B Bongtor skrev:
Kallblodig?
Växelvarm. :cool:

• Gilla
Bongtor
  • Laddar…
De tunga investeringarna fortsätter...

Häromdagen pennor, nu annat viktigt.
När det finns prylar man verkligen behöver, prylar som man vet kommer att effektivisera ens arbete är enda valet att öppna plånboken och slanta upp, eller hur?
Så var det här, området som hade enorm förbättringspotential är våtslipning av hyvelstål och stämjärn och nu gick det inte att ducka för kostnaderna längre!
Det fick bli en sådan här, kosta vad det kosta ville:

Rensi-matta i gummi avsedd för jeepar, omvändanvänt för att begränsa slask vid våtslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp, en Rensi-matta i gummi från Mekonomen enligt dem avsedd för att ligga på golvet i baksätet på jeepar tydligen men det är ju uppenbarligen tokigt! Alla inser självklart när man ser den att den ursprungligen är utvecklad för att kladda med våtslipstenar och begränsa att slasket rinner iväg utanför den aktuella arbetsytan.

Med tanke på att det visserligen höga men ändå välbefogade priset var 119 kr inkl moms får det nog vara köpstopp ett tag nu. :(
//Ronnie

PS Trots att det är en premiumprodukt fick jag själv göra hålet i kortänden för att kunna hänga den på en krok. Kanske lika bra, annars hade den väl kostat 122 kr!!! DS

• Gilla
  • Haha
Bjober och 19 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

När det finns prylar man verkligen behöver, prylar som man vet kommer att effektivisera ens arbete är enda valet att öppna plånboken och slanta upp, eller hur?
Så var det här, området som hade enorm förbättringspotential är våtslipning av hyvelstål och stämjärn och nu gick det inte att ducka för kostnaderna längre!

[bild]

Japp, en Rensi-matta i gummi från Mekonomen enligt dem avsedd för att ligga på golvet i baksätet på jeepar tydligen men det är ju uppenbarligen tokigt! Alla inser självklart när man ser den att den ursprungligen är utvecklad för att kladda med våtslipstenar och begränsa att slasket rinner iväg utanför den aktuella arbetsytan.

Med tanke på att det visserligen höga men ändå välbefogade priset var 119 kr inkl moms får det nog vara köpstopp ett tag nu. :(
//Ronnie

PS Trots att det är en premiumprodukt fick jag själv göra hålet i kortänden för att kunna hänga den på en krok. Kanske lika bra, annars hade den väl kostat 122 kr!!! DS
Hej Ronnie!

Nu har du gjort ett klipp!
Helt klart ett okänt konstverk av Oscar Reutersvärd!
Verkstaden blir även en konstateljé!
Gratulerar! :love:
Dag

Oscar Reutersvärds konstverk med labyrintmönster i gult och grönt, med texten "Kedjor - Omöjliga figurer - Labyrinter".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
fangalid och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

//Ronnie

Är det verkligen rätt användning för den där? Jag ser framför mig en möjlig tvättbalja för sågklingor. Har du lust att berätta måtten?

Hep Hep skrev:
Är det verkligen rätt användning för den där? Jag ser framför mig en möjlig tvättbalja för sågklingor. Har du lust att berätta måtten?
Hej
Biltema har något liknande till rengöring av grillgaller som jag köpt för att rengöra klingor i (ej invigd ännu)

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ingen dum idé alls; mattan är i runda slängar 450 x 600 mm.
Men för ditt ändamål köpte jag ett plastfat för ytterkrukor på Blomsterlandet. Diameter ca 400 mm men det finns både större och mindre och såklart hos andra ÅF också som till exempel Plantagen eller Växtriket, Bauhaus, Hornbach med flera.
Till avsevärt lägre pris än Rensi-mattan, dessutom.

Men även där fick jag göra hål i kanten själv för att kunna hänga den på en krok... ;)
//Ronnie

• Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Tryckte på beställningsknappen idag på en HKC 55. Mitt första batteridrivna Festool-verktyg. Stod och velade mellan den, en Mafell samt en Metabo. Metabon blev ngt billigare och Mafellen ngt dyrare. Förhoppningen är att man ska slippa släpa med kap/geren överallt.

Person använder en ny Festool HKC 55 batteridriven cirkelsåg för att såga i träpaneler utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Bödvar McOlsson och 8 till
  • Laddar…
Svarvadapter med märkningen "CFD SWEDEN" i metall på en texturerad yta.
Skapa konto

Ska försöka göra en adapter till min svarv som har omoderna mått.

• Gilla
BlueX och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Baserat på tipstråden har jag nu också en tångnyckel
Ny tångnyckel av märket Knipex ligger på en brun kartong på trägolv.
Skapa konto

• Gilla
siggebo och 12 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Ska försöka göra en adapter till min svarv som har omoderna mått.
Anrikt :ok:

Öppen förpackning av 3M slipprodukter bredvid en verktygslåda, tänger och en låda med elektriska kontakter på en arbetsbänk.
Skapa konto

3M papprena är helt okej efter första test. Vet inte om dom är bäst men till Amazons pris där 50 pack kostade en tredjedel mot Festool så måste dom hamna högt på listan.

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Originalklingan i GCM 12-an gick en match mot den lilla röda Hultafors-kofoten. Klingan förlorade och den fick bytas mot en 96-taggare idag. Snittet med den nya blev fullkomligt utsökt, men det ska det väl bli med en ny klinga!

Det gjorde för övrigt snuskigt poweront att få kofoten på tummen...

Hur är det man säger nu, "Är huvudet dumt får kroppen lida"...

• Ny 96-taggs sågklinga för trä från Bosch, 305 mm diameter, placerad på kartong.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
96-taggare? Om det är tänderna som du tänker på så är de väl 72 på den avbildade klingan eller ...:thinking:

• Haha
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Om det är tänderna som du tänker på så är de väl 72 på den avbildade klingan eller ...:thinking:
Har du kontrollräknat? :rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Har du kontrollräknat? :rofl:
Står ju 72 på klingan. Vill du ha en röd ring? ;) Eller gäller det bara i humortråden :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.