31 865 läst · 79 svar
32k läst
79 svar
Dags för skruvstäd! Vilket?
Man vet aldrig vad som dyker upp begagnat.
I våras hittade jag ett ganska bra engelsktillverkat Record (eller var det Woden) skruvstycke i en bröt på skroten och skruvade loss det från bänken det satt fast på och köpte det för 50 cent kilon.
I augusti hittade jag ett namnlöst smidesskruvstycke i skogen när jag var ute och gick en sväng då jag var på besök hos bekanta 400 kilometer hemifrån. Någon hade dumpat skräp där för några år sedan och tydligen hade de klassificerat skruvstycket som skräp. Det blev litet krångligt att få hem det men det gick till slut.
I våras hittade jag ett ganska bra engelsktillverkat Record (eller var det Woden) skruvstycke i en bröt på skroten och skruvade loss det från bänken det satt fast på och köpte det för 50 cent kilon.
I augusti hittade jag ett namnlöst smidesskruvstycke i skogen när jag var ute och gick en sväng då jag var på besök hos bekanta 400 kilometer hemifrån. Någon hade dumpat skräp där för några år sedan och tydligen hade de klassificerat skruvstycket som skräp. Det blev litet krångligt att få hem det men det gick till slut.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Det finns ett talesätt:
Köp billigt, gråt varje gång du använder.
Köp dyrt, gråt när du betalar.
Pappa köpte i sin ungdom ett hejarsmitt stycke, jag är 60 och använder det fortfarande.
Protte
Köp billigt, gråt varje gång du använder.
Köp dyrt, gråt när du betalar.
Pappa köpte i sin ungdom ett hejarsmitt stycke, jag är 60 och använder det fortfarande.
Protte
Så sant. Dock så om du köper billigt så kanske du lägger 500:- på ett skruvstycke. Sen inser du att den inte håller måttet. Så köper du ett för 2000:- vips så kostade skruvstycket 2500:- (om du inte lyckas sälja det billiga för vettiga pengar (inte så troligt dock)). Jag lever lite så. Sparar lite extra så kan man köpa något som är bättre än bottenskrapet. Dock skulle jag aldrig ge 5000+ för ett skruvstycke. En mekanisk verkstad som använder det hela tiden, där finns det ju inget att orda om.prototypen skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 540 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 540 inlägg
Allt har sin sak, givetvis kommer en dyrare vara bättre så är det i alla fall oftast. Men det finns en anledning varför många privatpersoner har dyrare verktyg än proffsen i diverse fält.
Känner en smed som jobbar mot bygg, prototyptillverkning och småkvantitets jobb som kör enkom jula skruvstäd då dom klarar av det han behöver av dom (hans tips jag förmedlade tidigare i tråden). Så vars man hittar bäst valuta för pengarna beror ju på vad man tänker sig kräva av den.
Känner en smed som jobbar mot bygg, prototyptillverkning och småkvantitets jobb som kör enkom jula skruvstäd då dom klarar av det han behöver av dom (hans tips jag förmedlade tidigare i tråden). Så vars man hittar bäst valuta för pengarna beror ju på vad man tänker sig kräva av den.
Jag vet inte var i landet du håller till men något av dessa kanske kan vara av intresse om de finns kvar:
https://www.blocket.se/lund/Pelarborr_och_skruvstycke_87961655.htm
https://www.blocket.se/lund/Pelarborr_och_skruvstycke_87961655.htm
Införskaffade skruvstädet från Biltema. Problemet är dock att käftarnas "lettring" är för grov och gör åverkan på godset samt, kanske värre, att käftarna lutar några grader i bettet, så bettet är inte helt lodrätt. Går kanske att fixa till med vinkelslip. Suck...!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Leta begagnat. Du får gå runt och snoka lite hos mindre metallföretag och liknande. Jag råkade se ett gammalt rejält herkules skruvstäd som låg och dammade i en låda när jag var och hälsade på en som jobbade på ett sånt en gång. Erbjöd dom tio euro för att avlägsna det. Jag skulle gissa att det väger åtminstone 15kg, det kommer nog att hålla resten av livet.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Riktigt nöjd med mitt Heuer, har 140mm med utbytbara käftar. Sved ordentligt när jag betalade men har varit glad varje gång jag använt det (säkert varje vecka) så känns prisvärt i dagsläget