C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är fästet på bilden med det gängade hålet för spindeln/skruven jag menar, ska det sitta helt tight, eller med ett visst spel?
Ser lite annorlunda ut än de skruvstycken jag har, men jag gissar att den "måste" ha ett visst spel för att det inte skall kärva. Går det verkligen att dra fast den, har inte skruvarna en krage för att lämna ett visst spel?

Sen fjädern är nog till för att ta upp glappet mellan spindeln och käften, så att käften börjar röra sig direkt när du byter "matningsriktning". Spelet försvinner ju inte, men hamnar istället vid åtdragning eller lossning vilket jag tänker mig ger en bättre "upplevelse".

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ser lite annorlunda ut än de skruvstycken jag har, men jag gissar att den "måste" ha ett visst spel för att det inte skall kärva. Går det verkligen att dra fast den, har inte skruvarna en krage för att lämna ett visst spel?

Sen fjädern är nog till för att ta upp glappet mellan spindeln och käften, så att käften börjar röra sig direkt när du byter "matningsriktning". Spelet försvinner ju inte, men hamnar istället vid åtdragning eller lossning vilket jag tänker mig ger en bättre "upplevelse".
Skruvar jag på skruven/bulten till fästet med skiftnyckel ett helt varv , så är det allt i från löst till bergfast. Kanske ska ha det nånstans mittemellan då?

Redigerat:
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Skruvar jag på skruven/bulten med skiftnyckel till fästet, så är det allt i från löst till bergfast. Kanske ska ha det nånstans mittemellan då?
Nä, om det inte finns någon låsmutter eller nåt på undersidan kan jag inte tänka mig annat än att skruven är tänkt att dras åt. Annars kommer den bara att gänga ur sig med tiden. Lite långsökt, men om det inte funkar kan det ju tänkas att det skall sitta en liten distanshylsa där.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ahh, Givetvis! Tack för förklaringen!
Det är fjädern här i framkant som fixar detta antar jag.

• Närbild av en skruvstyckes rack och pinion mekanism vänd uppåt med en synlig fjäder i framkant, placerad på en arbetsbänk med färgrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är fjädern här i framkant som fixar detta antar jag.
Ja precis

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.