Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genom civilisation, där äganderätten är ett av fundamenten har miljarder människor lyft sig upp ur detta armod till olika nivåer av rikedom.

Den är inte en hundraprocent rättvis och god värld, men den är eoner bättre än vad som skulle ske om sådan som bar på din typ av illusioner fick råda.
Så du menar att den by i Afrika där man odlade, hade vatten sen blev marken såld av staten. Alla människor fick flytta och dog av svält. Du menar att dessa människor tjänade på att marken blev privat? Ja, om de hade överlevt.
 
A AndersS skrev:
Förstår inte din fråga, dina exempel går inte argumentera utifrån då de är så orealistiska.
Historiskt sett har allemansrätten gett större möjligheter att nyttja natur/mark än tiden före.
Vad är det som är orealistiskt? Du inser att vänsterpartiet har haft som förslag att alla privata företag i landet ska förstatligas och detta bara för max 2 år sen.
Du måste kunna argument FÖR varför privat ägande ska vara kvar annars är du dålig på argument för vad du tycker.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Det är inte länge sedan den mesta skogen var samfälld antingen ägd av stamhemman eller byar eller socknar eller härader.
Åker och äng ägdes av den enskilda bonden i form av en andel av byns gemensamma ägande och de odlades ofta mer eller mindre samfällt och arronderades om efter behov.
Så beskrivs markägandet i jordabalken i landskapslagarna från 1200-talet och så fungerade byar som inte hade blivit storskiftade ända in i nutid. Sista oskiftade byn där jordägandet fortfarande fungerade enligt gammal svensk lag var med största sannolikhet Jurmo i Finland som storskiftades för mindre än 10 år sedan.
Orsaken till att man skiftade skogen till gårdarna enligt mantal var just att samägandet fungerade bara så länge som skogen fanns i obegränsad mängd och virket inte hade något större värde. Då värdet ökade och tillgången minskade blev resultatet ofta att alla högg hejdlöst utan att tänka på återväxten.

Därför skiftade man ut skogen till gårdarna enligt mantal men bibehöll den uråldriga rätten är färdas och plocka bär och kråkris och annat användbart där arbetsåtgången för att samla ihop och förädla varan var så stor och marknaden så liten att rovdrift inte var möjlig.
Allt prat om det urgamla privata ägandet och tiden före allemansrätten är politiskt motiverad historieförfalskning och påhitt från godsägarherrarna.

Min lösning på samhällsproblemen som Karl Olssvan lyfter upp är att dela skogen mellan arvingar så att nästan varje hushåll i trakten kan ha sitt eget skifte för husbehovsvirke och husbehovsved medan somliga har litet mer och kan sälja litet virke ibland. Inga utländska jobbare(i betydelsen halvskumma handlare) är intresserade av att köpa upp några hektar i gången och försöka pussla ihop dem till storgods. Alla kan dra nytta av att äga litet skog.
Karl Marx hade helt rätt i att produktionsmedel skall tillhöra folket han hade bara orealistiska ideer om hur man skall förverkliga det. Jag ser småkapitalism där var och en än godsägare och baron och självverksam skogsbonde i bisyssla på några hektar skog som den bästa lösningen. Eftersom skogen är skiftad i små bitar fungerar inte lokalsamhället om man inte kan gå där man behöver och plocka bär där de råkar växa. Enkelt och logiskt.
 
K Karl Olssvan skrev:
Du måste kunna argument FÖR varför privat ägande ska vara kvar annars är du dålig på argument för vad du tycker.
Tänker du på privat ägande i största allmänhet nu (fastigheter, företag, hus, bilar, prylar) eller bara skogsfastigheter?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är inte länge sedan den mesta skogen var samfälld antingen ägd av stamhemman eller byar eller socknar eller härader.
Åker och äng ägdes av den enskilda bonden i form av en andel av byns gemensamma ägande och de odlades ofta mer eller mindre samfällt och arronderades om efter behov.
Så beskrivs markägandet i jordabalken i landskapslagarna från 1200-talet och så fungerade byar som inte hade blivit storskiftade ända in i nutid. Sista oskiftade byn där jordägandet fortfarande fungerade enligt gammal svensk lag var med största sannolikhet Jurmo i Finland som storskiftades för mindre än 10 år sedan.
Orsaken till att man skiftade skogen till gårdarna enligt mantal var just att samägandet fungerade bara så länge som skogen fanns i obegränsad mängd och virket inte hade något större värde. Då värdet ökade och tillgången minskade blev resultatet ofta att alla högg hejdlöst utan att tänka på återväxten.

Därför skiftade man ut skogen till gårdarna enligt mantal men bibehöll den uråldriga rätten är färdas och plocka bär och kråkris och annat användbart där arbetsåtgången för att samla ihop och förädla varan var så stor och marknaden så liten att rovdrift inte var möjlig.
Allt prat om det urgamla privata ägandet och tiden före allemansrätten är politiskt motiverad historieförfalskning och påhitt från godsägarherrarna.

Min lösning på samhällsproblemen som Karl Olssvan lyfter upp är att dela skogen mellan arvingar så att nästan varje hushåll i trakten kan ha sitt eget skifte för husbehovsvirke och husbehovsved medan somliga har litet mer och kan sälja litet virke ibland. Inga utländska jobbare(i betydelsen halvskumma handlare) är intresserade av att köpa upp några hektar i gången och försöka pussla ihop dem till storgods. Alla kan dra nytta av att äga litet skog.
Karl Marx hade helt rätt i att produktionsmedel skall tillhöra folket han hade bara orealistiska ideer om hur man skall förverkliga det. Jag ser småkapitalism där var och en än godsägare och baron och självverksam skogsbonde i bisyssla på några hektar skog som den bästa lösningen. Eftersom skogen är skiftad i små bitar fungerar inte lokalsamhället om man inte kan gå där man behöver och plocka bär där de råkar växa. Enkelt och logiskt.
Något som jag kan se , troligen måste vara, är att det inte kan gå att behålla skog och företag i familjen över när någon dör. Då måste dessa saker till stor del åter till det allmänna. För annars får vi det som nu. Att mer och mer av saker samlas hos vissa familjer.
 
K Karl Olssvan skrev:
Så du menar att den by i Afrika där man odlade, hade vatten sen blev marken såld av staten. Alla människor fick flytta och dog av svält. Du menar att dessa människor tjänade på att marken blev privat? Ja, om de hade överlevt.
Jag menar att de hade tjänat på om de ägt sin egen mark. Att de inte skyddades av staten förvånar mig föga. Svaga äganderätter är en förbannelse i stora delar av Afrika, liksom bristen på rättssäkerhet.

Att försvara att en korrupt stat jag inte ens vet vilken det är eventuellt sålt mark som andra sannolikt borde ha lagfart till är hör och häpna inget jag vare sig är för eller tänker försöka försvara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Vad är det som är orealistiskt? Du inser att vänsterpartiet har haft som förslag att alla privata företag i landet ska förstatligas och detta bara för max 2 år sen.
Du måste kunna argument FÖR varför privat ägande ska vara kvar annars är du dålig på argument för vad du tycker.
Då är jag dålig på att argumentera, men släpper det nu.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menar att de hade tjänat på om de ägt sin egen mark. Att de inte skyddades av staten förvånar mig föga. Svaga äganderätter är en förbannelse i stora delar av Afrika, liksom bristen på rättssäkerhet.

Att försvara att en korrupt stat jag inte ens vet vilken det är eventuellt sålt mark som andra sannolikt borde ha lagfart till är hör och häpna inget jag vare sig är för eller tänker försöka försvara.
Naturligtvis skulle staten delat ut ägande till de som bor. Men det funkar inte så där. Ingen tänker på att man behöver äga marken man brukar. Och även om de ägt, så blir de fort lurade att sälja billigt. Precis som i Ryssland där folket lurades av oligarkerna att sälja sina andelar för en flaska vodka. Men frågan är om det är bra med privat ägande där. Staten borde äga och inte få sälja mark.
 
K Karl Olssvan skrev:
Det är ju du som trollar och är okunnig. Tron på att det är nån form av krig där ute stämmer inte. Utan samarbete och gemensamt. Där människor skapar och delar saker gemensamt, så kommer att fort att rasa.
Jag vet inte ens vad du pratar om. Jag jämförde ett naturtillstånd med civilisation. Krig och våld avtar med civilisation, även om följderna av det kan bli förskräckliga när de väl sker pga. vapenutvecklingen.

Ju mindre civiliserat ett samhälle är, desto mer väld, såväl inom som mellan grupper. Din rousseanska romantik är trams.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då är jag dålig på att argumentera, men släpper det nu.
Självinsikt är en början.
 
K Karl Olssvan skrev:
Något som jag kan se , troligen måste vara, är att det inte kan gå att behålla skog och företag i familjen över när någon dör. Då måste dessa saker till stor del åter till det allmänna. För annars får vi det som nu. Att mer och mer av saker samlas hos vissa familjer.
Det går hur bra som helst att behålla skog i familjen om man bara tillåter att skogsinnehavet delas mellan flera arvingar. Då undviker man det svenska dilemmat där man antingen att tvungen att låna sig konkursfärdig för att köpa ut syskonen eller sälja skogen till en utomstående jobbare.
Det fungerar bra här i Österbotten. Barnen får i allmänhet några hektar på var. Om någon vill bli stadsbo och inte vill ha skog kan de få någonting annat i stället.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte ens vad du pratar om. Jag jämförde ett naturtillstånd med civilisation. Krig och våld avtar med civilisation, även om följderna av det kan bli förskräckliga när de väl sker pga. vapenutvecklingen.

Ju mindre civiliserat ett samhälle är, desto mer väld, såväl inom som mellan grupper.
.
Det stora problemet i en civilisation, är om du får stora ojämlikheter. Det accepteras inte. Oavsett om underklassen är relativt rikare än andra länder.
Din rousseanska romantik är trams
Vad menar du?
 
K Karl Olssvan skrev:
Vad menar du?
Jean-Jacques Rousseaus naturromantik. Lika fel och naiv nu som då.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jean-Jacques Rousseaus naturromantik. Lika fel och naiv nu som då.
Du kan inte debattera svepande det faller bara platt.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Jag tyckte det var ganska precist. Att du inte förstod referensen kan vi säkert skylla den svenska skolan för, eller min oförmåga att stava på franska.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.