Alltgår skrev:
Uppgraderade till en sån här idag, från min metabo kgs 216 m. Dewalt dws777. Har egentligen sneglat länge på metabo xact, men den här känns mer rimlig. Nyfiken på xps och det verkar bra att teleskopet inte går "bakåt".
[bild]
Går teleskopet lättare på den än på de äldre dewaltarna vilka brukar vara tröga redan som nya ?

smurfen72 skrev:
Går teleskopet lättare på den än på de äldre dewaltarna vilka brukar vara tröga redan som nya ?
Ingen aning! Får sågen på tisdag, så jag kan återkomma då!

Björn Melander skrev:
Stämmer bra, detta är en BMA (svensk maskin) som påminner väldigt mycket om Arbogan. Har själv en E-100 (till salu förresten) men jag saknade 100 rpm.
- Hurdå saknade 100 rpm ?
Min E100 gör 3600 rpm med 51-16 kugghjulen på plats.
Vad varvar BMA ?
Eller saknade du en uppsättning kugghjul ?

Min E-100 (som Skooda här på forat köpte) hade 200 rpm som lägsta växel, jag saknade lågväxel på 100 rpm som BMA har. Det finns påbyggnads lådor för 100 rpm på E-100 som dyker upp då och då på blocket.

Redigerat:
Björn Melander skrev:
Min E-100 (som Skooda här på forat köpte) hade 200 rpm som lägsta växel, jag saknade lågväxel på 100 rpm som BMA har. Det finns påbyggnads lådor för 100 rpm på E-100 som dyker upp då och då på blocket.
Fast passar sådana lådor verkligen på E100? Detär jag tveksam till. Däremot vet jag att det finns till E100S samt till G/GL2512. Till den sistnämnda får man hastigheterna 60 respektive 100 rpm (normalt är lägsta 200)

Aha, det kanske bara är till S-modellen lådorna passar. Ett alternativ då kan ju vara att frekvensstyra om man behöver komma ned i varvtal.

smurfen72 skrev:
Glider fint

Blev en bandsåg för metall. Milwaukee BS-125, sökte länge efter bästa priset och 315 euro inkl frakt från Nederländerna var inte så dåligt.

P
Pallgafflar till traktorn och en traktordriven 800 liters betongblandare (y)

• Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Någon info om blandaren? Den låter intressant :)

pjodden skrev:
En Makita häcksax (DUH523Z) som funkar med mina övriga 18V-batterier. Har hunnit testa den och är helt klart nöjd!
Putsade till en ca 20m lång och 1m hög ligusterhäck och hade 2 av 3 pinnar kvar på batteriet. (3Ah batteri)

[bild]
Den där är grym, en ren fröjd att klippa häcken med

Bok om träbearbetning, "Essential Woodworking Hand Tools" av Paul Sellers, ligger på en snickarbänk omgiven av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En, vad jag gissar, kommande klassiker damp ner idag.

Två gamla slagna stämjärn på ett träbord omgivna av spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon måste hyst ett djupt hat mot stämjärn. Nu har de i alla fall fått komma till ett kärleksfullt hem 😇

• Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
nanowire skrev:

Någon måste hyst ett djupt hat mot stämjärn. Nu har de i alla fall fått komma till ett kärleksfullt hem 😇
Har du hunnit titta något i boken? Handlar den om själva handverktygen eller om snickra med handverktyg?

Frustrator skrev:
Har du hunnit titta något i boken? Handlar den om själva handverktygen eller om snickra med handverktyg?
Inte mycket ännu. Båda delarna men med tonvikt på det senare.

nanowire skrev:
[bild]

[bild]
Det är ett eller kanske två snickarliv kvar på de där stämjärnen. Bra att du tog vara på dem!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.