roland53 skrev:
Men du har väl badrum och kök någonstans i huset?

Det är där luften skall ut.

Om du då har en fläkt som suger ut så skapas ett undertryck i huset. Om du då har tilluftsventiler i sovrummen så kommer luften in där ("frisk luft") och den "förorenade luften" ut genom kök och badrum.

L/s betyder liter per sekund.
Man beräknar att flödet ska var 0,35 liter per sekund och per kvadratmeter.

Givet att en bostad på 100 kvm ska ha en fläkt som suger ut 35 liter per sekund eller 2160 liter per minut
Det finns ett badrum i hela huset,och detta befinner sig på bottenplan. Där har jag satt in en pax fläkt som går hela tiden. den fläkten är så pass bra att den tog bort imman på två fönster på ovanplan som jag haft problem med hela förra vintern. Efter insättandet av pax fläkten har imman försvunnit.

Så långt allt bra. Den dåliga ventilationen i huset befinner sig på ovanvåningen. Kan pax fläkten på bottenplan även ta bort fuktig luft från ovanvåningen? Dörren till badrummet står alltid öppen,just för att den ska "ta" så mycket luft som möjligt i hela huset. Men jag tvivlar på att den även tar luften från ovanvåningen?
 
Ja, det är väl frågan om PAX fläkten har tillräcklig kapacitet i förhållande till bostadsytan.

Det kan också handla om att strypa på tilluftsventiler som finns på botten våningen och kanske öppna mer på tilluftsventilerna på ovanvåningen.

Det känns som om du borde anlita någon som har mätutrustning för luftflöde så du får ett grepp om vad du har nu.

Anlita den lokale sotaren, dom brukar vara prisvärda och med honom kan du säkert diskutera alternativa lösningar.
 
roland53 skrev:
Ja, det är väl frågan om PAX fläkten har tillräcklig kapacitet i förhållande till bostadsytan.

Det kan också handla om att strypa på tilluftsventiler som finns på botten våningen och kanske öppna mer på tilluftsventilerna på ovanvåningen.

Det känns som om du borde anlita någon som har mätutrustning för luftflöde så du får ett grepp om vad du har nu.

Anlita den lokale sotaren, dom brukar vara prisvärda och med honom kan du säkert diskutera alternativa lösningar.
Ja det vore ingen dum ide´att anlita någon som mäter luftflödet i huset. Jag har tagit hit folk som ska kunna ventilation,och alla säger så olika,så jag vet inte vad som är rätt.

Ena säger att "öppna alla ventiler så mycket det bara går,så får du bra ventilation" Oavsett var ventilerna befinner sig. Så nu har jag vidöppna ventiler,men har läst här på forumet att jag ska som du nämner,strypa ventilerna på bottenplan och öppna mer på ovanvåningen. Jag ska testa det också.(y)
 
Tänk så här;
Luften går den lättaste och kortaste vägen om man inte styr den.
Dvs om du har en vidöppen tilluftsventil nära utsugsfläkten så kommer huvuddelen av luften gå från den tilluftsventil till fläkten och genomströmning i huset blir ojämn.

Förresten: Jag utgår från att din Pax fläkt går hela tiden??

Om den är fuktstyrd eller styrd att starta när man går in i badrummet så är detta otillräckligt för att få hela husets ventilation att fungera
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Tänk så här;
Luften går den lättaste och kortaste vägen om man inte styr den.
Dvs om du har en vidöppen tilluftsventil nära utsugsfläkten så kommer huvuddelen av luften gå från den tilluftsventil till fläkten och genomströmning i huset blir ojämn.

Förresten: Jag utgår från att din Pax fläkt går hela tiden??

Om den är fuktstyrd eller styrd att starta när man går in i badrummet så är detta otillräckligt för att få hela husets ventilation att fungera
Bra information om ojämn genomströmning i huset,tack. Har inte tänkt på det förrän nu. Ska testa att strypa till luften på bottenplan och se om det blir någon skillnad.

Jajemen,pax fläkten går hela tiden(y)
 
Husköpare 8 skrev:
Bra information om ojämn genomströmning i huset,tack. Har inte tänkt på det förrän nu. Ska testa att strypa till luften på bottenplan och se om det blir någon skillnad.

Jajemen,pax fläkten går hela tiden(y)
Kom att tänka på en annan sak,ska även köksfläkten gå hela tiden,på bottenplan??
 
Nej, inte normalt, förutom om du har ett system typ Fläktwood där en utsugsfläkt som är kombinerad med köksfläkten och där man även kan koppla på ytterligare sug punkter typ badrum och som suger ut luft hela tiden, men som sagt det gäller att den fläkt som är avsedd att driva ventilationen har tillräcklig kapacitet oavsett var den är monterad.
 
roland53 skrev:
Tänk så här;
Luften går den lättaste och kortaste vägen om man inte styr den.
Dvs om du har en vidöppen tilluftsventil nära utsugsfläkten så kommer huvuddelen av luften gå från den tilluftsventil till fläkten och genomströmning i huset blir ojämn.

Förresten: Jag utgår från att din Pax fläkt går hela tiden??

Om den är fuktstyrd eller styrd att starta när man går in i badrummet så är detta otillräckligt för att få hela husets ventilation att fungera
Detta med att justera ventilerna i rummen är inte lätt. Känns som att det blåser in luft genom dom när det blåser mot huset,det vill säga en mycket ojämn genomströmning i huset,som vi pratade om innan, Svårt att kontrollera hur det blåser utomhus Vill heller inte stänga dom helt.. När jag känner med handen blåser det in luft i en ojämn ström,eller vill säga i mycket ojämn ström.

Det är nog bara att fixa ett F system oavsett om jag vill eller ej...:) tack för kloka tankar.
 
Ett Frånluftssystem är nog inte det bästa för er. Ni behöver ju mest tilluft på övre plan, alltså ett FT eller FTX skulle vara bättre. Om ni inte har renoverat hela huset nyligen så kan det vara värt att satsa stort , det är ändå hälsan som är viktigast i första hand.
 
Jonatan79 skrev:
Ett Frånluftssystem är nog inte det bästa för er. Ni behöver ju mest tilluft på övre plan, alltså ett FT eller FTX skulle vara bättre. Om ni inte har renoverat hela huset nyligen så kan det vara värt att satsa stort , det är ändå hälsan som är viktigast i första hand.
Har tänkt att sätta in en insats i öppna spisen i vardagsrummet,med ett FT system går det sämre att elda har jag hört?

Dessutom är min plånbok inte jätteförtjust i att installera ett sådant system just nu,har redan slängt ner en avfuktare i grunden,gick på över 40 tusen.....:confused:
 
Husköpare 8 skrev:
Detta med att justera ventilerna i rummen är inte lätt. Känns som att det blåser in luft genom dom när det blåser mot huset,det vill säga en mycket ojämn genomströmning i huset,som vi pratade om innan, Svårt att kontrollera hur det blåser utomhus Vill heller inte stänga dom helt.. När jag känner med handen blåser det in luft i en ojämn ström,eller vill säga i mycket ojämn ström.

Det är nog bara att fixa ett F system oavsett om jag vill eller ej...:) tack för kloka tankar.
Ja, men det är väl ett F-system du har i.o.m att du har en fläkt ? :confused:

Att det kan bli ojämnt flöde på tillopsventilerna kan kanske vara möjligt men då blir det väl inte mindre ventilation utan snarare mer när det blåser och du ville ju ha mer ventilation :x

Men det totala utflödet från huset styrs av fläkten som har ett konstant varvtal och frånluftsventilerna som är justerade i samband med injustering och flödesmätning. Denna inställning skall inte röras.
Därmed har du försäkrat dig om att det blir rätt flöde ut från huset.
Om du sen jonglerar lite med inställningen på tilluftsventilerna spelar ingen roll så länge du totalt sett har tillräckligt öppet så fläkten kan dra ut det den ska.
Det finns tilluftsventiler som fördelar inkommande luft på ett sådant sätt att det inte upplevs som obehagligt drag.
 
En liten paxfläkt kvalificerar nog inte som mekanisk frånluft. Jag skulle kalla det självdrag med lite hjälp.

Man får såklart precis like mycket tilluft med ett F-system som ett FTX-system. En liter ut, blir en liter in genom en tilluftsventil.

Självklart kan du sätta en frånluftsfläkt även uppe, hur ser planlösningen ut? Vart sitter befintliga ventiler. Anledningen till att man normalt sätter i bad är att man vill ha så frisk luft som möjligt i sovrum, i bad inte lika noga.
 
roland53 skrev:
Ja, men det är väl ett F-system du har i.o.m att du har en fläkt ? :confused:

Att det kan bli ojämnt flöde på tillopsventilerna kan kanske vara möjligt men då blir det väl inte mindre ventilation utan snarare mer när det blåser och du ville ju ha mer ventilation :x

Men det totala utflödet från huset styrs av fläkten som har ett konstant varvtal och frånluftsventilerna som är justerade i samband med injustering och flödesmätning. Denna inställning skall inte röras.
Därmed har du försäkrat dig om att det blir rätt flöde ut från huset.
Om du sen jonglerar lite med inställningen på tilluftsventilerna spelar ingen roll så länge du totalt sett har tillräckligt öppet så fläkten kan dra ut det den ska.
Det finns tilluftsventiler som fördelar inkommande luft på ett sådant sätt att det inte upplevs som obehagligt drag.
Jo jag ville ha mer ventilation,på ovanvåningen ja,och gärna den jämna luftströmningen du nämnde innan.
Jag har en Pax fläkt i badrummet på bottenplan,räknas en sådan som ett F system?

Ett F system är väl att man för ut luften på ovanvåningen genom en huv på taket,ett sådant system har jag inte. Jag har enbart från luft på bottenvåningen,via Pax fläkten.

Är en Pax fläkt på bottenplan tillräcklig från luft i ett två plans hus?
 
Tosse skrev:
En liten paxfläkt kvalificerar nog inte som mekanisk frånluft. Jag skulle kalla det självdrag med lite hjälp.

Man får såklart precis like mycket tilluft med ett F-system som ett FTX-system. En liter ut, blir en liter in genom en tilluftsventil.

Självklart kan du sätta en frånluftsfläkt även uppe, hur ser planlösningen ut? Vart sitter befintliga ventiler. Anledningen till att man normalt sätter i bad är att man vill ha så frisk luft som möjligt i sovrum, i bad inte lika noga.
Det var det jag tänkte också. Inte kan en pax fläkt vara tillräcklig frånluft även på ovanvåningen.
På ovanvåningen har jag tre stycken sovrum och en hall. Inget badrum på övervåningen. I nuläget är det så dålig luft i dessa sovrum att jag väljer att sova nere i vardagsrummet,

Var placerar jag frånluften på ovanvåningen? I hallen? För i sovrummen ska det ju vara till luft inte frånluft. Men då måste den ju gå genom vinden och ut i taket,vad jag förstår?
 
Jag har ett hus med självdrag, har kamin på nedanvåning. Ventiler i alla rum både nere o uppe på ovanvåningen. Jag satte in paxfläkt i badrummet nere men hade ingen på ovanvåningen så där var lite "sunkig" luft. Nu har jag ett badrum på ovanvåningen o satte in en paxfläkt där med, trodde aldrig att den skulle kunna göra stor skillnad men det gjorde den, betydligt bättre luft på ovanvåningen nu. Sen om jag har gjort rätt eller fel kan jag inte svara på, är helt ny på hus men läser mycket här o testar mig fram med billiga medel:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.