3 353 150 läst · 16 545 svar
3353k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Tur att jag har åtminstone lite självkontroll. Jag är väldigt svag såna där kit med en massa sorterade prylar, men jag har ingen som helst aning om vad jag skulle ha den till.
Äh, ge mig en länk.
Äh, ge mig en länk.
Nu ska jag snart börja fräsa med kopierhylsor!
UJK Kopierhylsor och en adapter köptes för ett tag sedan; nu har jag äntligen kommit till skott och skaffat centreringsdon/-verktyg för att få kopierhylsorna mitt i fräsen.
Tänkte beställa från Axminster men det blev till slut så att jag beställde en fyra-i-en-lösning från Bosch hos Swedol.
Beroende på vilket skaft man väljer och hur man vänder konen passar de till spännhylsor som är kvarts- och halvtum samt åtta och tolv mm. Känns smidigt.
Men det köp som är den riktigt spännande grejen är nog denna ,
En vinkelmätare från Dollar Store. För tjugo spänn kunde jag inte låta bli! Vet inte vad jag ska ha den till eller om den någonsin kommer till användning alls men jag kunde inte hålla mig.
Lite komiskt är att den var felmonterad när den kom ur förpackningen — på bilderna på förpackningen är de bägge kortare delarna såklart monterade ovanpå de längre. Jaja, det går ju att rätta till.
I rättvisans namn ska väl sägas att den låser ordentligt när man drar åt lederna och tappar inte inställningen. Återstår bara som sagt att se om den kommer till användning...
//Ronnie
UJK Kopierhylsor och en adapter köptes för ett tag sedan; nu har jag äntligen kommit till skott och skaffat centreringsdon/-verktyg för att få kopierhylsorna mitt i fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte beställa från Axminster men det blev till slut så att jag beställde en fyra-i-en-lösning från Bosch hos Swedol.
Beroende på vilket skaft man väljer och hur man vänder konen passar de till spännhylsor som är kvarts- och halvtum samt åtta och tolv mm. Känns smidigt.
Men det köp som är den riktigt spännande grejen är nog denna ,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vinkelmätare från Dollar Store. För tjugo spänn kunde jag inte låta bli! Vet inte vad jag ska ha den till eller om den någonsin kommer till användning alls men jag kunde inte hålla mig.
Lite komiskt är att den var felmonterad när den kom ur förpackningen — på bilderna på förpackningen är de bägge kortare delarna såklart monterade ovanpå de längre. Jaja, det går ju att rätta till.
I rättvisans namn ska väl sägas att den låser ordentligt när man drar åt lederna och tappar inte inställningen. Återstår bara som sagt att se om den kommer till användning...
//Ronnie
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Är också i behov av en laser... Hur är räckvidden utomhos på de här enkla modellerna? Kan man lita på siffrorna som redovisas? Eller är det glödjesiffror? Med mottagare då.DennisCA skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Har samma modell sedan mer än fem år. De röda syns sämre än de gröna varianterna i fullt dagsljus. Räkna med några meter och beroende på kontraster mm så kanske du kan se strecket 5-8 m bort, men räkna inte med det. Är det mulet eller skugga fungerar det betydligt bättre.norrbottenssnickaren skrev:
Men jag upplever inte detta som ett problem. Utomhus använder du den oftast till att få till en plan yta, gjuta en platta eller ett däck. Detta gör man med en mottagare, den detekterar en pulserande laserstråle, du ser det inte, men detektorn gör det och den klarar långa sträckor. Mätte upp fallet på min tomt som är nästan 100m utan problem. Knepet var bara att hitta rätt höjd som visade sig vara 2,5 m upp i luften (tomten lutar mer än vad man tror)
Man kan även lösa det på andra sätt, använd den på kvällen när det är mörkt och sätt lämpliga markeringar inför morgondagens arbete. Jag har även använt den för att skapa fall för t ex avlopp och hängrännor. Sätt den på ett stativ och lås lasern så att den inte kommer i våg. Justera den så att fallet blir det önskade och loda därefter med detektorn eller sätt streck på lämpliga platser.
Inomhus är det mer finlir med många mätpunkter och du ser utan problem linjen.
En annan praktisk metod är att låta lasern skapa en nollnivå och sedan gå runt med en meterstock och mäta upp ett ojämnt golv eller vad det nu kan vara. Det är riktigt effektivt att bara gå och doppa meterstocken och se var strecket hamnar.
Och som DennisCA skriver har man mycket nytta av tre linjer. Att bara kunna se hur en av linjerna löper över olika ytor oavsett om de är i våg eller inte, men i vinkel, är mycket användbart. T ex en mittlinje i taket, eller att flytta en punkt i taket ner till golvet osv.
Ja den låter väldigt flexibel och användbar, men jag har ingen mottagare till min, det var en utgift jag inte hade råd med tyckte jag. Kanske i framtiden kan den kompletteras med mottagare, man kan ju hitta begagnad t.ex.
Jag hoppas det ska då att använda lasern så jag kan markera på väggarna var toppen av betongformen ska gå.
Jag hoppas det ska då att använda lasern så jag kan markera på väggarna var toppen av betongformen ska gå.
DennisCA skrev:Ja den låter väldigt flexibel och användbar, men jag har ingen mottagare till min, det var en utgift jag inte hade råd med tyckte jag. Kanske i framtiden kan den kompletteras med mottagare, man kan ju hitta begagnad t.ex.
Titta här:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro360/prodeals/levelling/
Gratis tillbehör om du köpt lasern...