C
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
om man inte föredrar Fireballtool egns för en månadslön typ......
De tar € 1 400 för det lilla och € 1 800 för det stora, så jo, inget för den fattige.
Men de har också ett annat skruvstäd för mer överkomliga € 130. Men det är väl knappast deras egen design antar jag, utan nåt utvalt Kinesiskt(?)

https://fireballeu.com/collections/vises
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
C cpalm skrev:
De tar € 1 400 för det lilla och € 1 800 för det stora, så jo, inget för den fattige.
Men de har också ett annat skruvstäd för mer överkomliga € 130. Men det är väl knappast deras egen design antar jag, utan nåt utvalt Kinesiskt(?)

[länk]
En gissning är att det är ett skruvstycke som görs i samma fabrik som domnanvänder i Taiwan och bara säljer under deras namn, möjligen lätt modifierad.

Fireballs egna är ju verkligen inget för den normala hobby/hemmarbetaren, jag tycker min 160mm är för stor för 99% av vad jag gör och kommer vid tillfälle byta ner mig till 120mm
 
Redigerat:
Håller på med mitt gamla Woden stycke.
Ska fästet med gängan för spindeln sitta tight, eller med ett litet spel?
Och vad är vitsen med spiralfjädern i framkanten på spindeln?
 
Redigerat:
T Thomas' skrev:
Dags att sätta dit skruvstädet på arbetsbänken, behöver bara köpa ett först.

Titta på dessa:

[länk]

Funkar dom, eller är det bara skit?

Även denna, bänk/bandslip. Är det något att hänga i granen?

[länk]
En sak jag alltid tittar på när jag köper skruvstycke:

Titta ner i gapet mellan käkarna. Man ska då kunna se rakt ner, skruvstyckets fot får inte sticka ut så att man inte kan spänna långa saker vertikalt. Förvånansvärt många skruvstycken faller bort på det testet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
B
T Troberg skrev:
En sak jag alltid tittar på när jag köper skruvstycke:

Titta ner i gapet mellan käkarna. Man ska då kunna se rakt ner, skruvstyckets fot får inte sticka ut så att man inte kan spänna långa saker vertikalt. Förvånansvärt många skruvstycken faller bort på det testet.
Låter helt sjukt om det skulle finna sånna, aldrig sett. Kan du ge något exempel på någon som designat det så? Det vanliga är väl att en person gör en tankevurpa när det ska skruvas fast i arbetsbänken och sätter det för långt in så bänken tar i under gapet...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B breakman skrev:
Låter helt sjukt om det skulle finna sånna, aldrig sett. Kan du ge något exempel på någon som designat det så? Det vanliga är väl att en person gör en tankevurpa när det ska skruvas fast i arbetsbänken och sätter det för långt in så bänken tar i under gapet...
Nu är det typ 10 år sedan jag köpte nytt, men då var nästan hälften hos Jula sådana.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
T
T Troberg skrev:
En sak jag alltid tittar på när jag köper skruvstycke:

Titta ner i gapet mellan käkarna. Man ska då kunna se rakt ner, skruvstyckets fot får inte sticka ut så att man inte kan spänna långa saker vertikalt. Förvånansvärt många skruvstycken faller bort på det testet.
Tack för tipset!

Köpte ett gammalt hederligt i gjutjärn, det har tjänat mig väl
 
I
Ett par funderingar.

Hålen på skruvstädet är M14, lokalt kan jag bara få tag på M12 x 120 mm, kan det vara okay?
Visefäste med ett enhål, M12-bult, två muttrar och en trälinjal som visar att bulten sticker ut några millimeter från skruvstädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att såga till en plywoodbit att lägga under skruvstädet ovanpå MDF


, eftersom MDF är ganska mjukt. Under MDF

fäster jag en eller två reglar. Tjockleken på materialet som bultarna ska gå igenom blir ungefär: 12 mm (plywood) + 22 mm (skruvstäd) + 22 mm (MDF) + 45 mm (regel) + 10 mm (2 brickor) = totalt 111 mm, vilket ger 9 mm kvar till muttern.

Jag funderade först på att ha en gummimatta över hela ytan, men är inte så säker på det lägre, iallafall inte under skruvstädet.

Som några har nämnt, vill man kunna fästa saker vertikalt så att de kan hänga ner från bordet. Här ser det ut att vara på gränsen och då hänger skruvstädet ändå ut 1-2 mm – gör det något om skruvstädet sticker ut någon millimeter som på bilden?


En tumstock används för att mäta avståndet mellan ett skruvstäd och arbetsbänkens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvstäd fastklämt på en arbetsbänk med en ihopfällbar tumstock mellan skruvstädet och bänken, visar att skruvstädet sticker ut några millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvstäd monterat på MDF, sticker ut cirka 2 mm, uppmätt med linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
”gör det något om skruvstädet sticker ut någon millimeter som på bilden?”

Helt säker kan en inte vara. Men sannolikt kommer inget explodera.

Likaså är det nog din bänk och inte M12-skruvarna som kommer ge sig först.
 
I
Tog som vanligt lite längre tid än tänkt, men till slut kom den på plats. "Läppen" hänger ut nästan 5 mm, men jag ser inte att det har någon betydelse för mina användningsområden. Skulle den stå i en "riktig" verkstad med grövre jobb, så hade jag velat ha kontakt på hela ytan, men då hade jag nog också valt en metallplatta istället för en plywoodplatta.

Vinkelhake mäter avståndet mellan plywoodplatta och metalldel på en monterad arbetsbänk, visar överhäng på nästan 5 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att den behövde flyttas så pass långt ut var att jag ville ha fritt spel när man monterar vertikala objekt, t.ex. som dessa dammsugarrör.

Närbild av en metallstång monterad på en träskiva, med en liten del av plattan som hänger utanför kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde att limma liggande reglar i den stående regeln (inte i skivan) plus ett par skruvar i ändarna.
Närbild på en monterad träplatta sammanfogad med två liggande reglar med hjälp av bultar och brickor, synliga i hörnet av en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad plywoodskiva på träram med fästelement och skruvar, två svarta tvingar används för att hålla fast konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat objekt på plywoodplatta fäst på en träregel med skruvar. "Läppen" hänger över kanten med cirka 5 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillslut på plats!

Ett skruvstycke monterat på en arbetsbänk av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Läppen" hänger ut nästan 5 mm, men jag ser inte att det har någon betydelse
Det där blir kanon. Jag antar att du inte tänker göra som i YT videon tidigare i tråden. 😂
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Det ser toppen ut 😊
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Blev hela kitet. Roteringsplatta plus setet med 4 backar. Blev dyrt men vilken kvalitet på grejerna. Blir o skruva fast den i bänken i helgen. Skål! 🍺🍺🍺

En arbetsbänk med en nyinstallerad roterande skruvstycke med fyra backar, omgiven av verktyg och arbetsmaterial i ett organiserat snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 5 till
  • Laddar…
I
Ser att du har Festool grejer, då är ju nästan allt annat små pengar :)

Riktigt fint skruvstycke, var nära på att köpa ett själv men gillar inte rikgit att skruven inte skyddas, sen hade såklart prislappen ett litet finger med i spelet :)
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Håller på med mitt gamla Woden stycke.
Ska fästet med gängan för spindeln sitta tight, eller med ett litet spel?
Och vad är vitsen med spiralfjädern i framkanten på spindeln?
Det är fästet på bilden med det gängade hålet för spindeln/skruven jag menar, ska det sitta helt tight, eller med ett visst spel?
 
  • Närbild av ett metallfäste med ett gängat hål för spindeln eller skruven, monterat på en sliten arbetsbänk med några verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.