt benämner den tilluftsventil påverkar inte fysikens lagar. Den kommer ofta att fungera som frånluftsventil.

Med vanliga väggventiler, dvs motsvarande springor/otätheter som fanns förr i tiden, så blir det också dragigt i kåken om det blåser. Tilluft på vindsidan och frånluft på läsidan, oavsett vad vi kallar de olika ventilerna. Det är därför man vill ha ett FTX-system.

Om du kollar hur många kanaler din skorsten har så kan du kanske hitta en lämplig att använda som frånluftskanal. Dvs ta upp ett hål till den kanalen, (om det inte redan finns ett igensatt), i hallen på ovanvån och sätt in en Pax-fläkt el likn. Det kommer högst sannolikt, precis som andra sagt, att ge en klart bättre ventilation på ovanvån.

Om du inte redan gjort det så stäng alla tilluftsventiler på bottenvån och se om det ger bättre drag i ventilerna i sovrummen på ovanvån. Om inte så har du otätheter i huset. Det är fullt normalt i äldre hus. Om du får bättre drag/friskare luft på ovanvån så öppna ventilerna på bottenvån minsta möjliga. Du bör kunna reglera in så du får ventilation även på ovanvån, men det kan ju vara att en fläkt inte ger tillräckligt stort flöde, och då måste du ha en fläkt till.

En kamin till skorstensstocken är utmärkt, men ska det påverka ventilationen något nämnvärt, samt värma upp skorstensstocken, så behöver du elda rejält varje dag.
Nu har jag helt stängt alla ventiler på bottenplan,som du nämnde.Händer absolut ingenting på ovanvåningen. Nu kommer ingen luft alls in.....

Dessa frånluftskanaler i skorstenen har jag försökt hitta men ej hittat.Vet inte ens var jag ska leta,eller hur kanalerna ser ut,om jag skulle hitta dom...får ta hjälp av någon kunnig som hjälper mig med detta. Det är heller inte lätt att hitta kunnigt folk som vet vad dom pratar om,har jag också märkt. Har haft många yrkesfolk här som tittat och dom har i princip stått som levande frågetecken när jag,en lekman,försöker förklara vad jag vill ha utfört på huset.

Jag är ju själv nybörjare på detta,då är det inte lätt att stå och förklara vad man vill att dom ska göra.
Men som yrkesfolk ska dom ju veta vad dom gör,tycker man?

Detta ventilationsproblem i huset känns rätt hopplöst just nu,ska jag erkänna.
 
Jonatan79 skrev:
Varför skulle grunden ruttna helt plötsligt? Säg inte att det var Anticimex som besiktigade och installerade avfuktaren ?
Säg inte så.....Har jag satt in skiten helt i onödan,menar du?
Har läst mig till att det visst kan uppstå fukt och mögel plötsligt i en krypgrund,och att man då snällt får sätta in en avfuktare.
Det är Anticimex som installerat den ja.
Men det var jag själv som mätte luftfuktigheten till 94% luftfuktighet i somras.
 
Ta dig upp till skorstenen och titta efter hur många kanaler som finns och vilka som används t.ex genom att rökspåra.
Sotaren är bra på sådant och dessutom provtrycka så att kanalerna inte läcker sinsemellan.
Då kan du räkna ut om det finns någon kanal som är oanvänd och som kan användas som frånluftskanal.f
 
roland53 skrev:
Ta dig upp till skorstenen och titta efter hur många kanaler som finns och vilka som används t.ex genom att rökspåra.
Sotaren är bra på sådant och dessutom provtrycka så att kanalerna inte läcker sinsemellan.
Då kan du räkna ut om det finns någon kanal som är oanvänd och som kan användas som frånluftskanal.f
Skorstenen är provtryckt,den visade sig vara mycket otät. Jag provtryckte när jag tänkte installera en kassett i öppna spisen,vilket ej har hunnits med ännu,men jag kan höra med sotaren om han kan göra en sådan "rökspårning" i kanalerna.Kan tänka mig att dom är rätt igensatta...
Bra tips,tack och bock.
 
Husköpare 8 skrev:
Säg inte så.....Har jag satt in skiten helt i onödan,menar du?
Har läst mig till att det visst kan uppstå fukt och mögel plötsligt i en krypgrund,och att man då snällt får sätta in en avfuktare.
Det är Anticimex som installerat den ja.
Men det var jag själv som mätte luftfuktigheten till 94% luftfuktighet i somras.
Du har helt rätt. Krypgrund som funkar och sen byter man värmesystem har många gånger lett till stora problem. För 40000 kanske de plastade lite också och satte igen ventiler, så det behöver inte vara fel. Det var nog en klok investering.

Din hall uppe, ligger den mot yttervägg? I så fall kan du sätta en paxfläkt direkt genom väggen. Annars får du dra en kanal, endera i vinkel mellan tak och vägg till yttervägg (sätt gips runt eller gå igenom garderober), eller uppåt men då får du gör en takgenomföring med allt vad det innebär. En annan variant om du inte har valmat tak är att gå upp på vind och där gå ut genom vägg. På vind måste röret isoleras noga. Annars får du kondens i det på vintern.
 
Tosse skrev:
Du har helt rätt. Krypgrund som funkar och sen byter man värmesystem har många gånger lett till stora problem. För 40000 kanske de plastade lite också och satte igen ventiler, så det behöver inte vara fel. Det var nog en klok investering.

Din hall uppe, ligger den mot yttervägg? I så fall kan du sätta en paxfläkt direkt genom väggen. Annars får du dra en kanal, endera i vinkel mellan tak och vägg till yttervägg (sätt gips runt eller gå igenom garderober), eller uppåt men då får du gör en takgenomföring med allt vad det innebär. En annan variant om du inte har valmat tak är att gå upp på vind och där gå ut genom vägg. På vind måste röret isoleras noga. Annars får du kondens i det på vintern.
Stämmer bra. Förra ägaren sa att det fanns en gammal oljepanna i huset innan renoveringen. All eldningsmöjlighet i huset åkte ut.Jag hade aldrig slitit ut möjligheten att elda i huset,men det är jag,det.

Ja det finns en del av hallen som är mot en yttervägg.Är det verkligen så enkelt att sätta en pax fläkt direkt på den väggen? Det låter ju som den billigaste lösningen,annars.
 
Tråkigt att du känner så, bra dock att det kommer vända snart.
Apropå att vända; vi vänder på resonemanget. Hur många kanaler har du och sitter de i rad?
1 Ta reda på bredden på skorsten, lär känna hur den går genom huset, våning för våning. Knacka, det låter stummare när du träffar skorstenen.
2 Var i relation till bredden på skorsten stod pannan förr i tiden, långt till höger eller vänster?
Om du har 6 pipor från vänster till höger (som jag), så kan du ha ett deduktivt tillvägagångssätt;
3 Pallra dig upp på taket (svärfar?), och se efter de kanalerna som har sot på sig. 1 eller två, vilken har "mest" sot på sig? Den är oftast den mest använda. Så.. med två av 6 pipor med sot i sig (i detta exempel), då är resten imkanaler/frånluftkanaler. Eftersom eldningen värmer skorstenen och den termiska effekten ökar draget i skorstenen överlag.
Så om ett hus med självdrag eldas i x antal kanaler och självdrag i de andra, hur ska du då finna dom?
4 de frånlufts ventiler som jag har sitter i takhöjd, nära taket. Det följer väl en viss logik att kall luft strömmar in under dörrar och ja.. överallt. Och den varma luften stiger och ska ut i takhöjd där det dras ut.
5 Så om du känner till din skorstens bredd genom de olika planen, i vardagsrummet bör du ha en öppning i takhöjd. Om du inte ser så knacka lätt. Det kommer låta tommare. i mitt vardagsrum har jag en öppning i taket och en i höfthöjd för kamin. MEN när jag tog bort puts och allt så ramlade jag på ytterligare två hål som jag murade igen.
De finns där, jag lovar dig.
6 har du tapet eller putsat eller är väggen klädd på annat sätt så betyder det inte att du inte har/aldrig har varit några öppningar för frånluft.

Några saker bara. Jag säger bara vad som fungerat för mig, jag har också varit less, många ggr. Men jag vill inte betala någon för sådant jag kan göra själv INNAN jag ringer sotare/inspektör. Det här kräver tid och tålamod.
Har du flera kanaler som sitter mer ovisst så tänk, se efter. När du funnit kanalerna så be någon lysa in/upp när svärfar står på taket. Då kan du med tid lokalisera fler och fler kanaler och du lär känna ditt hus på fler sätt.

Ge inte upp nu, snart har du ventilationen igång och är nöjd som fisken i vattnet och redo för nästa bekymmer.

Se bild!

Illustration av ett tvärsnitt av ett hus som visar olika ventilationssystem och människor som utför vardagliga aktiviteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exakt som roland53 skrev. Det är uppe på taket som man ser ner i skorstenen hur många kanaler som finns. Sedan kanske man behöver sotarens hjälp med vilken som är vilken och går vart, samt om de är täta eller inte, + om det finns ev skräp i dem.

Det ska finnas sotluckor i botten på varje kanal. Iaf på alla rökkanaler, vågar inte svära på om det gäller imkanaler också. Så om man är två gubbar/gummor så kan man loda ner genom kanalerna och då upptäcka om de är igensatta av gamla fågelbon t ex.

"Detta ventilationsproblem i huset känns rätt hopplöst just nu,ska jag erkänna."
Nej, inte då. Detta problem är tämligen standard, och inte så svårlöst. Du behöver en fläkt på andra vån. Sedan om det är enklast att gå via skorstenen eller dra ut en spirokanal någon annanstans är ju vad som nu utreds.
 
Schematisk illustration av ett blått hus med självdragssystem, pilarna visar luftflödesriktningen genom huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bättre bild, jag tittade inte på texten på den tidigare och vill inte förvirra i denna stund. Inte idag :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.