Ok,vi säger att jag hittar dessa kanaler i skorstenen,vad gör jag med dom? Sätter jag en pax fläkt i en sådan kanal i skorstenen,eller vad?

Michfris och Oldboy,tack för dom uppmuntrande orden,känns lite mer hoppfullt nu,även om jag måste övervinna min höjdrädsla när jag ska gå upp på taket till skorstenen och leta kanaler...jag vet,jag köpte hus trots min höjdrädsla....dessutom har jag ett så kallat "brutet tak" vilket gör det ännu brantare....men det ska nog gå på nåt sätt:rolleyes:
 
Ja, det går bra att sätta en fläkt rätt ut genom väggen. Du får ta upp ett hål. Där sätter du i ett rör och kortlar så att du kan fästa skivor och panel runt. På utsidan sätter du ett ventilgaller eller liknande som hindrar regn och insekter från att komma in. På insidan sätter du fläkten. Det här lär vara den billigaste och enklaste vägen mot en lösning.

Hur stor boyta har du totalt?

Vad har du för köksfläkt?
 
Tosse skrev:
Ja, det går bra att sätta en fläkt rätt ut genom väggen. Du får ta upp ett hål. Där sätter du i ett rör och kortlar så att du kan fästa skivor och panel runt. På utsidan sätter du ett ventilgaller eller liknande som hindrar regn och insekter från att komma in. På insidan sätter du fläkten. Det här lär vara den billigaste och enklaste vägen mot en lösning.

Hur stor boyta har du totalt?

Vad har du för köksfläkt?
Huset är på 120 kvadrat. Måste bara fråga vad köksfläkten har för samband med detta? Köksfläkten är en Wasco. Har aldrig hört talas om det märket,men "wasco"heter den i vilket fall som helst.
 
I ett rum satte jag in en Paxfläkt i hålet i taket där det varit en gammal ventil i plåt. Jag kan inte klaga i dagsläget. Men när rummet kommer brukas som tvättstuga kommer jag ta hål i väggen. För att få högre tryck..
Paxfläkt monterad i tak, ersätter gammal ventil, med kontrollpanel och böjda rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Icke renoverat rum med ett hål i taket där en gammal ventil suttit och en borttagen ventilationsgaller ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
michfris skrev:
I ett rum satte jag in en Paxfläkt i hålet i taket där det varit en gammal ventil i plåt. Jag kan inte klaga i dagsläget. Men när rummet kommer brukas som tvättstuga kommer jag ta hål i väggen. För att få högre tryck..
[bild]



[bild]
Är den undre bilden en av dina kanaler i skorstenen?
 
Yes, jag har 6 kanaler i bredd. Det övre mörka hålet är den första till vänster. Under plåten är det är kanal två från vänster. Det är även en lagning av ett hål och lagningar finns i alla rum.
 
Vardagsrummet före / efter

Orenoverad vägg i vardagsrum med synliga tegelstenar och flera öppningar samt ett trägolv före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vardagsrum före renovering med synlig tegelvägg, parkettgolv, och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
michfris skrev:
Vardagsrummet före / efter

[bild]


[bild]
Intressant. Så vad jag förstår så behöver inte kanaler i skorstenen nödvändigtvis ligga på övervåningen? Eller ni kanske har enplanshus?
 
Ja, om du har en skorsten så passerar den väl ovanvåningen ?
Om du då har en oanvänd kanal så kan du med fördel ta upp ett hål på ovanvåningen för att ansluta en fläkt.
Fläkten kan sitta på ovanvåningen men kan också placeras på ovansida av skorstenen, vilket du föredrar, men då får du problemet med elanslutning skyddshuv mm.
 
Jo exakt, alla kanalerna börjar i källaren och går upp till skorstenen. Så beroende av vilket rum man vill ha ventilation i så är det bara att lokalisera en kanal och voila!
 
Så att installera ett F system och att ta upp frånluft i skorsten är samma sak? Om inte,vilket är bäst?

Och fråga nr 2

Skorstensmuren går ju ända ner i krypgrunden som har en avfuktare....att ta upp ventiler i skorstenen innebär då att man tar luft från krypgrunden? Därifrån vill man ju inte ta luft...:x
 
En fråga till.
Huset är från -37. Har läst någonstans att det inte är bra att installera sådana här moderna FTX aggregat i ett så gammalt hus. Att man drar upp radon till bostadsytan och andra otrevligheter...stämmer detta?
 
Husköpare 8 skrev:
Så att installera ett F system och att ta upp frånluft i skorsten är samma sak? Om inte,vilket är bäst?

Och fråga nr 2

Skorstensmuren går ju ända ner i krypgrunden som har en avfuktare....att ta upp ventiler i skorstenen innebär då att man tar luft från krypgrunden? Därifrån vill man ju inte ta luft...:x
Var du kör ut frånluft har inte alls med vilket system i övrigt du har, förutom självdragssystem, där måste du ta ut luften högt upp i huset för att få en "skorstenseffekt" för att få drag i huset.
Övriga system använder fläkt och en fläkt trycker ju ut luften från huset oavsett var den är placerad.
Däremot är det naturligtvis bättre om den sitter högt i huset och då är förslaget att använda en oanvänd skorstenskanal som utlopp bra.

Att skorstenen går ända ner i krypgrund innebär ju inte att kanalerna i skorstenen är öppna mot krypgrunden.

Är det så i ditt hus så är det ett allvarligt fel.

Möjligen har man använt en av kanalerna för att få en ventilation i krypgrunden enligt självdragsmetoden eller ansluten fläkt.

Då ska du givetvis inte använda just denna kanal att ansluta en fläkt från bostadsområdet. Du får kartlägga hur kanalerna används och helt enkelt välja en kanal som inte används till annat utrymme eller för eldning.
 
Redigerat:
M
Om man bara tänker montera en fläkt rakt in i en kanal, bör man inte se till att få lite lutning på den då så att den blåser uppåt? annars finns väl risken att det blir som när man börjar elda ibland utan att först värma kanalen lite, att det blir en luftpropp som gör att luften istället trycks nedåt och då riskerar att komma ut någonstans i huset där man inte vill ha den?
 
Är det nåt sånt här jag letar efter,när jag letar frånluftskanaler i skorstenen alltså? Problemet med denna är bara att den inte sitter i skorstensmuren,utan i väggen bredvid inne i garderoben....vad innebär detta? Ventilationsgrill i vägg inne i en vitmålad garderob, trolig frånluftskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.