Fick tips om en rikt o planhyvel på blocket idag, en Luna L39. När jag ringde fanns den kvar och jag slog till.

Är alldeles till mig och helt vimmelkantig av glädje! Plötsligt är PROBLEMET "vilken rikt o plan ska jag ha och till vilket pris" borttrollat.
Min sambo Jenny och jag har skålat i bubbel (ni har väl alltid bubbel på kylning?) för att fira. Dessutom finns det numera, efter en massa bra input här på forumet, plats för den i verkstan jag håller på att bygga.

Det blev en helt ovanlig torsdagkväll, helt enkelt!
//Ronnie

• Gilla
Karl-LucasSM och 13 till
  • Laddar…
Det låter riktigt bra det där!

FredrikR skrev:
Ha! :)

[bild]

Snart jul igen, nå mer kul än glögg och julöl ska vi väl få ha?!
Hehe, min ligger på uthämtningsstället och väntar. Får nog ha den på skrivbordet på jobbet och göra folk avis. Eller konfunderade.

PS. Köpte min på verktygsladan, där finns tidigare års modeller också om man gillar innehållet i dem bättre.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Apropå Wera ,
Bauhaus säljer både "Wera" och "Wera under namnet Wisent". Wera är , ska, vara bra kvalitet.
Jag köpte en flexibel bitsmejsel, Wisent , 199 pix.
Fullständigt kass. Jag försökte använda den för att demontera / montera luftburken på en utombordare.
två st M6.
problem 1 är att det inte går att lossa en skruv , spiralen i mejsen har ingen styvhet i den rotationsrikningen, man känner hur spiralen öppnar sig, skruven orörd. - la mejseln åt sidan och krånglade in en hylsa på ett spärrskaft istället.
Problem 2 , återmontering av samma skruv, Nu finns styvheten men istället skruvar spiralen ur sig ur hylsorna, mejseln delade sig i två delar. se bilden.
Samma spärrskaft igen.

Bauhaus tog tillbaks den utan protest. De ville ge mig en ersättare men jag tror inte längre på produkten. - Kan notera att jag har en liknande flexibel skruvmejsel fast med 1/4' fyrkant hyls fäste sedan 25år tillbaks som hållit perfekt. tror den tillverkats av en tillverkare som annars mest gör slangklämmor. ( ABA ?)

Flexibel bitsmejsel av märket Wisent med svart och röd handtag mot orange bakgrund. En flexibel bitsmejsel separerad i två delar, med synlig skada på spiralen.

hyggabus skrev:
Apropå Wera ,
Bauhaus säljer både "Wera" och "Wera under namnet Wisent". Wera är , ska, vara bra kvalitet.
Jag köpte en flexibel bitsmejsel, Wisent , 199 pix.
Fullständigt kass. Jag försökte använda den för att demontera / montera luftburken på en utombordare.
två st M6.
problem 1 är att det inte går att lossa en skruv , spiralen i mejsen har ingen styvhet i den rotationsrikningen, man känner hur spiralen öppnar sig, skruven orörd. - la mejseln åt sidan och krånglade in en hylsa på ett spärrskaft istället.
Problem 2 , återmontering av samma skruv, Nu finns styvheten men istället skruvar spiralen ur sig ur hylsorna, mejseln delade sig i två delar. se bilden.
Samma spärrskaft igen.

Bauhaus tog tillbaks den utan protest. De ville ge mig en ersättare men jag tror inte längre på produkten. - Kan notera att jag har en liknande flexibel skruvmejsel fast med 1/4' fyrkant hyls fäste sedan 25år tillbaks som hållit perfekt. tror den tillverkats av en tillverkare som annars mest gör slangklämmor. ( ABA ?)

[bild][bild]
Jag hänger inte med. Tillverkas Wisent av Wera och rebrandas?

Kan jag inte tänka mig. Jag har verktyg av båda fabrikaten och Wera är tydligt ett par snäpp upp vad gäller kvalité.

i detta fall , ja.
- Jag säger inte att alla Wisentprylar är Wera, långt ifrån.
men enligt killen på Bauhaus är deras flexibla bitsmejsel från Wera och att det var denna.
Handtagen på just dessa Wisent mejslar är lite för "på pricken samma" som weras för att en patentavdelning skulle acceptera det. Minns att både Bauhaus och Wera är Tyska. ( ingenting negativt i sig, de är rätt bra på upphovsrätt.)

Redigerat:
Vari skulle patentet ligga? Så länge inte skrumejseln har nån speciell funktion som är patenterad är det väl fritt fram att tillverka en exakt likadan fast med annat märke på?

Mönsterskydda en skruvmejsel kan man kanske göra men är väldigt tveksam till att någon skulle göra det om den inte är väldigt nyskapande.

Jag kan va helt ute o cyklar, någon med full koll på patent får gärna rätta isåfall.

P.s. vad personalen på Bauhaus säger skulle jag ta med en väldigt stor nypa salt :x

om man nu tänker sig att man har två stora tyska bolag, Bauhaus och Wera. Om den ena skulle börja sälja billiga blåkopior av den andres produkter, så kommer upphovsmannen till originalet att knacka på dörren inom kort, ( Dessutom säljer ju Bauhaus Weras original produkter parallellt.
oavsett om det skulle finnas patent eller mönsterskydd eller copyright eller liknande ( jag har inte sagt något om att något sådant skulle finnas. ) Däremot antar jag att Wera är tillräckligt stort att ha en patentavdelning eller åtminstone en patentingenjör. - Då är det hans / dennes bord att skydda sitt varumärke från uppenbara kopior, oavsett patent etc.

Jag antar att även tyska direktörer spelar golf.... :)

Nej. det krävs uppfinningshöjd för att beviljas patent. När det gäller mönsterskydd så kan man nog argumentera att Weras handtag normalt har inlägg av TPE, vilket inte fulmejseln har. Dessutom tror jag att Bauhaus är schweiziskt. Jag tror definitivt på att det är kinajunk och att Bauhauskillen gissar och hittar på. Det vore inte första gången de gör sånt. Enligt min uppfattning är det nästan alltid så med butiksförsäljare.

• Gilla
Jan Itor
  • Laddar…
Järnhandelsförsäljare har erkänt livlig fantasi.
Det har hänt mer än en gång att de har försökt övertyga mig att en billigpryl från Kina är exakt samma sak som ett kvalitetsverktyg men med annat namn.
Någon gång har jag påpekat att det faktiskt står att billigprylen är tillverkad i Kina och den riktiga någon annanstans. Då har jag fått till svar att det är samma vara ändå:x
Tydligen har järnhandlarna större lönsamhet på Kinaskräp så försäljarna får i uppdrag att försöka övertyga kunden om att köpa skiten.

Vi kommer inte undan Kina-skräpet. Gamla varumärken som varit bra flyttar tillverkningen för att tjäna några tior till på en borrmaskin för 6000 spänn. Min HILTI från 2014 har rasat en gång under garantitiden. Enligt serviceordern var den "utsliten"!!! Tillverkas i Kina numera :(

Jag har haft flera HILTI maskiner. De som tillverkats i Europa har inte gått att slita ut. En batterimaskin kan dimensioneras för att överleva allt som man kan krama ur batteriet. Det gick åtminstone med ni-hm modellerna.

Så... Var skall jag vända mig när inte HILTI försöker göra bra grejer. Finns det något obskyrt märke som riktar sig tll uthyrningsfirmor? Fein kanske? Mafell? Jag betalar gärna 12000 om en maskin är lika bra som den HILTI jag köpte 2005. Som jag misshandlat yrkesmässigt med hålsågar och altanskruvning (hade fyra batterier) som jag ersatte med en ny, bara för att de slutat sälja batterier till den gamla modellen.

Piratbatterier kanske finns...

mvh Findus

PS. Wera tillverkar också i lågprisländer. Jag har wera bitshållare från 1900 talet som tål användning fortfarande. De nya blir förstörda av lite metallspån. Tydligen sämre stål i de små kulorna som håller biten än det är i modern skruv. Dåligt för utrustning som är magnetisk. DS

Redigerat:
Rip hilti...,,

• Gilla
BlueX
  • Laddar…
findus42 skrev:
Vi kommer inte undan Kina-skräpet. Gamla varumärken som varit bra flyttar tillverkningen för att tjäna några tior till på en borrmaskin för 6000 spänn. Min HILTI från 2014 har rasat en gång under garantitiden. Enligt serviceordern var den "utsliten"!!! Tillverkas i Kina numera :(

Jag har haft flera HILTI maskiner. De som tillverkats i Europa har inte gått att slita ut. En batterimaskin kan dimensioneras för att överleva allt som man kan krama ur batteriet. Det gick åtminstone med ni-hm modellerna.

Så... Var skall jag vända mig när inte HILTI försöker göra bra grejer. Finns det något obskyrt märke som riktar sig tll uthyrningsfirmor? Fein kanske? Mafell? Jag betalar gärna 12000 om en maskin är lika bra som den HILTI jag köpte 2005. Som jag misshandlat yrkesmässigt med hålsågar och altanskruvning (hade fyra batterier) som jag ersatte med en ny, bara för att de slutat sälja batterier till den gamla modellen.

Piratbatterier kanske finns...

mvh Findus
Skamligt!
Då vet jag att jag aldrig skall köpa någonting från Hilti som inte är begagnat.

• Gilla
BlueX
  • Laddar…
trattalask
Fein, mafell och festool har väl inte flyttat produktionen till Kina än?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.