3 349 973 läst · 16 533 svar
3350k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Tenn med bly är alltid bättre förutom ur hälsosynpunkt.
Tenn med bly har lägre smältpunkt och starkare lödningar.
Men det är förbjudet i kommersiella produkter och vid professionell användning.
Dock ok för privatpersoner.
Hade t.ex. Microsoft fått använda tenn med bly så hade t.ex Xbox 360 inte drabbats av red ring of death.
(Det blyfria tennet klarade inte av temperatursvängningarna under CPU och GPU vilket gjorde att de sprack och tappade kontakten mellan CPU/gpu mot moderkorket)
Hade t.ex. Microsoft fått använda tenn med bly så hade t.ex Xbox 360 inte drabbats av red ring of death.
(Det blyfria tennet klarade inte av temperatursvängningarna under CPU och GPU vilket gjorde att de sprack och tappade kontakten mellan CPU/gpu mot moderkorket)
Ha, vad bra! Jag har ett par kilo 60/40-tenn i garaget jag brukar använda till diverse superlödningar!R RalleB skrev:Tenn med bly är alltid bättre förutom ur hälsosynpunkt.
Går det ens att få tag på lödtenn med bly i? Jag hade stora problem när jag köpte nytt och kunde inte förstå vad som blev fel när jag lödde. Det var rätt längesedan jag köpte lödtenn då jag oftast köper större mängder.