B Bomba skrev:
Nu blev man allt sugen på en Heuer. Blir ju ett köp här inom en snar framtid och billigt kommer det inte bli. Blir en 100 eller en 120.

Till er i Heuer familjen:

Är den roterande plattan värt det?
Vilka skyddsbackar ska man ha?
Eller ska man köra på detta set eller är det overkill?😎

[länk]
Vet inte om det är overkill . Men, det är just den satsen jag köpte till min Heuer 120. Har än så länge inget negativt att säga om backarna. Med tanke på vad städet & fästet kostade så kändes det fel att köpa något noname jox.
 
  • Gilla
Bomba och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag är också på jakt efter ett skruvstäd till min nybyggda snickarbänk(180x70). Precis som TS så använder jag det sällan men när det behövs så måste det fungera väl. I detta fallet kommer det stå i ett litet rum i källaren.

Jag vet att skruvstäden de säljer på Jula, Biltema o.s.v. inte håller i längden så jag har tittat runt på alternativen.

Ett nytt Brockhaus Heuer 120 mm kostar ca 2200 kr, samtidigt kan jag få tag på renoverat Ridgid peddinghaus matador 135 mm för 2400 kr. Svårt att veta vilket som är mest prisvärt.

Det finns ju rostiga slitna stycken då och då på beg marknaden men det är svårt för mig som inte vet så mycket att veta hur slitet det verkligen är. Många gånger ser de ju ganska kassa ut med en massa rost.
Ska du ha en snickarbänk så föreslår jag att du inte sätter dit ett skruvstycke, det är bara i vägen.
Jag har ett Zyliss snickarskruvstycke, det är helt fantastiskt, men ett snickarskruvstycke i aluminium.
Zyliss har en massa finesser som är riktigt bra.
Men det går inte att spänna fast saker hårt i det, men man får inte glömma att det är ett snickarskruvstycke.
Skruvstäd har man på en arbetsbänk och då är Heuer i särklass!
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Metallskruvstycket fäster man t ex på en bit stolpe som sedan kläms fast i skruvstycket på snickarbänken. En smidigare variant ör en stolpbit, en bredare regel/planka och sedan skruvstycket då regeln/plankan kan vila på bänken medan man skruvar fast det hela.
Samma princip för div andra fasthållningsverktyg och sågstöd mm men dimensionerna behöver inte vara lika.

Om man nu inte har plats för två bänkar eller mer.
 
B Bomba skrev:
Nu blev man allt sugen på en Heuer. Blir ju ett köp här inom en snar framtid och billigt kommer det inte bli. Blir en 100 eller en 120.

Till er i Heuer familjen:

Är den roterande plattan värt det?
Vilka skyddsbackar ska man ha?
Eller ska man köra på detta set eller är det overkill?😎

[länk]
Jag har mitt städ mitt på bänken och har användning av den roterande plattan då och då, hade inte velat vara utan den. Har en uppsättning aluminiumbackar som jag använder till det mesta.
 
  • Gilla
Bomba och 2 till
  • Laddar…
Haft mitt 140mm i 5 år nu, mycket nöjd. Då kostade det 200 Euro på Amazon.de, exkl. rotationsplattan och backarna.
Blå skruvstycke HEUER Front 140 monterad på en träarbetsbänk, omgiven av verktyg och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
I
J john.h skrev:
Haft mitt 140mm i 5 år nu, mycket nöjd. Då kostade det 200 Euro på Amazon.de, exkl. rotationsplattan och backarna.
[bild]
Riktigt fint, ser väldigt stort ut på bordet! Hade gärna tittat på de olika storlekarna i verkligheten, men alla butiker har dem väl nerpackade. Istället försöker man mäta sig fram på bänken för att avgöra vad som är lagomt. För min del tror jag att 130 mm hade varit perfekt, men de produceras inte längre. 120 mm känns lite litet, så jag hoppas att det 135 mm jag nu "beställt" blir bra. Det du har där kostar idag 3 500 kr utan rotationsplattan, vilket är lite väl mycket för min del som använder det så pass sällan. Ett begagnat kändes mer rätt, i detta fall ett upputsat Ridgid Peddinghaus Matador 135 mm för 2 300 kr. De ska vara i klass med Brockhaus Heuer, det är väl främst en smaksak vilket man tycker är det bästa. Tråkigt nog tillverkar Ridgid Peddinghaus inte längre skruvstycken, så reservdelar kan bli svåra att få tag i. Å andra sidan går de i princip inte sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
J john.h skrev:
Haft mitt 140mm i 5 år nu, mycket nöjd. Då kostade det 200 Euro på Amazon.de, exkl. rotationsplattan och backarna.
[bild]
Står ett skruvstäd i ungefär den storleken i verkstan, från säkert typ 40-talet. Ska plocka fram och kolla vad det är för nått.
 
Tack för all input. Kom hem idag och har mätt lite. Roterings plattan är inget alternativ just nu. Däremot velar jag om vilken modell man ska ha. Tänkte placera den 15 cm in på denna bänk. (För att kunna öppna lådorna) Men verkstaden är inte stor och framför allt inte bredd. Är rädd att 120:an kommer stick ut för mycket och störa flödet. O andra sidan kanske man kommer växa ut 100:an.

Enligt mina beräkningar kommer 120:an sticka ut cirka 11 cm från bänkkanten medans 100:an cirka 7 cm.
Jobbar ju mest med trä och har ett modern Sjöberg framtång i snickarbänken så 100:an räcker ju...
Så det blir nog 120:an ändå... 😆

Verkstad med verktyg hängande på väggen och en arbetsbänk med förvaringslådor under. Diverse verktyg och träbitar syns runtom i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en snickarbänk i verkstaden med en tumstock som mäter avståndet från bänkkanten. Verktygshyllor nedanför bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt den över benet så du har max stöd. Om du försänker skruven på undersidan av skivan borde lådan gå att öppna? Du vill ha käkarna utanför skivan så något långt kan ha fritt nedåt.
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Hittade det gamla stycket!
Redigt tungt, 30 kilo?
Dålig bild här:
En gammal arbetsbänk med ett stort, tungt skruvstäd i mörkt, slitet skick med vita färgstänk, bredvid en burk Mariestads Export öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur fräschar man upp detta? Hammarfärg?
Det går att öppna och stänga utan problem.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Ytrost och färgstänken försvinner med användning. Ett par tag med en mässingsborste och lite olja skyndar på det hela.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hittade det gamla stycket!
Redigt tungt, 30 kilo?
Dålig bild här:
[bild]

Hur fräschar man upp detta? Hammarfärg?
Det går att öppna och stänga utan problem.
Nu har jag putsat/torkat av det värsta, och ser att det står Woden, Made in England på stycket.
Tycks vara ett skapligt känt gammalt märke iaf.
Tror jag låter det vara som det är, smörjer upp spindeln lite lätt bara.
Det är ju rätt fint med lite patina på gamla grejer!
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
I
Mitt skruvstäd har kommit och det ser riktigt fint renoverat ut. Även om jag har använt andra skruvstäd tidigare så är jag minst sagt novice på ämnet. Många som säljer begagnade skruvstäd pratar om hur tajta dem är, jag antar att det är lite glapp man menar? Så vad skulle man kunna säga om detta då, är det helt okay :

 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Det där lilla glappet är inga konstigheter 👍
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Riktigt fint, ser väldigt stort ut på bordet! Hade gärna tittat på de olika storlekarna i verkligheten, men alla butiker har dem väl nerpackade. Istället försöker man mäta sig fram på bänken för att avgöra vad som är lagomt. För min del tror jag att 130 mm hade varit perfekt, men de produceras inte längre. 120 mm känns lite litet, så jag hoppas att det 135 mm jag nu "beställt" blir bra. Det du har där kostar idag 3 500 kr utan rotationsplattan, vilket är lite väl mycket för min del som använder det så pass sällan. Ett begagnat kändes mer rätt, i detta fall ett upputsat Ridgid Peddinghaus Matador 135 mm för 2 300 kr. De ska vara i klass med Brockhaus Heuer, det är väl främst en smaksak vilket man tycker är det bästa. Tråkigt nog tillverkar Ridgid Peddinghaus inte längre skruvstycken, så reservdelar kan bli svåra att få tag i. Å andra sidan går de i princip inte sönder.
Heuer är i särklass bäst, om man inte föredrar Fireballtool egns för en månadslön typ......
Kolla denna, helt värd en lång fikarast ;-)
/Workingclasshero
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.