Hur ska man tänka när man ska köpa moped till dottern. Dottern har varit superduktig och sparat ihop till större delen av sin moped. Vi har tittat på mopeder för runt 10.000 kr. Hur ska man tänka.
1. Köpa en äldre typ Peugeot Speedfight Årsmod. 2007-2010
2. Köpa nyare Kinamoped
Inser att det är svårt att säga generellt men någon har kanske bättre erfarenhet än mig i ämnet.
1. Köpa en äldre typ Peugeot Speedfight Årsmod. 2007-2010
2. Köpa nyare Kinamoped
Inser att det är svårt att säga generellt men någon har kanske bättre erfarenhet än mig i ämnet.
Viktigast är att köpa en oskruvad moped om ni inte är kunniga själva..
Märkesmopeder kostar mer men är generellt mer bekymmersfritt än Kina dito.
Beggad kinamoped är billigt och du får nog en 3-4 stycken Baotian för 10,000:-
Brukar finnas gott om billiga som stått ett tag och sedan inte startar.
Kan garantera att förgasaren ärgat igen då kineserna har tveksam kvalitet på gjuten aluminium..
Ny förgasare för några hundra så går den igen.
Märkesmopeder kostar mer men är generellt mer bekymmersfritt än Kina dito.
Beggad kinamoped är billigt och du får nog en 3-4 stycken Baotian för 10,000:-
Brukar finnas gott om billiga som stått ett tag och sedan inte startar.
Kan garantera att förgasaren ärgat igen då kineserna har tveksam kvalitet på gjuten aluminium..
Ny förgasare för några hundra så går den igen.
Håller på med veteranmopeder, så plastraketer har väl inte högsta intresset, men har en liten erfarenhet.
Köpte en ny Peugeot Viva City till dottern för 10 år sen, fick bra pris av en polare. Den blev dock en besvikelse, plastig, glapp o skrammel. Den drog mycket soppa och hade liten tank. Såldes efter 1 år.
Nyligen kom en bekant med en 20 år gammal vanvårdad Yamaha Areox som stått ute i flera år.
Men efter många timmar i garaget var den igång, och trots åldern och att det stod 2.800 mil på mätaren, var det nått helt annat att köra än den nya Peugoten.
Köpte en ny Peugeot Viva City till dottern för 10 år sen, fick bra pris av en polare. Den blev dock en besvikelse, plastig, glapp o skrammel. Den drog mycket soppa och hade liten tank. Såldes efter 1 år.
Nyligen kom en bekant med en 20 år gammal vanvårdad Yamaha Areox som stått ute i flera år.
Men efter många timmar i garaget var den igång, och trots åldern och att det stod 2.800 mil på mätaren, var det nått helt annat att köra än den nya Peugoten.
Vad ni skall köpa för moped kan jag inte ge något riktigt bra förslag på då det finns så väldigt många modeller och märken.
MEN, mitt råd är att inte köpa kinesiskt.
Det funkar kanske ok ett tag, men håller inte över tid. Rackligt, detaljer rostar, kanske svårt att hitta delar mm.
Mitt tips är att köpa ett känt märke i bra skick, helst otrimmad om det går.
Har den varit trimmad så har den ofta slitits ganska mycket mer beroende på hur den trimmats.
MEN, mitt råd är att inte köpa kinesiskt.
Det funkar kanske ok ett tag, men håller inte över tid. Rackligt, detaljer rostar, kanske svårt att hitta delar mm.
Mitt tips är att köpa ett känt märke i bra skick, helst otrimmad om det går.
Har den varit trimmad så har den ofta slitits ganska mycket mer beroende på hur den trimmats.
Vi köpte en begagnad Yamaha Aerox 2006.
Det finns massor med delar till dessa. Plast, skruvar ja allt finns att få tag i.
Dock gick den för fort så jag har fått mixtrat lite med variatorn så den går lagligt.
Försök att hitta en som är så mycket original som möjligt.
Det brukar dyka upp på facebooks market till bra priser..
Det finns massor med delar till dessa. Plast, skruvar ja allt finns att få tag i.
Dock gick den för fort så jag har fått mixtrat lite med variatorn så den går lagligt.
Försök att hitta en som är så mycket original som möjligt.
Det brukar dyka upp på facebooks market till bra priser..
Vad menar du med för fort?ama3282 skrev:
För fort för att du skall känna dig trygg med din dotters körning?
Eller för fort för att den kanske blivit trimmad?
Det finns en viss diskrepans med hastigheten på EU-mopeder hos polis o åklagare.
Själv är jag mest orolig för att det går för fort för att en 15-åring skall vara mogen nog att köra i för hög hastighet.
Kolla på att ta körkort för lätt MC istället. Försäkringen kostar bara 10-15 % av vad den kostar för en moppe. Teori och utbildning är stort sett samma och moppekortet äts upp senare av bilkortet.
Körkortet till bil blir oxså billigare med ökad körvana av MC.
Sparade en del pengar på detta sätt.
Körkortet till bil blir oxså billigare med ökad körvana av MC.
Sparade en del pengar på detta sätt.
Jag håller inte med. När jag var i den åldern så hoppade jag över moped för att spara pengarna till mc. Med facit i hand så kan jag säga att det var ett dåligt beslut. Med ett års moppevana så hade jag nog sparat in ett antal körlektioner och undvikit ett antal situationer som kunde slutat illa. (Iofs är väl skillnaden något mindre nu för tiden när mopederna får gå fortare och kräver körkort och 125rna har en max tillåten effekt.)K kest skrev:
Angående försäkringskostnaden, stämmer det verkligen? Åtminstone för några år sedan så var ju mc-försäkringar svindyra för unga förare.
Ja den är trimmad och går därför lite för fort i mitt tycke. Skulle vilja ha ner toppfarten lite. Jag monterade en blackbox för att begränsa varvet men har inte fått till det ännu. Känns som om variation drar på lite för högt varvtal. skulle önska att den drog lite tidigare. Tror blackboxen fungerar bättre då också.
Det är några år sedan men 860 kr/år helförsäkring i stället för ca 6000 kr/år. Moppeförsäkringar är svindyra pga alla stölder o olyckor. MC kräver mera medvetenhet.B Bigfoot skrev:
Och vi övningskörde oerhört mycket på helgerna till alla möjliga fik jag kunde hitta. så det behövdes inte många körlektioner. MC:n reggad på mig med endast två användare(Jag & Lisa)
Därmed var hon förhindrad att låna ut hojen, Honda NSR 125. Hon blev mycket säkerhetsmedveten då skillnaden mellan moppe år i stort sett Risk 1:an & Risk 2:an
Vardagarna övningskörde vi bil. Vintern stog hojen mest pga halka.
Även prövotiden startade ifrån körkorts dagen MC, så hon var +18 när hon blev av med den.
Hon är 28 idag och vill inte släppa sin 125:a mot en riktig hoj typ 1000 cc, det räcker med att hon kör upp för tung (ej teori)