3 353 042 läst · 16 545 svar
3353k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
https://www.amazon.se/gp/product/B003KN3FVAT Taxture skrev:
170 spänn var det visst. Klart värt det ändå, hade jag haft den när jag försökte byta hjullager i min gamla andrabil också hade jag förmodligen sparat ett lätt förnedrande verkstadsbesök och en tusenlapp
findus42 skrev:Har klippt mig själv de senaste trettio åren. Navycut. Maskin rakt över så kort som möjligt.
Med några års mellanrum har slitage tvingat mig att investera i ny maskin. I den prisklass jag hållit mig i finns inga reservdelar. Varje gång har den nya maskinen varit lite sämre än den jag haft innan. Racklig hopsättning vek motor. Större motstånd i konstruktionen.
Senaste billiga hårklipparen var så genomusel att den knappt lyckades fungera en gång. Hår som fastnar. Dog vid minsta motstånd. Som ni förstår går det inte att backa när man väl börjat. Tog tre kvart att bli klar. Lade genast skräpet i elekronikåtervinningen.
Så... började titta på dyrare mdeller. Ganska snart kom jag fram till att de inte egentligen är bättre. Större och med mer bling. LCD-skärmar och annat skräp. Kommer snart med Blåtand varför nu en enda människa skulle vilja ha sin personliga hygienutrustning uppkopplad mot telefonen.
Kom då på det självklara.
Det måste finnas lagstiftning som gör att det är förbjudet att sälja odugliga grejer som skall användas på djur.
Efter lite googling har jag nu investerat i en hundtrimmer av märket Moser.
[bild]
Efter att ha ignorerat varningstexten som sade att den absolut inte fick användas på mäniskor så har jag nu testat den.
Reflektioner så här långt...
Mekaniskt en helt annan värld än de billiga jag använt tidigare. Tyst och i princip vibrationsfri jämfört med skräpet. Tänk er ungefär som att gå från en instamatic-kamera till en Nikon. Tung och klunkig men stabil. Känns industrimässig i jämförelse.
Sladd förstås. Men med lite eftertanke så inser jag att det har varit ett av problemen med de tidigare. Jag vet ju att som amatör är sladd bra. Inga batterier som måste vårdas ömt för att inte svika en när de behövs. Mer kraft då det går att gödsla med sånt om det finns sladd.
Ingen tendens att ens svikta vid klippning. Tog mindre än fem minuter att dra av kalufsen.
Återstår att se om det fanns någon anledning till förbudet att använda den på människor.
Woff / Findus
Kul att du hittat Moser, kan tipsa dig om att de har maskiner för människor med, som är precis lika bra.
Jag har haft min moser i 6 år, går på batteri, rakar mig med den varje dag, ja den tar typ sjukt kort funkar till skägg med, jag laddar min en gång varannan månad, så bra är betterierna.
Och det bästa är, oavsett vad som slits, så finns det reservdelar!
Vilken modell av Moser är det du har?Margut skrev:Kul att du hittat Moser, kan tipsa dig om att de har maskiner för människor med, som är precis lika bra.
Jag har haft min moser i 6 år, går på batteri, rakar mig med den varje dag, ja den tar typ sjukt kort funkar till skägg med, jag laddar min en gång varannan månad, så bra är betterierna.
Och det bästa är, oavsett vad som slits, så finns det reservdelar!
Har enV vilden skrev:
Moser Li+pro 2 för hår och avverkning.
och en
Moser Li+pro 2 Mini för skägg detaljer.
Klipper så nära så jag blir nöjd utan rakapparat eller hyvel, men smaken och hårväxten kanske bestämmer annurlunda.
Dessa maskiner har gått felfritt för mig i mellan 5-6 år, behöver knappt laddas, har tappatbort laddarna 2 ggr pga att de är så sällan
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Du är ju att den här är trasig. Hört att jag så småningom kommer behöva köpa reservdelar en bit uppåt landet.. reservdelarna kommer av en slump att se väldigt mycket ut som en Solberga säger min spåkula..nanowire skrev: